ANNONS
Annons

Nya RICOH GR -aps-c sensor!

Produkter
(logga in för att koppla)
Du menar som du utan fakta dissar en Nikon bara för att du har en Canonväska. Hej sten i glashus. Bitter much?
Vad vet du vad jag har för fakta och för kameraväska? Kör faktiskt mest med Nikon numera. Men Nikon coolpix A passar inte på något sätt till min D800 eller min FM3a.
Här är i alla fall fakta som pekar på att Ricoh'n spöar Nikons variant i avseende på skärpa: http://photorumors.com/2013/04/17/r...15-sony-rx100-and-nikon-coolpix-a/#more-41696

En anledning till att ha samma märke kan ju vara att man vill kunna använda sin SB-x00 blixt?
Jo, det har du ju rätt i iofs, men om jag ska använda min SB-900 blixt på den lilla kameran så kan jag väl lika gärna köra med systemkameran. Dvs blixten är ju dubbelt så stor som kameran.

Det finns mindre varianter... oavsett detta så finns det ju folk som köper Canon fast det finns en Nikon och tvärtom. Och en del köper en Pentax eller rentav Leica...

Jo, visst köper folk alla möjliga kameror. Men i forumet på Fotosidan så är det ju helt OK att nästan starta krig om någon talar skit om just "mitt" kameramärke. Det intressanta är ju ändå att kunna ha en dialog och framföra för- och nackdelar med olika kameror.
Jag ser som sagt Nikon coolpix A och Ricoh GR som två kameror i exakt samma kategori. Varför ska man köpa en Nikon Coolpix A i detta fall tycker jag är en mycket väl berättigad fråga.

Vad vet du vad jag har för fakta och för kameraväska? Kör faktiskt mest med Nikon numera. Men Nikon coolpix A passar inte på något sätt till min D800 eller min FM3a.
Här är i alla fall fakta som pekar på att Ricoh'n spöar Nikons variant i avseende på skärpa: http://photorumors.com/2013/04/17/r...15-sony-rx100-and-nikon-coolpix-a/#more-41696

www.dpreview.com preview av Ricoh visas samma sak - Ricoh verkar vara skarpare, åtminstone vid f/2,8 och det ser ut att vara p g a objektivet. Vore skillnaden i AA filtret så skulle Ricoh ha mycket mer moiré men jag tycker inte det ser ut så. Är det frågan om ett produktionsexemplar av Nikonmodellen är är skillnaden markant till Ricohs fördel.

Alla de problem som uppstår med små kamerahus; minimala knappar, inte lika enkelt att köra manuellt, inte lika bra af, bildkvaliteten är inte riktigt i samma klass, på flera modeller (inte alla, det vet jag) måste man montera extern sökare och så vidare.

Jag gillade Panasonicen och sneglar ibland på olika 4/3- och aps-system. Men som sagt; för mig passar det inte riktigt. Men det är en spännande utveckling.

Jo, visst köper folk alla möjliga kameror. Men i forumet på Fotosidan så är det ju helt OK att nästan starta krig om någon talar skit om just "mitt" kameramärke. Det intressanta är ju ändå att kunna ha en dialog och framföra för- och nackdelar med olika kameror.
Jag ser som sagt Nikon coolpix A och Ricoh GR som två kameror i exakt samma kategori. Varför ska man köpa en Nikon Coolpix A i detta fall tycker jag är en mycket väl berättigad fråga.

Det gäller ju alla kameror som sagt. Prisläget innan den ens finns är ju inte särskilt relevant, jag ser det som självklart att priset läggs i nivå med konkurrenterna.

www.dpreview.com preview av Ricoh visas samma sak - Ricoh verkar vara skarpare, åtminstone vid f/2,8 och det ser ut att vara p g a objektivet. Vore skillnaden i AA filtret så skulle Ricoh ha mycket mer moiré men jag tycker inte det ser ut så. Är det frågan om ett produktionsexemplar av Nikonmodellen är är skillnaden markant till Ricohs fördel.

Det var intressant, jag undrar hur de där mätningarna egentligen görs. Vid tester av systemkameror är det ju vitt skilda objektiv, kompaktkameror kan ju inte gärna använda något annat än det inbyggda och vilken bländare/tid använder man etc?
Jämförbarheten kräver ju någon form av likvärdig förutsättning menar jag.

Tex Canon G1X och LX-7 som har helt olika förutsättningar när det gäller optik (ja, och ovan nämnda då) för att inte tala om jämförelsen mellan Leica M och, säg Nikon D3200. Vad gäller optikmässigt helt enkelt? Och hur mäts kompaktkamerorna?

Det var intressant, jag undrar hur de där mätningarna egentligen görs. Vid tester av systemkameror är det ju vitt skilda objektiv, kompaktkameror kan ju inte gärna använda något annat än det inbyggda och vilken bländare/tid använder man etc?
Jämförbarheten kräver ju någon form av likvärdig förutsättning menar jag.

Givetvis gör man mätningen av en kompaktkamera just med den kompaktkameran, inklusive objektiv osv. Mer "likvärdig förutsättning" än så kan det ju inte bli.

Hur gör man med systemkameror? I och med att testerna utgår från en likadan bild måste ju samma brännvidd och ljusstyrka kunna ställas in.
Sedan är det på många kameror mycket stor skillnad mellan RAW och jpeg, större skillnad än skillnaden mellan olika kameror rent optiskt tycker man.

Vad jag kan se i såväl jämförelsen du länkade som den på dpreview är Ricoh:n klart vassare i kanterna, medan Nikons dito tycks vara snäppet skarpare i mitten. Känner att båda ser väldigt intressanta ut, och mer intressant lär det blir när båda modellerna faktiskt är släppta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar