ANNONS
Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Hur ofta har det hänt att en kamera visat sig dålig i förprduktionsexemplar och sedan varit fantatist i slutversionen?

Ovanligt att Nikon ihuvud taget unikt låter bilder komma ut från förproduktions exemplar, mineskortsplatser brukar vara tejpade och strikt förbjudet att ta korten in i dator och liknande!

Sedan slog det mig. Jag ser inte att det nämns antalet CDAF punkter som nämns bland andra kameramärken. Många fokuserar först med PDAF och sedan gör kameran en koll med CDAF som ger ett ögonblicks tvekan i AF men som ger extremt hög precision - kanske bättre än det mänskliga ögat förmår ens med peaking. Ville Nikon undvika denna korta tvekan och kör endast PDAF? I så fall kanske precisionen blir för dålig med 45mpx och det enormt tunna skärpedjupet - eller har jag missat något?

Nikon kör en hybridlösning med PDAF + CDAF, en teknik de haft sedan 2011. Däremot verkar de av något oklart skäl inte bry sig om att uppge hur många mätpunkter de har för CDAF.

Vad menar du?
När kostade den nypris 16000kr?
Nypriset idag är 24000kr. Vad de har för kampanjer genom åren är oväsentligt.

Jag tycker det är relevant med kampanjer om jag skall köpa något. Kan jag vänta på kampanjer och få något för 16 papp nytt, som kostar (hos någon säljare) 18 papp beg, - så är det för mig självklart vad jag väljer.

Jag personligen tittar på vad en pryl kostar, inklusive avdragna kampanjer som kommer med mellanrum (jag har oftast ingen panik att köpa nya saker, utan kan vänta lugnt till rätt tillfällen av kampanjer och cash back).

Men kanske lite OT att kränga Sony-kameror i en Nikon-tråd (skall helst också vara i dedikerade annonsforum)?

Jag tycker det är relevant med kampanjer om jag skall köpa något. Kan jag vänta på kampanjer och få något för 16 papp nytt, som kostar (hos någon säljare) 18 papp beg, - så är det för mig självklart vad jag väljer.

Jag personligen tittar på vad en pryl kostar, inklusive avdragna kampanjer som kommer med mellanrum (jag har oftast ingen panik att köpa nya saker, utan kan vänta lugnt till rätt tillfällen av kampanjer och cash back).

Men kanske lite OT att kränga Sony-kameror i en Nikon-tråd (skall helst också vara i dedikerade annonsforum)?

Absolut, jag brukar själv handla på kampanjer. Men uppfattade jag Fredrik rätt så tror han jag inte får min såld för för runt det priset jag begär pga det fanns en kampanj som varat nån enstaka dag då man kunde köpa en ny för 16kkr.
Vi får väl se. Har bara haft min annons ute i drygt 1 vecka.

OT definitivt, vi släpper det nu.

Absolut, jag brukar själv handla på kampanjer. Men uppfattade jag Fredrik rätt så tror han jag inte får min såld för för runt det priset jag begär pga det fanns en kampanj som varat nån enstaka dag då man kunde köpa en ny för 16kkr.
Vi får väl se. Har bara haft min annons ute i drygt 1 vecka.

OT definitivt, vi släpper det nu.

Jag säljer en D810...det är i alla fall trådens märke.

Nån mer som säljer något?

Vad menar du?
När kostade den nypris 16000kr?
Nypriset idag är 24000kr. Vad de har för kampanjer genom åren är oväsentligt.
Som att säga att A7R3 kostar under 30.000kr vid lanseringen bara för att jag fick det till det priset är missvisande.

/Stefan

Sony a7rii finns ny för 14 papp på e-infinity om man nu vill ha det billigare.

Jag säljer en D810...det är i alla fall trådens märke.

Nån mer som säljer något?

Tja, din tråd ju. Säljer 2st Cactus V4 fjärrutlösare som passar Nikon.

Sony a7rii finns ny för 14 papp på e-infinity om man nu vill ha det billigare.

Tack, men jag är inte intresserad av att köpa en A7R2. Dock vill jag sälja min med tillbehör för 18.000kr med viss prutmån.

/Stefan

Var det någon som han köpa Z6 till det billigare priset (21990)? Ser ut som det var felaktigt för nu har dom höjt priset till 24990kr. Antar dock att z6 hyfsat snabbt borde kunna komma ner en tusenlapp så den matchar a7iii då den gör det i staterna.

