Dick Wåhlin
Medlem
Z-serien är lovordade för sin byggkvalitet så jag tror mest du haft otur med måndagsexemplar.
Förstår inte riktigt hur du menar att ett objektivs vikt skall påverka batteriluckan. Visst, batteriluckan på Z-serien är lite tunnare än på tex D500 men det torde ha mindre betydelse.
Får man fråga på vilket sätt din D500 var utsliten på så den inte ville fungera längre? Har själv en D500 (och Z6) och den dagen slutaren ger upp i D500 så får det bli ny sådan. Har inte kollat antal exponeringar på länge men sist jag kollade så va det ~130k.
Det var spegeln som slutade att fungera på min D500, fastnade i uppfällt läge. Beräknad reparationskostnad var nära marknadsvärdet. Har inte koll på antal exponeringar men säkert över 200k kanske över 250k. Valde mellan att köpa en ny D850 och Z7ii
Kamerahuset är så litet så med stora händer hamnar fingrar även på undersidan av huset där batteriluckan är. En av anledningarna till att jag kompletterade med Batteripack. På något sätt har jag alltså på mindre än en vecka förlorat batteriluckorna till både kameran och till mitt Batteripack. Kanske är jag som är klantig och oförsiktig...
Har hittat Batterilucka till kameran nu som reservdel för 41 Euro plus frakt. Söker fortfarande efter luckan till batteripacket