ztenlund
Aktiv medlem
På vilket sätt erbjuder Z-kamerorna något mer än Canon R. Jag har inte testat någon av dem och är heller inte intresserad av att köpa någon av dem. Ser dem båda som omogna. Nikons variant kan inte ersätta en D850 och Canon R ersätter inte Canon 5D MKIV. Båda måste ses som testskott generation 1. Objektiven verkar däremot vara ett steg upp.
Jag har också läst försäljningssiffrorna för Japan. Där ligger Canon R på topp och inte Nikon Z.
Min uppfattning är att båda märkena behöver tid att börja tänka spegelfritt och inte dSLR. Omställningen kommer nog ta några år.
Personligen kommer jag tuffa vidare med min Canon dSLR och avvakta vad som händer. Inga problem med det.
Är mer van vid att fota med den än med mina Fuji. Cirka 15 år med 5D kameror och cirka 5 med Fuji. Resultatet i slutänden är att en print från Canon och en från min Fuji blir otroligt lika även i A2.
Fast det är mycket roligare att fota med Fuji. Det betyder mycket.
Det är kanske inte kameran som gör skillnaden. Kanske är det glädjen att vara kreativ och att kameran är kul att fota med?
Nu flyttar du fokus från dina egna påståenden. Jag har inte påstått att Nikon Z6/7 erbjuder något mer än EOS R.* Tvärtom så skrev jag att såvitt känt så påverkar det eventuella grepp som kommer inte alls prestandan.
Din argumentation går ut på att Nikon är en tillverkare som utmärker sig genom att kräva grepp för full prestanda. Det stämmer på vissa kameror, men problemet är att när man jämför med samtida Canon i samma segment så är Nikons prestanda högre med grepp. Vad Canons modeller skulle kräva för samma prestanda är okänt, vilket gör att din argumentation inte håller.
Som sagt har jag redan påpekat detta en gång i tråden. Att hålla på och skriva samma inlägg om och om igen sida upp och sida ned blir rätt enformigt, minst sagt.
https://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2231393&postcount=1184
(Och som sagt så kräver X-T2 grepp för maxprestanda. Däremot har Fuji fått bort begränsningen till X-T3.)
*För min del vore det sedan ekonomisk idioti att köpa en EOS R, men det är en annan historia, som dock delvis framgår av det länkade inlägget.
Senast ändrad: