Har haft Z7 ihop med ett Z14-30 vidvinkel Zoom nu i några veckor .
Upplever kraftigt ökat problem med damm på sensorn sedan jag gått över till spegelöst trotts att jag sällan byter objektiv och tar det mycket varsamt .
Har fått använt "visible dust arctic butterfly" ( rengöringsborste) fyra gånger nu på kort tid .Och efter sådan rengöring blir den ren men bara i några hundra bilder
Ser inte direkt ut som den vanliga dammpricken ,utan mera som en böjd tunn tråd .
Använder ju kameran utestultande till Landskapsfoto med mycket liten bländare så man ser ju allt extra mycket beroende på detta . Tar jag en bild på exempelvis f11 ser man inget damm . Men ibland vill man utan filter ta en bild på f22 för att släta ut exempelvis vattenvågor då syns det efter några hundra tagna bilder efter senaste rengöring igen .
Har senaste 5 Veckorna endast haft på Z objektivet 14-30 för att undvika fått in damm och haft det förvarad i väska i bilen m,m för att undvika all dammig miljö .
Ändå kommer det strax damm på sensorn .
Funderar på om det är?
Fabrikationsfel : något som lossar inne i kamerahuset .
Objektivet: som fungerar som luftpump när man zoomar så det trycks in damm på sensorn ?
Har ju använt Spegelkameror så som D810 , D850 innan till samma sorts Landskaps foto innan och inte haft onormala problem med dessa vad det gäller damm på sensorn . Brukar kunna klara minst 10000 bilder minst mellan nergörningar trots att jag bytte objektiv oftare på dessa .
Vet ju rent allmänt att de spegel lösa är känsligare för damm (förutom Canons som har ett skydd som går framför sensorn vid objektivbyte ) .
Men så här stor skillnad är mer än jag klarar , i vart fall om jag skall fortsätta använda min Z kamera med liten slutare .
Annars har jag bara gott att säga om kameran .
Någon som har egna erfarenheter av samma problem tankar , förslag m,m ?