ANNONS
Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Vad exakt är det i CIPA-standarden som ni anser inte vara rättvist?

Min erfarenhet är att Sony A7iii har bättre batterikapacitet än Z7, men att ingen av dem kommer i närheten av D750.

Även om jag som användare får ut mer än 330 bilder per laddning hos min Z7 så verkar CIPA rangordna kamerorna på ett bra sätt.

Om en Fuji får ut 500 bilder vid normal användning och Z7 får ut 1200 trots att Fujin har högre CIPA går det inte använda CIPA för rangordning.

Det är just det Nikon gör för att få acceptabla cipa-värden för sina kameramodeller, ej promodellerna. De körs medvetet i "batterisparläge" tills batterigrepp monteras.

Har du drabbats av ordsjukan? :)

Man kan ju också kalla läget när man använder normalt batteri för normalläge och läget med superbatteriet för boostläge, right ;-)?

Har du drabbats av ordsjukan? :)

Man kan ju också kalla läget när man använder normalt batteri för normalläge och läget med superbatteriet för boostläge, right ;-)?

Personligen ger fullkomligt sjutton i CIPA. Det första jag lärde mig när jag gick över till spegellöst var att jag inte kunde göra på samma sätt som med dSLR kameror.
Jag lärde mig snabbt att jag alltid fick stänga ner kameran efter jag tagit mina bilder. Det är inga problem åtminstone på Fuji att stänga av medan den skriver till korten. Den väntar ändå med avstängningen till den är klar.
När man lärt sig det får man ut många fler bilder. CIPA standard verkar vara helt sjuk.
Varannan bild tagen med blixt? Vem gör det. Endera fotar jag med blixt eller så gör jag det inte. Detta verkar vara en gammaldags standard för enkla kompaktare.

Håller helt med. Att spegellösa kameror drar mer ström än en dSLR är känt sedan länge.

Skulle vara vara mer intressant höra hur användare upplever andra egenskaper hos kamerorna och objektiven.

Jag har inte genomfört några vetenskapliga test med min Z7, men övergripande betyget är att jag och min fru tyckte så mycket om kameran att vi har köpt en till och planerar att dumpa Canon, Sony och min Nikon D750 och en lång rad F-objektiv.

Vi gillar:
- Handhavandet och känslan i handen
- EVF (även om jag ibland saknar optisk sökare)
- Bildkvaliteten (en kombination av sensor, IBIS och objektiv)
- 24-70/4 S är chockerande skarpt för så lite pengar
- FTZ funkar perfekt, även med Tamronglas
- Vädertätningen känns trygg

Vi gillar inte:
- Batteriet tar faktiskt slut för snabbt (det gäller att inte glömma att ladda reservbatteriet)
- Jag saknar den fysiska knappen för att stänga av AF
- Snälla Nikon, öka takten med objektiv för Z
- Snälla Nikon, skynda med Eye-AF och gör den bättre än Sonys
- Z-objektiven är än så länge relativt sett dyrare än F-linserna

Ingen uppfattning (har inte testat så mycket):
- Video
- Avancerat AF (typ AF-C på rörliga mål)

Jag har inte genomfört några vetenskapliga test med min Z7, men övergripande betyget är att jag och min fru tyckte så mycket om kameran att vi har köpt en till och planerar att dumpa Canon, Sony och min Nikon D750 och en lång rad F-objektiv.

Vi gillar:
- Handhavandet och känslan i handen
- EVF (även om jag ibland saknar optisk sökare)
- Bildkvaliteten (en kombination av sensor, IBIS och objektiv)
- 24-70/4 S är chockerande skarpt för så lite pengar
- FTZ funkar perfekt, även med Tamronglas
- Vädertätningen känns trygg

Vi gillar inte:
- Batteriet tar faktiskt slut för snabbt (det gäller att inte glömma att ladda reservbatteriet)
- Jag saknar den fysiska knappen för att stänga av AF
- Snälla Nikon, öka takten med objektiv för Z
- Snälla Nikon, skynda med Eye-AF och gör den bättre än Sonys
- Z-objektiven är än så länge relativt sett dyrare än F-linserna

Ingen uppfattning (har inte testat så mycket):
- Video
- Avancerat AF (typ AF-C på rörliga mål)

Bra recension. Med spegellösa får vi nog vänja oss att inte glömma ta med något extra batteri. Jag har alltid ett eller ett par med mig i fotoväskan när jag fotar med Fuji. För Canon dSLR mycket sällan.

Om en Fuji får ut 500 bilder vid normal användning och Z7 får ut 1200 trots att Fujin har högre CIPA går det inte använda CIPA för rangordning.

Om det är så, då håller jag med. Jag tror det är lite överdrivet med 1200 bilder för Z7 och Fuji känner jag inte till.

Säg så här, jag kan inte tänka mig att fotografera en session med Z7 utan extra batterier. Med D750 tänkte jag inte ens tanken på att ta ha med mig extra reserver.

Utan att vetenskaplig studie så känns det som om Sony A7iii räcker längre och oftast en hel dag.

Eller varför inte tvärs om. Superbatteriet för normalläge och läget med det snikna batteriet för snikläge... ;-)

För att normalbatteriet är det som kommer med kameran och superbatteriet inte går att sätta i utan att också köpa ett vertikalgrepp.

Dessutom beter sig inte kameran som om det vore i något sparläge, displayer visas med full styrka osv, det är bara en grej som skiljer och det är bps, förutom att man kan ta 4-5000 bilder på en laddning förstås.

För att normalbatteriet är det som kommer med kameran och superbatteriet inte går att sätta i utan att också köpa ett vertikalgrepp.

Dessutom beter sig inte kameran som om det vore i något sparläge, displayer visas med full styrka osv, det är bara en grej som skiljer och det är bps, förutom att man kan ta 4-5000 bilder på en laddning förstås.

Ola vet du något andra kameramärke där ett batterigrepp ändrar på kamerans egenskaper? Nikon är det enda märke jag känner till där man får fler BPS om man har ett grepp. Förstår inte riktig varför.

Alla mina Canon har haft samma egenskaper med och utan grepp. Det enda är att man kan ta fler bilder eftersom man har 2 batterier. Detsamma med Fuji. Jag kan köra boost mode och 11 BPS både med och utan grepp. På speciellt Fuji där man får 3 batterier, ett i kameran och 2 i greppet kan det ibland vara en fördel att köra med grepp för att få bättre grepp för porträttbilder och när man har större och tyngre objektiv. Man får helt enkelt bättre balans på ekipaget. Dessutom kan man naturligtvis ta fler bilder. En annan fördel är att man kan ladda samtliga batterier i kameran via greppets laddare.

Ola vet du något andra kameramärke där ett batterigrepp ändrar på kamerans egenskaper? Nikon är det enda märke jag känner till där man får fler BPS om man har ett grepp. Förstår inte riktig varför.

Alla mina Canon har haft samma egenskaper med och utan grepp. Det enda är att man kan ta fler bilder eftersom man har 2 batterier. Detsamma med Fuji. Jag kan köra boost mode och 11 BPS både med och utan grepp. På speciellt Fuji där man får 3 batterier, ett i kameran och 2 i greppet kan det ibland vara en fördel att köra med grepp för att få bättre grepp för porträttbilder och när man har större och tyngre objektiv. Man får helt enkelt bättre balans på ekipaget. Dessutom kan man naturligtvis ta fler bilder. En annan fördel är att man kan ladda samtliga batterier i kameran via greppets laddare.

Nu upprepar du dig och som jag redan har påpekat i tråden så erbjuder Nikon något mer än Canons kamera i samma segment i detta fall. Vad Canon eventuellt skulle kräva för att uppnå samma prestanda i sin kamera i samma segment är alltså inte känt. Fujin har hälften så stor sensor, så då kan vi ju jämföra med D500. Den kräver inget grepp (med stort batteri) för att nå full hastighet.

Sedan handlar ju tråden om Z-kamerorna och dessa påverkas såvitt känt inte av det åtminstone ännu ej existerande greppet.

Är det verkligen så Mats, har för mig att batterigreppet till X-T2 gjorde att den klarade 14 bps, sitter det inte ett reglage där att slå på, greppet gav också möjlighet till hörlurs uttag som saknades i själva kameran.

Nu upprepar du dig och som jag redan har påpekat i tråden så erbjuder Nikon något mer än Canons kamera i samma segment i detta fall. Vad Canon eventuellt skulle kräva för att uppnå samma prestanda i sin kamera i samma segment är alltså inte känt. Fujin har hälften så stor sensor, så då kan vi ju jämföra med D500. Den kräver inget grepp (med stort batteri) för att nå full hastighet.

Sedan handlar ju tråden om Z-kamerorna och dessa påverkas såvitt känt inte av det åtminstone ännu ej existerande greppet.

På vilket sätt erbjuder Z-kamerorna något mer än Canon R. Jag har inte testat någon av dem och är heller inte intresserad av att köpa någon av dem. Ser dem båda som omogna. Nikons variant kan inte ersätta en D850 och Canon R ersätter inte Canon 5D MKIV. Båda måste ses som testskott generation 1. Objektiven verkar däremot vara ett steg upp.
Jag har också läst försäljningssiffrorna för Japan. Där ligger Canon R på topp och inte Nikon Z.
Min uppfattning är att båda märkena behöver tid att börja tänka spegelfritt och inte dSLR. Omställningen kommer nog ta några år.
Personligen kommer jag tuffa vidare med min Canon dSLR och avvakta vad som händer. Inga problem med det.
Är mer van vid att fota med den än med mina Fuji. Cirka 15 år med 5D kameror och cirka 5 med Fuji. Resultatet i slutänden är att en print från Canon och en från min Fuji blir otroligt lika även i A2.
Fast det är mycket roligare att fota med Fuji. Det betyder mycket.
Det är kanske inte kameran som gör skillnaden. Kanske är det glädjen att vara kreativ och att kameran är kul att fota med?

Är det verkligen så Mats, har för mig att batterigreppet till X-T2 gjorde att den klarade 14 bps, sitter det inte ett reglage där att slå på, greppet gav också möjlighet till hörlurs uttag som saknades i själva kameran.

Tack för det inlägget, även om du inte har helt rätt. Canon har jag kollat tidigare, men faktiskt inte Fuji. En kontroll av specifkationerna visar följande:

Specikationerna för X-T2 och X-H1 säger 14 bilder/sek med elektronisk slutare (oavsett grepp), 11 bilder/sek med mekanisk slutare om man har greppet, annars 8 bilder/sek. Hur Fuji då är "bättre" än Nikon är oklart.

Hörlursuttaget har du helt rätt i. Nu kör jag inte hörlurar så det missade jag. Shame on me.
Du har också rätt i att man kan ta 14 bilder/sek om man har batterigrepp men inte utan. Fast det har också en av dessa flest BPS men där inte kameran verkligen mäter mellan varje bild. Det finns ju kameror som tar många fler bilder.
Dessa räknar jag själv bort helt
Fast skall AF-C vara meningsfullt skall ju kameran mäta ljuset i varje bild.
Det kunde redan min gamla Bettan 1D MIIN.:)

Bilagor

• _ALM2235.jpg
    _ALM2235.jpg
    76.8 KB · Visningar: 78
  • _ALM5858.jpg
    _ALM5858.jpg
    170.6 KB · Visningar: 46

Nej, jag vet knappt vad mina egna grejer klarar, jag kör inte snabbare än 5-6 bps, över det blir jag en sämre fotograf för jag börjar med spray-and-pray.

Det är kanske synd om alla t ex 5DMk4 fotografer som inte kan få upp hastigheten med högspänningbatteri.

Hörlursuttaget har du helt rätt i. Nu kör jag inte hörlurar så det missade jag. Shame on me.
Du har också rätt i att man kan ta 14 bilder/sek om man har batterigrepp men inte utan. Fast det har också en av dessa flest BPS men där inte kameran verkligen mäter mellan varje bild. Det finns ju kameror som tar många fler bilder.
Dessa räknar jag själv bort helt
Fast skall AF-C vara meningsfullt skall ju kameran mäta ljuset i varje bild.
Det kunde redan min gamla Bettan 1D MIIN.:)

Skärpan verkar vara på löven, inte ögonen. Med reservation, jag kollar i telefonen. Vad vill du visa?

Tack för det inlägget, även om du inte har helt rätt. Canon har jag kollat tidigare, men faktiskt inte Fuji. En kontroll av specifkationerna visar följande:

Specikationerna för X-T2 och X-H1 säger 14 bilder/sek med elektronisk slutare (oavsett grepp), 11 bilder/sek med mekanisk slutare om man har greppet, annars 8 bilder/sek. Hur Fuji då är "bättre" än Nikon är oklart.

Tyvärr måste jag sätta på mig dumstruten och ställa mig i hörnet. Du har helt rätt.
Kameran kommer bara upp i 8 BPS utan grepp. Jag kollade nyss och 11 med mekanisk slutare. Nu tycker jag oftast att 8 bilder per sekund är mer än nog även på en springande hund där huvudet åker upp och ner som en studsande boll.
Jag är väl den där utpräglade pragmatikern. Gör kameran vad jag kräver så bryr jag mig inte så mycket om spelarna. För min del handlar det om resultatet inte om prestandan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar