Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Nej, du får inte 100 mm till, men däremot en beskuren bild:). Du kan lika gärna beskära i efterbehandlingen. Det ger samma resultat. Möjligen kan det vara en fördel om utrymmet börjar ta slut på minneskorten och man inte har något reservkort med:)
"Svarar" mig själv som väl kan uppfatas som lite underligt men..... Vill bara tillägga att när man filmar kan det faktiskt "fungera" som en fiktiv "brännviddsförlängning" att använda beskuret läge (t ex APS-C). Varierar mellan olika kameror, men som regel kan man filma med samma upplösning oavsett beskuret eller obeskuret läge. Beror på att vid filmning utnyttjas inte "alla pixlar" (enkelt förklarat:)

Undrar om någon som jag uppgraderat Z6II till den nya mjukvara, hur känns det?

Jag har känsla att vanligt AF fungerar sämre eller osäkrare, har lite svårare att sätta rätt, speciellt i lite sämre ljusförhållande medan ögon AF fungerar bättre...

Har varit idag hos pappa och tog några bilder av honom, sent eftermiddag (regnigt och grått ute), med Z70-200/2.8 AF-C eller AF-S (punkt AF) hade kameran ibland svårt att sätta focus på ögon däremot om man växlade till ögon AF hade den inga problem?

Jag hoppar denna uppdatering, då det inte gav något mervärde tycker jag, det enda var isf ögonfokus men det har jag ännu inte använt så jag väntar.

Jag har dock alltid haft problem med AF-S och en punkt i sämre ljus. Med mina DSLR så är det bara att sätta fokus på en viss plats i skymningen men med Z6II vid samma tid och plats så vill den oftast inte, ev fungerar en punkt något bättre med AF-C men jag får undersöka detta bättre. Just nu har jag satt wide-s med AF-S men det är ju inte alltid det fungerar att använda en sådan stor yta

Undrar om någon som jag uppgraderat Z6II till den nya mjukvara, hur känns det?

Jag har känsla att vanligt AF fungerar sämre eller osäkrare, har lite svårare att sätta rätt, speciellt i lite sämre ljusförhållande medan ögon AF fungerar bättre...

Har varit idag hos pappa och tog några bilder av honom, sent eftermiddag (regnigt och grått ute), med Z70-200/2.8 AF-C eller AF-S (punkt AF) hade kameran ibland svårt att sätta focus på ögon däremot om man växlade till ögon AF hade den inga problem?

Kan inte ansiktsfokus också ge bra bilder. Martin Agfors nämnde redan vid första Z6 att den var mycket bra på att hitta ansikte, personer kunde snurra runt och Z6 tog ansikte direkt när dom vände sig rätt.

Har ett par frågor om EVF:en:
Om jag använder ett annat bildformat (t ex DX) zoomar då sökarbilden in, så att hela sökaren fylls?
Om jag ändrar färgrymd till t ex svart-vitt blir då det jag ser i sökaren SV?

Har ett par frågor om EVF:en:
Om jag använder ett annat bildformat (t ex DX) zoomar då sökarbilden in, så att hela sökaren fylls?
Om jag ändrar färgrymd till t ex svart-vitt blir då det jag ser i sökaren SV?
Ja på båda, för svart/vitt är det i PictureControl man ändrar till Monkrom

Något som jag inte har tänkt på är att jag fotograferade med 40/2,8 makro som är ett DX objektiv, att det inte vinjetterade på Z6, men det är troligen så att den ändrade automatiskt till DX område och det ser man ju inte i sökaren. Jag får ta och titta på hur stora filerna blev

Något som jag inte har tänkt på är att jag fotograferade med 40/2,8 makro som är ett DX objektiv, att det inte vinjetterade på Z6, men det är troligen så att den ändrade automatiskt till DX område och det ser man ju inte i sökaren. Jag får ta och titta på hur stora filerna blev

Ja, Z6 ändrar automatisk i EVF och fyller ut rutan när man kör med DX-objektiv.

Låter ju lysande!
Tack för info

Det är ingen skillnad mot Z6II, det är samma möjlighet till laddning. Frågan är mer om man behöver köpa en Nikon kabel för 500:- eller om det räcker med en mer vanlig USB kabel för en bråkdel av pengarna. Har sett att det finns ett USB-C uttag på min powerbank, ska se om den går att använda till ström ut, om inte så har jag bara USB-A uttag. Men fungerar det med vilken USB-C kabel som helst, så får jag väl se till att jag har en kompatibel powerbank.

Nä Z5 har alldeles för dålig hastighet i serietagning, tror det är 4,5 mot mina 14bps. Sedan vill jag ha alla möjligheter som Z6 har, testade fokusshift idag och det såg ut att fungera fint, den tog väl 20 bilder på 4sekunder med olika fokus.
Tänk på att Z6II/Z7II bara har ca 5,5 bilder/sekund om man vill ha kontinuerlig uppdatering i EFV (Enligt Nikon själva och Steve Perry). T.ex. ifall man fotar snabba actionscener vill man ha real life view för att inte tappa ett lite mindre motiv som rör sig snabbt och oregelbundet. Vet inte om siffran för den enklare kameran är med kontinuerligt evf-uppdatering? I så fall ingen större skillnad.

Tänk på att Z6II/Z7II bara har ca 5,5 bilder/sekund om man vill ha kontinuerlig uppdatering i EFV (Enligt Nikon själva och Steve Perry). T.ex. ifall man fotar snabba actionscener vill man ha real life view för att inte tappa ett lite mindre motiv som rör sig snabbt och oregelbundet. Vet inte om siffran för den enklare kameran är med kontinuerligt evf-uppdatering? I så fall ingen större skillnad.

Jag har inte haft så många tillfällen att riktigt testa högsta (utökad) bps, men självsökarbilden känns ju iaf bra utan direkt flimmer. Jag försökte följa en kungsfiskare en gång, men när det går så fort så är det nog mer problem bakom kameran än i den.

Det står säkert i tråden men 101 sidor känns lite mastigt att leta sig igenom...

Hur blir AF med FTZ-adaptern? Lutar lite åt att köpa en Z6II men kommer inte köpa några Z-objektiv till en början så en förutsättning är att AF funkar bra med adapter.

Det står säkert i tråden men 101 sidor känns lite mastigt att leta sig igenom...

Hur blir AF med FTZ-adaptern? Lutar lite åt att köpa en Z6II men kommer inte köpa några Z-objektiv till en början så en förutsättning är att AF funkar bra med adapter.

Det funkar men generellt sett så ju längre brännvidd ju mer hastighet tappar af med FTZ. Vissa tror det har med den inbyggda elektroniken att göra i FTZ-adaptern.

Ska man höfta till med nåt så kan man säga att man tappar ungefär halva hastigheten jämte DSLR. Då har jag jämfört med D500 och Z6 samt 70-200 FL, 300 PF och 200-500. Klart sämst är 200-500.

Det kan också bero på skillnad i AF-teknik i D500 och Z6, och inte enbart på FTZ-adaptern.

Jag har övergått helt till Z6 - och använder FTZ-adapter + 500PF (maxbändare 5,6) för fågelfoto. Funkar utmärkt! Även för flygande fågel. Visst var D500 bra för rörliga mål, men så fort det inte är rörliga mål så är bildkvalitén bättre på Z6. Se exempel. Havsörn som har rätt bra fart.

Bilagor

• DSC_1992 210301_170710_01.jpg
    DSC_1992 210301_170710_01.jpg
    5 MB · Visningar: 61
Efter ett halvår med Z6II så vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om AF hastighet. Jag försökte tänka ut något sätt att mäta AF hastighet eller mest var det nog förflyttning av avståndet från närgräns till oändligt, men kom inte på något bra sätt, finns någon tråd om det runt jul kanske? Annars har jag försökt jämföra Z6II med D500 har haft 300pf på det ena och 200-500 på det andra och sedan skiftat. Och inte ens då har jag kommit fram till något klar slutsats, jag tycker nog kanske att Z6 klarar flygande fåglar bättre än stillasittande, det betyder att den är snabbare med metod wide och fler punkter än bara en punkt. Tycker nog sedan start att Z6 är seg med en punkt och särskilt i AF-S, den är mer en lagspelare och behöver fler punkter att snacka ihop sig med. D500 är lite tvärs om jag tycker den är utmärkt med en punkt, jag tar nog 95% av mina bilder med den med en punkt. Däremot är jag inte helt hundra på GrP eller d25, tycker den tar längre tid när den ska snacka med andra punkter. Nog inne som Per att det är nog beroende på AF metoder, nu har jag inga Z objektiv.

Jag tycker D500 är tryggare, man vet var man har den. Z6 har ju sina fördelar med den elektroniska sökaren, utmärkt för manuell fokus, bra i högre ISO, men sökaren slocknar ju precis innan man ska ta bilden. Fn knapparna på framsidan kommer man lätt åt när man bär den så ofta är dess funktioner aktiverade när jag bär kameran i greppet. Det är också synd man inte kan sätta AF mode på Fn knapparna som man kan på D500, kommer troligen tillbaka på Z9 är min gissning. Har inte på Z6 lyckats ställa in att tagen bild ska visas enbart på displayen och inte i sökaren, tycker faktiskt att jag ibland får tagen bild i sökaren fastän att valet är att inte visa tagen bild. Som sagt Z6 är en riktigt bra kamera men har ibland ett eget liv känns det som

Det verkar inte helt illa ändå, det får nog bli till att köpa en under veckan och testa. Kommer behålla de två husen jag har idag så det blir till att fundera ut vilken kamera som är bäst till vad och sen jobba efter det.
Och blir jag inte nöjd så kommer den ut på Köp & Sälj :D

Det kan också bero på skillnad i AF-teknik i D500 och Z6, och inte enbart på FTZ-adaptern.

Ja självklart men även Steve Perry tror på elektroniken i FTZ ställer till det. Eftersom man kan flasha adaptern så finns det mer elektronik där än en simpel adapter som enbart sköter om kontakterna.

Så hur ska man svara då när man inte kan jämföra rakt av af på en spegelreflex och en spegellös. Jo man kan ju bara svara vad ens erfarenhet säger och sen vad den egentliga orsaken är har ju mindre betydelse då det är resultatet som är det intressanta.

Är många som hoppas på FTZ 2.0 men det lär nog aldrig ske.

Jag har övergått helt till Z6 - och använder FTZ-adapter + 500PF (maxbändare 5,6) för fågelfoto. Funkar utmärkt! Även för flygande fågel. Visst var D500 bra för rörliga mål, men så fort det inte är rörliga mål så är bildkvalitén bättre på Z6. Se exempel. Havsörn som har rätt bra fart.

Z6 har ju AA-filter och det har inte D500, men håller med dig, är kanonkvalitet med Z6´s bilder.

Ja självklart men även Steve Perry tror på elektroniken i FTZ ställer till det. Eftersom man kan flasha adaptern så finns det mer elektronik där än en simpel adapter som enbart sköter om kontakterna.

Så hur ska man svara då när man inte kan jämföra rakt av af på en spegelreflex och en spegellös. Jo man kan ju bara svara vad ens erfarenhet säger och sen vad den egentliga orsaken är har ju mindre betydelse då det är resultatet som är det intressanta.

Är många som hoppas på FTZ 2.0 men det lär nog aldrig ske.
Om skillnaden i AF-prestanda inte enbart beror på FTZ-adaptern så kan man nog vänta sig skillnad i AF-prestanda även om man inte använder adaptern. Det blir förstås svårare att jämföra då eftersom man inte kan använda samma objektiv på en Z-kamera som på en F-kamera, men det är något att ha i minnet om man går i Z-köpartankar.

Frågan är väl vilka Z-kameror man bör jämföra med vilka F-kameror. Exempelvis kanske inte en jämförelse mellan Z6 (II) och D500 är "rättvis" till att börja med.

En ungefär dubbelt så stor sensor spelar roll i den jämförelsen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar