En nyfiken fråga till er som överväger att byta från D850 till Z7 el. Z6:
Vad är det som får er att ta detta steg, dom är i samma prisklass:
* Vikt / storlek?
* Bättre video?
* Enbart p g a att det är mirrorless med de fördelar det kan innebära?
Jag själv överväger inte att byta ut min D810 mot en Z7, men jag skulle jag kunna tänka mig att komplettera min D810 med en Z7
Jag har ju en Z7 som vi håller på och testa just nu det finns några saker som helt klart gör mig sugen på att skaffa en:
- Låter säkert tramsigt, men för mig är en mycket stor hanteringsmässig fördel med spegelfritt att jag kan kolla tagna bilder och greja i menyerna utan att behöva byta till läsglasögon. Plus att det är enklare att kolla bilder och jobba i menyerna i starkt solljus.
- Kompaktare storlek är ingen direkt faktor för mig personligen, där hade jag föredragit ett "fetare" och lite högre grepp á la D810/D850/D500 istället för det Z7 har (som mer påminner om D750). Men jag uppskattar den lägre vikten hos Z7.
- Jag gillar att vid behov kunna ha en helt tyst slutare
- Efter att ha kört Z7 några dagar: jag är imponerad av de nya objektiven - inte superkompakta, men inte heller klumpiga, och med underbara prestanda.
- Det är ett mycket trevligt komplement med IBIS, äntligen stabilisering med min gamla Ai-s 105/2,5
- Generellt smidigare live view, något jag använder för produktbilder och liknande
- Generellt smidigare att spela in video (igen: inga läsglasögon! något jag ju ibland använder för intervjuer
- Jag gillar att den så problemfritt funkar med de objektiv jag redan har