Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Kameran stängs av efter 1 minut om jag inte rör någon knapp. LCD:n råkar nog gå igång, men när jag fotar kollar jag i viewfindern 99% av fotona och då stängs LCD:n av. Men ja, det är väl ett evigt "av och på"-ande gissar jag.

Jag störs inte så mycket av att byta batteri så det är inget problem sådär. Lite förvånad att ni lyckas kräma ut så mycket ur era kameror bara jämfört med mig. ;D
Har aldrig varit inne i batteriinf, kul. Det stod 96% 164 bilder tagna, men jag körde några serier också. Ska göra om det efter en vanlig fototur. Stänger sällan/aldrig av kameran under de timmar jag fotograferar, men den är såklart avstängd annars. Kör M, oftast en punkt. Har den nästan alltid i sökarläge och inte visning av tagen bild. Jag har Z6II men det ska väl inte vara någon jätteskillnad

Precis, och det är väl ungefär så många foton dom marknadsför att batteriet ska klara av på en Nikon Z6. :D Men då kanske dom räknar i underkant för att säkra upp iofs. Jag vet inte.

CIPA-ratingen är ju ingen direkt realistisk siffra och man kan alltid få ut betydligt fler exponeringar än vad den anger så man ska i så fall se den mer som ett "worst case scenario". Det enda den annars är bra för är att jämföra kamerahus.

Nu är det mycket möjligt jag skriver i fel tråd, men kan utgöra en varning iaf. Mitt standardflöde för nedladdning av bilder från kameran är kabel från kameran till windowsdator och kopiera direkt in till LR. När bilderna är överförda så tar jag en kopia på de nedladdade filerna och lägger på en extern disk, när jag sett att dessa kommer över så raderar jag filerna på kortet i kameran, i detta fall så är det SD kortet i Z6ii.

När jag en dag senaste skulle redigera bilderna så såg jag att bilderna #0006-0065 saknades i raw, så också jpg filerna, dock fanns 0025 och 0059 i jpg av någon anledning.# 0066 till 0142 fanns komplett från denna dag, som var de sista från denna dag, att de första och sista bilderna fanns gjorde att jag inte upptäckte det i tid.

När minnet kom i fatt så kommer jag ihåg att den gjorde samma sak förra gången när den när den bytte räkningen i en serie och man passade 9999. Efter den gången gick jag in och kontrollerade hur många filer det fanns på kortet i kameran och kontrollerade att det var hälften (enbart raw) som kom in i LR, men den rutinen släppte jag när allt gick bra en tid men nu när jag igen passerar 9999 så tappade jag igen ett antal filer. Nu var detta enbart stationära naturbilder som jag kan ta om i morgon så denna gången gör det inte så mycket.

Kanske är detta inte ett Z6 fel utan LR? det ska iaf bli intressant att se vad som händer nästa gång jag passerar 9999, är nog ganska säker på att bilderna ligger på kortet men det är något i överföringen som strular. När jag tänker efter så kanske det har med LR som ser ut att ladda i flera strömmar, då kanske det blir något strul i dessa olika strömmar när nummerordningen ändras? Kanske man skulle höra med Adobe?

Kameran stängs av efter 1 minut om jag inte rör någon knapp. LCD:n råkar nog gå igång, men när jag fotar kollar jag i viewfindern 99% av fotona och då stängs LCD:n av. Men ja, det är väl ett evigt "av och på"-ande gissar jag.

Jag störs inte så mycket av att byta batteri så det är inget problem sådär. Lite förvånad att ni lyckas kräma ut så mycket ur era kameror bara jämfört med mig. ;D

EVF drar mer ström än LCD, troligtvis på grund den mycket högre upplösningen. Vill minnas att man kan ställa in så att LCD alltid är av och EVF bara är på när man för ögat till den.

Jag får nog i regel ut uppemot 500-600 bilder, ofta mer, på ett batteri men jag slår aktivt av kameran som en reflex så fort jag tar ner den från ögat. Och jag fotar i regel serier vilket så klart påverkar.
De gånger jag vet att det kan ta en stund tid mellan bilderna eller att fler vill titta på bilderna, exempelvis porträtt i studio, brukar jag köra med powerbank för att kunna ha kameran igång längre stunder

EVF drar mer ström än LCD, troligtvis på grund den mycket högre upplösningen. Vill minnas att man kan ställa in så att LCD alltid är av och EVF bara är på när man för ögat till den.