Var det någon som han köpa Z6 till det billigare priset (21990)? Ser ut som det var felaktigt för nu har dom höjt priset till 24990kr. Antar dock att z6 hyfsat snabbt borde kunna komma ner en tusenlapp så den matchar a7iii då den gör det i staterna.

Jag är intresserad av Z6 men väntar på lite mer oberoende recensioner samt hur bra är optiken, ej intresserad av att använda adapter.

Det är två firmor (nybro och götaplatsen) som ligger kvar med det lägre priset men alla större handlare har hunnit ändra.

Frågan är väl om dom som hunnit beställa får sina kameror för 22kkr.

Det är två firmor (nybro och götaplatsen) som ligger kvar med det lägre priset men alla större handlare har hunnit ändra.

Frågan är väl om dom som hunnit beställa får sina kameror för 22kkr.

Har man betalat är det lugnt.

Förvånar mig inte att det blir prishöjningar, dollarn har ju gått upp mot kronan och det lär väl fortsätta så länge räntorna hålls så låga.

Har man betalat är det lugnt.

Förvånar mig inte att det blir prishöjningar, dollarn har ju gått upp mot kronan och det lär väl fortsätta så länge räntorna hålls så låga.

Ja, jag skrev det i en artikelkommentar nyss att jag misstänker att den svaga svenska kronan är bakgrunden. Det nya priset ligger ungefär där man hamnar om man tar priset i EUR eller GBP och växlar över till SEK. I och med att EU är en inre marknad (och britterna är ju än så länge) så vill man nog inte ha påtagliga prisskillnader i inledningsskedet. Euron står i ca 10,6 vilket nog är rekord förutom en spik 2009 på ca krona till.

Ja, jag skrev det i en artikelkommentar nyss att jag misstänker att den svaga svenska kronan är bakgrunden. Det nya priset ligger ungefär där man hamnar om man tar priset i EUR eller GBP och växlar över till SEK. I och med att EU är en inre marknad (och britterna är ju än så länge) så vill man nog inte ha påtagliga prisskillnader i inledningsskedet. Euron står i ca 10,6 vilket nog är rekord förutom en spik 2009 på ca krona till.

Euron är väl bara en omräkning, nog är det dollarn som styr?

Det blir spännande detta. Om priset kvarstår så vet vi att den säljer bra. Sänks det säljer det inte så bra som Nikon hoppats (hänsyn tagen till valuta). Man slipper tro på företagens ständiga uttalanden om att produkterna säljer som smör i solsken som de ofta hävdar. Tänker här på t ex Canon 6D II som skulle sälja så bra och ändå nyss (eller fortfarande) är/var nere i 15000kr trots lanseringspris på ca 22000 något år sedan bara.

Sony körde en cashback kampanj före sommaren. 20.000kr fick man lägga ut och man fick 4000kr tillbaks av Sony = 16000kr netto ny. Ja, den kostar 24000kr ny idag men vad jag syftade på är att sannolikt uttömde kampanjen en del av de köpare som var mest intresserade av A7RII. Men vad vet jag? Vi får se vad du får helt enkelt.

Fel! Gällde att man fick lägga ut c:a 24.000:- och fick 4.000:- tillbaks=c:a 20.000:-. Däremot fick man 2.000:- tillbaks på A7S MKII.

Nikon hade också vissa kampanjer under sommaren. Bl a på modeller som sannolikt är på väg att fasas ut. Exempelvis D7200.

Tror vi kan lämna det här spåret nu. Finns alltid dyrare eller billigare sätt att skaffa en kamera.

Fel! Gällde att man fick lägga ut c:a 24.000:- och fick 4.000:- tillbaks=c:a 20.000:-. Däremot fick man 2.000:- tillbaks på A7S MKII.

Nikon hade också vissa kampanjer under sommaren. Bl a på modeller som sannolikt är på väg att fasas ut. Exempelvis D7200.

Tror vi kan lämna det här spåret nu. Finns alltid dyrare eller billigare sätt att skaffa en kamera.

Nix. Fanns för 20000kr minus 4000kr och det var inte någon dag utan minst en månad.

Just nu är det bara Nybro Foto & Atelje som är listad med det priset hos Prisjakt, men det är bara en tidsfråga tills Prisjakt blir uppdaterat med butikens riktiga pris (24990). Cyberphoto står ut lite hos Prisjakt med 26999.

Måste vara Prisjakt som inte uppdaterats än, för går man in på Cyberphoto kostar den 24990 där också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar