Hej!
Klippte och klistrade lite här, med citat från dig och andra, tänkte det kunde göra svaret tydligare.
Som du själv är inne på - spegelfria är faktiskt mer utsatta för damm. Sannolikt till stor del beroende på att sensorn arbetar mer än i en DSLR (den skall ju mata sökaren) och därmed lättare blir statiskt laddad.
Sedan finns det ju alltid försvårande faktorer:
Själv fotar jag ju mest saker som rör sig i svagt ljus och kör därför mycket på maxbländare och märker därför mycket mindre av smuts än till exempel du gör. Så man kan nog med visst fog säga att olika fotografer är olika drabbade av det här.
Kanske är du petig, men jag tror som sagt att du hör till dem som drabbas snabbare än många av oss andra med tanke på hur du fotograferar.
Och det här är som sagt inte begränsat till Z7 eller Nikon, det är ett allmänt fenomen bland spegelfria, och sedan finns det en faktor till, som ju också drabbar Sony, Canon, Penasonic, Leica ... Kort sagt alla som kör med större sensorer.
Faktum är att Mats har en poäng - större sensorer drabbas mer av damm, och det av två skäl: dels eftersom de ofta kan uppnå högre statisk spänning än små sensorer. Plus att det är lättare att dammskaka en sensor effektivt ju mindre den är. De spegelfria som verkar ha minst dammproblem verkar föga överraskande vara MFT-kamerorna.
Enda trösten är väl att det är fantastiskt mycket enklare att göra ren sensorer i spegelfria än i DSLR, det är ju mycket lättare att komma åt ... Fast jag misstänker att det knappast är till någon större tröst för dig.