Jag har frågat representanter för flera tillverkare om detta men oftast fått rätt vaga svar som tyder på att informationen inte är speciellt tillgänglig ens internt hos kameratillverkarna.
Jag hade bland annat en 45-minutersdiskussion med tre Nikon-ingenjörer under en middag i samband visningen av Z7 i Tokyo där vi dels försökte reda ut serietagningshastigheten hos Z7 (och vilka begränsningar den har vid max hastighet) men också just hur autofokusen jobbade ihop med bländaren. En av de tre ingenjörerna hade jobbat just med AF-systemet, men problemet var att han (och hans kollega som verkade veta en hel del om serietagningen) inte kunde prata engelska så allt tolkades av den tredje ingenjören som så vitt jag förstod var formgivare och inte helt greppade vad de andra två försökte förklara (något han själv påpekade). Jag blev dessvärre inte mycket klokare av den konversationen - annat än att AF-killen verkade säga samma sak som du är inne på och som jag själv upplever - fokus mot rörliga mål i riktigt svagt ljus är fortfarande något som DSLR är bättre på.
Som jag förstått det av vad Canon-folk sagt så kan du få en exakt och träffsäker AF i svagt ljus med sensordetektering, men till priset av snabbhet. Vilket gör följande fokus av rörliga motiv i svagt ljus svår, där blir ju snabbheten i systemet viktig. Med Eos R kan man ju sätta fokus tillförlitligt och exakt i löjligt svagt ljus (där det nätt och jämt går att skymta motivet) - men bara med mycket ljusstarka objektiv och bara om motivet håller sig stilla. Sedan upplevde jag Eos R även generellt (t.ex. med rörliga motiv) vara bland de bättre spegelfria i svagt ljus - men där har andra upplevt motsatsen och vi får väl se vad konsensus blir där.
En annan svårighet är om jag förstått saken rätt det gamla klassiska problemet med sensorbaserade fokussystem - de kan bli förvirrade av motljus. De första generationerna av spegelfria blev ju ofta helt snurriga i kraftigt motljus. Dagens spegelfria hanterar ju de flesta motljussituationer rätt bra, men mitt intryck (och en del tillverkarrepresentanter verkar hålla med) är att de fortfarande kan få problem med AF när de stöter på punktformiga ljuskällor (typ spotligts på en scen). Det här kan också trassla till det i riktigt svagt ljus där även rätt svaga ljuskällor kan (av AF-systemet) upplevas som punktformiga ljuskällor.