Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Ni som kör Nikon Z6, finns det någon telezoom (300mm +) med F-mount som fungerar bra med FTZ-adaptern? Skulle vara kul att testa. Antar att Tamron går bort för vet inte hur sugen jag är på att köpa en jävla tap-in-console bara för den sakens skull.

Kikat lite på Nikon AF-P 70-300/4,5-5,6E ED VR då den är rätt billig, om än kanske mest för soligare dagar.

Dock lite orolig att jag inte ska vara nöjd med skärpan då jag är så van vid Z-objektiven som är så himla skarpa. :p

Jag har Tamron 150-600 G2 använder den mest med Nikon D500, men den fungerar utmärkt med Z6 har inte uppdaterat objektivet på något sätt. Köpte visserligen Tap in console, men har inte använd den.

Ni som kör Nikon Z6, finns det någon telezoom (300mm +) med F-mount som fungerar bra med FTZ-adaptern? Skulle vara kul att testa. Antar att Tamron går bort för vet inte hur sugen jag är på att köpa en jävla tap-in-console bara för den sakens skull.

Kikat lite på Nikon AF-P 70-300/4,5-5,6E ED VR då den är rätt billig, om än kanske mest för soligare dagar.

Dock lite orolig att jag inte ska vara nöjd med skärpan då jag är så van vid Z-objektiven som är så himla skarpa. :p

Jag kör Nikons 200-400 VRII med FTZ-adapter på min Z6II, men den är både dyr och stor som ett as...

Tack för tips! Tar för givet att många F-mount-objektiv fungerar bra på Z-mount. Någon som har personlig erfarenhet av 70-300-objektivet jag nämnde? Rätt skönt omfång och inte svindyr.

Sigma 150-600mm f/5-6.3 Contemporary kör jag med och har inte haft några problem. Fullt godkänd skärpa tycker jag.

Funderar själv på att skaffa 2x telecoverter till nikon z 70-200 2.8 men den är out of stock överallt just nu.

En lite dubbelcheck så jag inte missat något. Man ser ju ganska tydligt exponeringen på skärmen, ökar man tiden så blir bilden på skärmen ljusare, men det ser ut att finns någon gräns för detta. Vid tex astrofoto så blir ju bilden någon ljusare men bara till en viss nivå, den visar absolut inte den verkliga tagna bilden. Har inte några värden i huvudet, men säg att jag vill använda 25 sekunder, f/2,8 och ISO1000, när jag då ökar tiden så ser jag en skillnad till kanske 5 sekunder men från 5 sekunder så syns det ingen skillnad. Så för att se resultatet eller se var jag är på himlen så måste jag exponera en bild på 25 sekunder, hade ju varit smidigare om man sett det ljuset som den tagna bilden har på skärmen. Tänkte bara kolla att jag inte hade missat någon inställning

En lite dubbelcheck så jag inte missat något. Man ser ju ganska tydligt exponeringen på skärmen, ökar man tiden så blir bilden på skärmen ljusare, men det ser ut att finns någon gräns för detta. Vid tex astrofoto så blir ju bilden någon ljusare men bara till en viss nivå, den visar absolut inte den verkliga tagna bilden. Har inte några värden i huvudet, men säg att jag vill använda 25 sekunder, f/2,8 och ISO1000, när jag då ökar tiden så ser jag en skillnad till kanske 5 sekunder men från 5 sekunder så syns det ingen skillnad. Så för att se resultatet eller se var jag är på himlen så måste jag exponera en bild på 25 sekunder, hade ju varit smidigare om man sett det ljuset som den tagna bilden har på skärmen. Tänkte bara kolla att jag inte hade missat någon inställning
Om jag ska gissa så slutar den visa något som i bästa fall liknar slutresultatet när du kommer utanför ljusmätningens angivna mätområde.

Om jag ska gissa så slutar den visa något som i bästa fall liknar slutresultatet när du kommer utanför ljusmätningens angivna mätområde.
Ja så kan det ju vara, det är ju manuella inställningar. Det borde man väl kunna se på någon exponeringsindikator, använder aldrig den men det bör väl finnas någon, får titta

Så... autofokusen blir alltså snabbare om man byter från 14-bit raw till 12-bit raw?!
Har inte hört det tidigare men det låter ju rimligt, har man mindre/färre processer igång så kan det iaf inte vara någon nackdel för AF. För Z6/7ii så hoppas man att de lagt dataprocessing på en processor och fokus mm på den andra, så den kanske inte är så känslig men vet inte.

Har faktiskt kört med 12 bitar i action på grund av högre bps, och då man ändå har högre än 400 i ISO så påverkas inte bildkvaliteten av 12 eller 14. Har lagt detta på U1.

En annan grej han nämner är att om man stänger av apply settings to live view så ska det också gå snabbare.

"apply settings to live veiw, this is good too. The focus can speed up if you turn that off, but it also means that you cannot see your exposure live"

En annan grej han nämner är att om man stänger av apply settings to live view så ska det också gå snabbare.

"apply settings to live veiw, this is good too. The focus can speed up if you turn that off, but it also means that you cannot see your exposure live"

Gäller väl det mesta i processorkratfsberäknande. Man kan ju stänga av vinjetteringskontrollen mm.

Jag bytte från DSLR till Nikon z7ii när min gamla trotjänare D500 inte ville vara med längre. Helt enkelt utsliten...

Jag är nöjd med det mesta. Inte lika snabb på action men fantastisk bildkvalité
Det som däremot gör mig irriterad är byggkvalitet på Z-serien. Förra veckan tappade jag batteriluckan till Batteripacket. Väntar nu på besked om det finns att få tag på som reservdel. Idag på morgonen var jag ute och fotade igen och när jag kom hem saknades batteriluckan till kameran... Lovar att det troligen inte hade hänt på någon DSLR kamera från Nikon. Kan tillägga att jag fotar ofta med 300 och 500 mm objektiv som är tunga pjäser så trycket på kameran blir därefter om man ska försvara Nikon lite...

Någon annan som råkat ut för detta?

Senast ändrad:
Jag bytte från DSLR till Nikon z7ii när min gamla trotjänare D500 inte ville vara med längre. Helt enkelt utsliten...

Jag är nöjd med det mesta. Inte lika snabb på action men fantastisk bildkvalité
Det som däremot gör mig irriterad är byggkvalitet på Z-serien. Förra veckan tappade jag batteriluckan till Batteripacket. Väntar nu på besked om det finns att få tag på som reservdel. Idag på morgonen var jag ute och fotade igen och när jag kom hem saknades batteriluckan till kameran... Lovar att det troligen inte hade hänt på någon DSLR kamera från Nikon. Kan tillägga att jag fotar ofta med 300 och 500 mm objektiv som är tunga pjäser så trycket på kameran blir därefter om man ska försvara Nikon lite...

Någon annan som råkat ut för detta?

Z-serien är lovordade för sin byggkvalitet så jag tror mest du haft otur med måndagsexemplar.

Förstår inte riktigt hur du menar att ett objektivs vikt skall påverka batteriluckan. Visst, batteriluckan på Z-serien är lite tunnare än på tex D500 men det torde ha mindre betydelse.

Får man fråga på vilket sätt din D500 var utsliten på så den inte ville fungera längre? Har själv en D500 (och Z6) och den dagen slutaren ger upp i D500 så får det bli ny sådan. Har inte kollat antal exponeringar på länge men sist jag kollade så va det ~130k.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar