ANNONS
Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Det är ju faktor 2,25 for Nikon och 2,56 för Canon om man ser förhållandet mellan deras APS-C och FF. Utöver antal pixlar så är ju utläsningshastighten viktig för att hålla en bra bps.

Jag är lite besviken på Z6II bps, på pappret lät det ju riktigt bra med 14bps vilket konkurrerar bra mot D500 men sedan visar det sig att man väldigt sällan kommer upp i dessa hastigheter. I praktiken så går Z6II alltid på H vilket är 5,5 bps. D500 går som standard på mellanläget där jag har satt 7 och man märker klart denna skillnad.På Z6II är nästa läge H• och vad den ger är ju lite oklart, men inte 14 kanske är 9-12bps är en säkrare siffra men det är oklart. För det hänger på 12/14 bitar i RAW vilken AF mode man använder, troligen också om det är medvind och sökaren går in i någon typ av videoflöde

Beror ju på att 14 b/s inte gäller följande AF.

Har någon av er fått tag i 105mm Z macrot ännu? Jag beställde tidigt i en riktig fotoaffär och ska vara först i kön. Jag undrar alltså om den överhuvudtaget kommit till Sverige ännu, eller om första tilldelningen är slut och min fotoaffär då inte fick något ex.

Har någon av er fått tag i 105mm Z macrot ännu? Jag beställde tidigt i en riktig fotoaffär och ska vara först i kön. Jag undrar alltså om den överhuvudtaget kommit till Sverige ännu, eller om första tilldelningen är slut och min fotoaffär då inte fick något ex.
Varför inte fråga din riktiga fotoaffär först?

Är sjukt sugen på att köpa 105-macrot till min Z6 sen. Jag har insett att jag fotar så mycket närbilder på all möjlig skit i alla fall, och tycker om det, så varför inte göra det ordentligt?! ;) Rykten gör dock gällande att det kan dröja innan den dyker upp i lager igen. Efterfrågan var tydligen större än dom kunde ana.

Jag beställde min från CyberPhoto och fick den för två veckor sedan! Fick enligt CP från första sändningen. Hoppas du får din snart!😊

Tack för svar. Ja vi får hoppas att det kommer fler ex så snart som möjligt. Jag antar att objektivet är hur bra som helst?
Den är säkert bra, det kommer bli ett köp någon gång. Det är dock riktigt synd att den inte går med TC, jag använder ofta 105/2,8 (F) med TC, föredrar 150mm hade länge Sigma 150 men släppte den när jag börjar renodla med Nikonobjektiv. Hittade en test

"Uppstart" Nikon Z6 ii
Kamran tar ju några sekunder på sig att "starta upp" har nu missat en del bilder på grund av detta ! Något man kan åtgärda med att sätta längre visningstid på monitor/sökare ?

"Uppstart" Nikon Z6 ii
Kamran tar ju några sekunder på sig att "starta upp" har nu missat en del bilder på grund av detta ! Något man kan åtgärda med att sätta längre visningstid på monitor/sökare ?
Jag ökade tiden till 1min, funderade på 5 men är rädd att det äter för mycket batteri. Man kan ju komma ihåg att trycka på avtrycket samtidigt som man för upp kameran till ögat.

Jag ökade tiden till 1min, funderade på 5 men är rädd att det äter för mycket batteri. Man kan ju komma ihåg att trycka på avtrycket samtidigt som man för upp kameran till ögat.
Fungerar bra med AF-ON knapp också ifall man har fokus på den knappen. Jag har inte ändrat tiden på min, men borde göra det, speciellt om man försöker fota fåglar.

Tack för svar. Ja vi får hoppas att det kommer fler ex så snart som möjligt. Jag antar att objektivet är hur bra som helst?
Det beror säkert på vad man förväntar sig…😉 Själv är jag otroligt nöjd! Tycker den är superskarp och med fin bokeh. Håller förstås fortfarande på att lära mig den men upplever att den är väldigt kul att använda, har fotat med den varje dag under dessa två veckor. Aningen kort brännvidd för vissa insekter eftersom jag är van vid 150mm men får öva på att smyga nära och hålla mig lugn och fin. Har svårt att tänka mig att man inte skulle gilla den! Här är en av de första bilderna jag tog om du är intresserad, (om det funkar).Visa bilaga BBEE21BE-E953-4AE7-BF66-631DECD61360.jpeg

Fick mail från Nikon om att 105-macrot fanns i lager, men hade inte möjlighet att lägga en beställning och nu är dom slut igen. :D La en förhandsbeställning på Cyberphoto istället så får vi se när den kommer... Lär väl dröja månader bara för det. :D

"Uppstart" Nikon Z6 ii

Jag har oftast min Z6II inställd på att vara "vaken" i 10 min, det drar en hel del batteri men jag blir samtidigt otroligt irriterad på fördröjningen när den ska starta upp efter att ha gått ner i viloläge.

Någon annan som har lagt förhandsbeställning på 105-macrot på t.ex Cyberphoto och vet något? Är så djävulskt peppad! Mailade dom idag för att se om dom har någon info.

Det beror säkert på vad man förväntar sig…😉 Själv är jag otroligt nöjd! Tycker den är superskarp och med fin bokeh. Håller förstås fortfarande på att lära mig den men upplever att den är väldigt kul att använda, har fotat med den varje dag under dessa två veckor. Aningen kort brännvidd för vissa insekter eftersom jag är van vid 150mm men får öva på att smyga nära och hålla mig lugn och fin. Har svårt att tänka mig att man inte skulle gilla den! Här är en av de första bilderna jag tog om du är intresserad, (om det funkar).Visa bilaga 158907
Stiligt. På de bilder jag sett, inklusive din, så slår det mig att färgerna är så kraftfulla. Har du hunnit testa den automatiska fokus skiften?

Stiligt. På de bilder jag sett, inklusive din, så slår det mig att färgerna är så kraftfulla. Har du hunnit testa den automatiska fokus skiften?
Tack! Jag hade nog ”standard” som färgprofil på denna men använder ofta neutral för att det blir lite mjukare färger och histogrammet håller sig lite lugnare, men du har kanske rätt. Inte tänkt medvetet på det särskilt mycket. Har inte provat fokusskift - om det är det detsamma som engelskans focusstacking - på denna kamera. Får testa vid tillfälle! Svårt att hinna på små djur dock…😊

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar