ANNONS
Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Är antagligen en slump men måste ändå berätta.

Har ju sagt några ggr att Nikon optimerat AF på Z6 även fast det inte finns med i changelog, och jag bygger detta på min erfarenhet av hur AF fungerat genom olika firmware. Visst, kan ju va placebo då man inte är nån robot som kan applicera allt med 100% gång på gång.

Fick Eye-focus på fågel (kaja). Flyttade sökarfönstret lite för att se och jodå Eye-focus pilen ändrade sig och pekade mot ögat hela tiden. Har inte testat fler ggr om det verkligen är som så att Nikon börjat smussla med Eye-AF för fåglar i smyg. Nån annan som upplevt liknande?

Som sagt, va nog säkerligen slumpen som gjorde så kajans huvud kanske såg ut som ett öga men va ändå lite paff-känsla när man upptäckte det.

Skall testa igen vid nästa tillfälle som ges.


Jag råkade rikta kameran mot en korg med små hål i. Dessa registrerades som animal eye af. Så skulle tro att slumpen helt enkelt att det lyckades.
 
Min sambo har samma erfarenhet att autofokusen hos hennes Tamron 90/2.8 macro plötsligt inte ville funka efter senaste firmware till Z7 II. Kommer få den (gluggen) uppdaterad i Kungsör via Kameradoktorn, Sthlm.
Innan den senaste uppdateringen för någon månad sedan till Z6II så gick det iaf att ta bilder med Tamron 90/2,8, även om den stundtals lät konstigt men objektivet fungerade efter fotandet. När jag nu använde objektivet efter senaste uppdateringen så gick det sönder vid första tillfället.

Jag fick svar från Tamron, de har en uppdatering till F004 men vad som nu är fel på objektivet ville de inte uttala sig om, hade hoppats att de kunde lista ut detta baserat på uppdatering. Jag låter troligen objektivet leva kvar som manuellt objektiv.

Lärdomen är troligen att det är bäst att först se om objektivet är kompatibelt innan man sätter den på kameran
 
Önskar att ha en fx kamera på 24 megapixlar där ett aps-c mode också är i 24 megapixlar.
Du kommer närmast om du skaffar en Fx-kamera med sensor på 54 MP. Den ger ca 25 Mp om man fotar råbild läge "mellan" (fullformat 24*36) och lär hålla 24 MP i app-c läge (16*24) om man fotar i råbild läge "stor".
Jag använder ibland den tekniken med en Nikon Z7 (med sensor som är på 45,6 MP). När jag har inställningen "mellan" med fullformatsobjektiv påsatt får jag bilder med ca 24 MP (24*36). Jag kan sedan ställa om till läge "stor" när jag vill använda Dx-format (16*24) och får då bilder på ca 20 Mp.
 
Du kommer närmast om du skaffar en Fx-kamera med sensor på 54 MP. Den ger ca 25 Mp om man fotar råbild läge "mellan" (fullformat 24*36) och lär hålla 24 MP i app-c läge (16*24) om man fotar i råbild läge "stor".
Jag använder ibland den tekniken med en Nikon Z7 (med sensor som är på 45,6 MP). När jag har inställningen "mellan" med fullformatsobjektiv påsatt får jag bilder med ca 24 MP (24*36). Jag kan sedan ställa om till läge "stor" när jag vill använda Dx-format (16*24) och får då bilder på ca 20 Mp.
Har du någon aning om vad som händer när man väljer mellan? Om kameran skulle göra någon interpolering för att reducera antal pixlar så skulle man ju tycka att det t.o.m skulle ta längre tid att ladda ner bilden, men den kanske sparas som full raw med någon flagga att senaste skära ner? Har du sett om du vinner något i tex serietagning med mellan? Samt om du förlorar något i kvalité?
Sparar man inte så mycket i serietagning så kan man ju lika gärna tanka ner i fullstorlek för att ha pixlarna om man nu vill beskära på ett visst sätt
 
Har du någon aning om vad som händer när man väljer mellan? Om kameran skulle göra någon interpolering för att reducera antal pixlar så skulle man ju tycka att det t.o.m skulle ta längre tid att ladda ner bilden, men den kanske sparas som full raw med någon flagga att senaste skära ner? Har du sett om du vinner något i tex serietagning med mellan? Samt om du förlorar något i kvalité?
Sparar man inte så mycket i serietagning så kan man ju lika gärna tanka ner i fullstorlek för att ha pixlarna om man nu vill beskära på ett visst sätt
Jag är inte säker på om jag har förstått proceduren till fullo rätt! Men om jag tolkar handboken och bildresultatet någotsånär rätt, så minskar bildformatet (den färdiga bilden, mätt i mm/pixlar) genom att minska pixeltätheten när man går ner till "mellan". Troligen betyder det också att antalet användbara focuspunkter minskar, vilket i sin tur borde påverka både "focushastigheten" och träffsäkerheten något. Själv har jag inte märkt någon avgörande skillnad då jag sällan använder serietagning på Z-kameran (har fortfarande D-hus för snabba skott). En sidobonus är dock att batteritiden ökar vid mindre bildformat! Något att tänka på för den som är ute en hel dag med endast ett batteri tillgängligt.

Har faktiskt funderat på att ställa frågan direkt till Nikon, om dom fortfarande har folk kvar som kan svara på sådana frågor!
 
Har aldrig läst någon testare som beskrivit att val av Raw-stor eller mellanval påverkar invalt APS-C-läge på FF/FX/FE kameror, Sonys 61mp lär ge 26mp i APS-C. är det inte en beskärning som sker vid inval av APS-C, ju mera pixlar totalt desto mera också vid beskärning, å andra sidan så har inte Sony haft så många valbara Raw format men en stor rackare finns nog ( har tillkommit mera val på senare modeller ).
 
Är det så att på en FX kamera där DX mode väljs så beskärs bara bilden.
På en aps-c kamera så är sensorn utvecklad för dess storlek och torde få finare ISO brus än vid ett fx beskuret aps-c läge? Eller är det tvärtom eller lika?
 
Jag tänker det vanliga med Crop 1,5 med många kameror som APS-C då ger i förhållandet mot FF småbild, beskrivs som en vinkelförändring mera teoretiskt korrekt, men i folkmun ser man en tele-effekt, 50mm upplevs som 75mm. M4/3 ägare pratar om små objektiv som genom den sensorn ger Crop 2,0, senaste Olympus modeller har ju riktigt bra ISO-värde om man kollar DXO Mark tex.
 
Är det så att på en FX kamera där DX mode väljs så beskärs bara bilden.
På en aps-c kamera så är sensorn utvecklad för dess storlek och torde få finare ISO brus än vid ett fx beskuret aps-c läge? Eller är det tvärtom eller lika?

Skulle snarare tro att det har med sensorgeneration och pixeldensitet att göra. Kör du 1.5x crop direkt i D850 så bör den bilden bli exakt som den hade tagits med D500 gällande bilddata eftersom då båda kamerorna har exakt samma pixeldensitet.

Sen när och hur en bild beskärs är inget jag har en susning om men skulle tro att det sker nånstans direkt efter bildsensorn. Bildbehandlingsprocessorn får man anta.

Märker iaf ingen prestandaskillnad alls om jag kör med crop 1.3x eller inte i D500. Gäller bara att minneskortet är snabbt nog.

Kan även tänka mig det finns bildsensorer som stänger av "FX-ytan" när man kör crop. Är kanske mer aktuellt på nyare spegellösa?
 
Är det någon som vet om det går eller inte går att ha en L-bracket på en Z6 och ha FTZ adaptern monterad, samt att det då går att fästa den i ett stativ? Jag har nu ett Arca fäste på FTZ adaptern i objektivriktningen och det går ju fint så länge jag inte behöver ta av adaptern, men skulle jag råka köpa ett Z så vill man ju kunna skifta objektiv utan pill och veta att man isf har fästet på kameran. Till mina tyngre objektiv, 70-200, 300 och 200-500 så har jag fäste på objektiven, så syftet är att flytta fästet från FTZ till huset. De fästen jag har idag går inte då skruven sitter symmetriskt i fästet och då tar fästet i adaptern. Behöver kanske egentligen inte ett L, så Arcafästen med förskjuten skruv går ju också eller får man kanske borra ett hål själv?

Edit, har tittat lite till och det verkar tveksamt att stativfästet kommer in mellan L fästet och adaptern. Troligen bättre med ett vanligt Arca swiss fäste som är kort 45-50mm och i riktning som objektivet, då klämmer man till från sidan och då borde inte adaptern slå i. Typ någon sådan här

 
Senast ändrad:
Är det någon som vet om det går eller inte går att ha en L-bracket på en Z6 och ha FTZ adaptern monterad, samt att det då går att fästa den i ett stativ? Jag har nu ett Arca fäste på FTZ adaptern i objektivriktningen och det går ju fint så länge jag inte behöver ta av adaptern, men skulle jag råka köpa ett Z så vill man ju kunna skifta objektiv utan pill och veta att man isf har fästet på kameran. Till mina tyngre objektiv, 70-200, 300 och 200-500 så har jag fäste på objektiven, så syftet är att flytta fästet från FTZ till huset. De fästen jag har idag går inte då skruven sitter symmetriskt i fästet och då tar fästet i adaptern. Behöver kanske egentligen inte ett L, så Arcafästen med förskjuten skruv går ju också eller får man kanske borra ett hål själv?

Edit, har tittat lite till och det verkar tveksamt att stativfästet kommer in mellan L fästet och adaptern. Troligen bättre med ett vanligt Arca swiss fäste som är kort 45-50mm och i riktning som objektivet, då klämmer man till från sidan och då borde inte adaptern slå i. Typ någon sådan här

Jag hoppas jag förstått din fråga rätt. Så här har jag gjort:

Jag har en Arca-skena Really Right Stuff BZ7 ( https://www.augenblicke-eingefangen...te-for-nikon-z7/z6/z6-ii/z7-ii?number=AE15341 , se även under “importantly” en bit ner på sidan) på undersidan av min Nikon Z6ii.

Det går alldeles utmärkt att montera kamera+BZ7+FTZ på kulledens snabbklämma RRS B2-Pro II ( https://www.augenblicke-eingefangen...b2-pro-ii-screw-knob-clamp?number=AE20216&c=0 ), det blir cirka 2 mm spalt mellan FTZs undersida och B2-Pro IIs översida.
 
Jag hoppas jag förstått din fråga rätt. Så här har jag gjort:

Jag har en Arca-skena Really Right Stuff BZ7 ( https://www.augenblicke-eingefangen...te-for-nikon-z7/z6/z6-ii/z7-ii?number=AE15341 , se även under “importantly” en bit ner på sidan) på undersidan av min Nikon Z6ii.

Det går alldeles utmärkt att montera kamera+BZ7+FTZ på kulledens snabbklämma RRS B2-Pro II ( https://www.augenblicke-eingefangen...b2-pro-ii-screw-knob-clamp?number=AE20216&c=0 ), det blir cirka 2 mm spalt mellan FTZs undersida och B2-Pro IIs översida.
Det låter bra, så spåret sitter såpass långt ner så det går fritt. Att man inte kan ta loss FTZ medan kameran är monterad i stativet gör inget
 
Jag har inte hundra klart för mig hur resultatet kan mätas ut med pixeltäthet, det har stötts och blötts länge nu, 24mp med APS-C har man fått beskrivet som drygt 50mp motsvarande småbild ( 24X36 )- vad Canons 32,5mp i deras APS-C hamnar på vet jag inte, liknelser kom upp mot den lilla mobil-sensorn som tex kan ligga på allt mellan 12mp och 100mp, det blir nog en jäkla täthet det, men vid zoomning så tappar den fort kvalitet, om kommande APS-C hakar på Canon med över 30mp, så blir kanske dom också beskärnings vänliga.
 
Jag har inte hundra klart för mig hur resultatet kan mätas ut med pixeltäthet, det har stötts och blötts länge nu, 24mp med APS-C har man fått beskrivet som drygt 50mp motsvarande småbild ( 24X36 )- vad Canons 32,5mp i deras APS-C hamnar på vet jag inte, liknelser kom upp mot den lilla mobil-sensorn som tex kan ligga på allt mellan 12mp och 100mp, det blir nog en jäkla täthet det, men vid zoomning så tappar den fort kvalitet, om kommande APS-C hakar på Canon med över 30mp, så blir kanske dom också beskärnings vänliga.
Det är ju faktor 2,25 for Nikon och 2,56 för Canon om man ser förhållandet mellan deras APS-C och FF. Utöver antal pixlar så är ju utläsningshastighten viktig för att hålla en bra bps.

Jag är lite besviken på Z6II bps, på pappret lät det ju riktigt bra med 14bps vilket konkurrerar bra mot D500 men sedan visar det sig att man väldigt sällan kommer upp i dessa hastigheter. I praktiken så går Z6II alltid på H vilket är 5,5 bps. D500 går som standard på mellanläget där jag har satt 7 och man märker klart denna skillnad.På Z6II är nästa läge H• och vad den ger är ju lite oklart, men inte 14 kanske är 9-12bps är en säkrare siffra men det är oklart. För det hänger på 12/14 bitar i RAW vilken AF mode man använder, troligen också om det är medvind och sökaren går in i någon typ av videoflöde
 
Det är ju faktor 2,25 for Nikon och 2,56 för Canon om man ser förhållandet mellan deras APS-C och FF. Utöver antal pixlar så är ju utläsningshastighten viktig för att hålla en bra bps.

Jag är lite besviken på Z6II bps, på pappret lät det ju riktigt bra med 14bps vilket konkurrerar bra mot D500 men sedan visar det sig att man väldigt sällan kommer upp i dessa hastigheter. I praktiken så går Z6II alltid på H vilket är 5,5 bps. D500 går som standard på mellanläget där jag har satt 7 och man märker klart denna skillnad.På Z6II är nästa läge H• och vad den ger är ju lite oklart, men inte 14 kanske är 9-12bps är en säkrare siffra men det är oklart. För det hänger på 12/14 bitar i RAW vilken AF mode man använder, troligen också om det är medvind och sökaren går in i någon typ av videoflöde

Är det inte ofta så att man som oftast måste öka på ISO för att klara snabba tider i kombination med högre bps eller även lägre bps, Martin Agfors beskrev för några år sedan att så fort man ökar ISO så kan det redan vid ISO 400 om inte tidigare så förlorar men nyttan med 14 bitar, A9:an tex gick ner automatiskt till 12 bitar vid 20bps, Har inte Nikon ungefär samma tankesätt ISO är ofta uppskruvat vid snabba action-bilder, man kan ju behöva gå upp till 1/1000 med tiden har jag förstått vid olika testsenarier.
 
Är det inte ofta så att man som oftast måste öka på ISO för att klara snabba tider i kombination med högre bps eller även lägre bps, Martin Agfors beskrev för några år sedan att så fort man ökar ISO så kan det redan vid ISO 400 om inte tidigare så förlorar men nyttan med 14 bitar, A9:an tex gick ner automatiskt till 12 bitar vid 20bps, Har inte Nikon ungefär samma tankesätt ISO är ofta uppskruvat vid snabba action-bilder, man kan ju behöva gå upp till 1/1000 med tiden har jag förstått vid olika testsenarier.
Jo så är det, så på egenvalet U1 som jag använder med wide-s, AF-C och oftast krav på korta tider som ger lite högre ISO där har jag satt ner RAW bit till 12. Men eftersom jag kör wide-s så får jag ändå inte 14 utan kanske 12bps. Det är ju OK om man vill ha snabbt läge, men jag hade gärna önskat att man kan ställa in 7 som jag tycker att ett lämpligt allroundläge, och inte behöva köra H extended
 
Om man förenklar och utgår från 10bps så tas en bild varje 1/10 del, klarar kameran 15-20bps så blir det ruskigt snabbt på blott en sekund, många kör nog skurar på 3-4 bilder så den lilla skillnaden i rörelse på motivet blir då inte så stor, halvblink på ett ögonlock kanske, en arm som rör sig 2 cm eller nått, väljer man lägre bps så flyttar motivet sig mera, om man då inte avbryter efter 3-4 med högsta bps-läget.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar