Cyberphoto skriver förljande:
"En lite märklig egenskap är att optiken bländar ner direkt, och inte bara vid exponering. Men den verkar bara gå ner till f/5,6 som lägst, dvs innan exponeringen sker. Och väljer man mindre eller större öppning än f/5,6 så justeras bländaren givetvis till den valda bländaren vid exponeringsögonblicket. Men att den inte alltid autofokuserar på största bländaröppning när man t ex använder en ljusstark optik är en nackdel för autofokus, och skärpedjupet som ökar vid nedbländning ställer också till det när man fokuserar manuellt med aktiverad focus peaking. Bästa alternativet är förstås om nedbländningen sker först när bilden exponeras."
Hur blir det om man via en adapter kopplat på ett objektiv som är helt manuellt och styr bländaren till F11. Fungerar inte fokuspeaking då? Om jag förstår texten rätt så fungerar det dåligt. Någon som kan testa detta?
Beteendet med bländaren är lite skumt, tillräckligt udda för att jag misstänker att Nikon har någon baktanke med det hela. Som jag helt ärligt inte alls förstår
Men det fungerar oväntat bra ändå.
Inte svar på din fråga, men: Jag har testat att låta AF fokusera på flygande fågel med maxbländare 4, 5,6, 8 och 11 - dvs 180-400 naturellt (f/4), med sin inbyggda konverter (f/5,6), med inbyggd + TC14 (f/8) och med inbyggd + TC20 (f/11) - och kameran fortsatte fokusera, och inte bara med mittpunkter. Fokusprestanda påverkades, men överraskande lite. Så autofokusen verkar klara objektiv med mycket liten maxbländare.
Däremot tänkte jag faktiskt inte på att testa hur peaking fungerade i samma situation.