Jag får nog i regel ut uppemot 500-600 bilder, ofta mer, på ett batteri men jag slår aktivt av kameran som en reflex så fort jag tar ner den från ögat. Och jag fotar i regel serier vilket så klart påverkar.
De gånger jag vet att det kan ta en stund tid mellan bilderna eller att fler vill titta på bilderna, exempelvis porträtt i studio, brukar jag köra med powerbank för att kunna ha kameran igång längre stunder

Nja, anledningen att de drar olika mycket ström beror främst på att EVF är OLED medans bakskärmen är LCD. En EVF drar generellt sett mer, men det kan variera en hel del. Desto ljusare färger en OLED visar desto mer drar den medans en LCD drar mer desto mer man höjer ljusstyrkan.

Det bör ju dock som sagt gå att ställa in så att LCD:en alltid är av och EVF:en bara går på när sensorn aktiveras.

Bara tryck på knappen till vänster om EVF tills du får alternativet endast EVF.

Precis, och det är väl ungefär så många foton dom marknadsför att batteriet ska klara av på en Nikon Z6. :D Men då kanske dom räknar i underkant för att säkra upp iofs. Jag vet inte.
Hade en tur i skogen på morgonen, ganska normal fotografering med normal och makro det blev 364 bilder och batterinfo visade 78%, det känns också normalt för jag tycker jag hamna över 1000 bilder på en laddning.

Något jag noterade när jag använde mitt makro var att bildstabiliseringen gick mycket längre än själva fotoögonblicket, den kanske snurrade 1 min den också samma som sökaren?

Hade en tur i skogen på morgonen, ganska normal fotografering med normal och makro det blev 364 bilder och batterinfo visade 78%, det känns också normalt för jag tycker jag hamna över 1000 bilder på en laddning.

Något jag noterade när jag använde mitt makro var att bildstabiliseringen gick mycket längre än själva fotoögonblicket, den kanske snurrade 1 min den också samma som sökaren?

Galet! Det är ju svinbra. :D

Ja jag är positivt överraskad, jag tycker Inte jag laddar Z6 oftare än D500

Min D500 drar ganska mycket batteri, men det beror på att jag har bluetooth igång hela tiden, så att jag får gps från telefonen. Det har jag även på Z6, måste bara komma ihåg att byta i telefonen ifall man har båda med, synd att man kan inte ha båda samtidigt. Annars får man ha med sig två telefoner.

Upptäckte lite skit på fotot när jag testade min lilla Lydith 30mm f/3.5. Tänkte jag skulle kolla sensorn på min Nikon Z6 och se hur mycket damm det var på den egentligen.

Jag gick ut med mitt 24-70mm och zoomade till 70mm rakt på mot himmeln, ställde in bländare f/22 och körde lite. Bifogar fotot. Är det en acceptabel mängd så att säga? :p Jag har inga borstar eller något så kan inte göra så mycket åt det för närvarande. Får väl köpa något kit. Verkar dock mest vara damm och inget som smetat ut sig.

Har inte tänkt på det innan man jag fotar sällan vy-bilder där en klarblå himmel syns t.ex. Men nu tittade jag tillbaka på ett par foton jag tog igår med 70-300mm, samt dom jag tog idag med min Lydith, och upptäckte just lite skräp på himmelen.

Hade jag varit smart hade jag testat samma foto med f/8 eller f/11 som jag normalt sett skulle ha använt bara för att se hur mycket det påverkar, men så smart var jag visst inte. ;)

Bilagor

• _DSC7449_Sensor_Dust.jpg
    17.5 MB · Visningar: 58
Ser ganska normalt ut, jag brukar inte göra rent förrän jag får stora problem med det i LR. Har hänt jag tagit bilder med minsta bländare och måste använda 100 fläckborttagning per bild, det är inte kul. Men har då inte synts när man använder kameran normalt med f/8 och större.

jag har gjort rent med dessa, fungerar fint för mig. Har en blåsbälg också

Är tanken att man ska kunna använda den torra spateln flera gånger? Om man liksom bara vill få bort lite ytligt damm som inte försvinner med blåsbälg och sånt där?
På en video jag tittade, det var inte den jag länkade, så där använde han ena sidan en gång, sen den andra sidan, sen slängde han den. Så jag gjorde så att jag gjorde två drag, en gång på ena sidan och en på den andra.
Det var första gången jag rengjorde en sensor.

På en video jag tittade, det var inte den jag länkade, så där använde han ena sidan en gång, sen den andra sidan, sen slängde han den. Så jag gjorde så att jag gjorde två drag, en gång på ena sidan och en på den andra.
Det var första gången jag rengjorde en sensor.
Jag är lite fundersam till om det är lämpligt att köra torrt, är det inte större risk för repor om man torkar torrt jämfört med vått? men jag vet inte

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar