Frekeman
Aktiv medlem
Visst kan det vara bra av olika anledningar att se precis det som objektivet ser. Men, en M med endast EVF? Är tveksam om det vore en sån bra idé. Många menar ju att en av fördelarna med M är att man ser lite av det som är utanför "sökarramen" för att lättare ha koll på vad som händer utanför utsnittet för att tajma saker och ting. Jag som relativt nybliven M-ägare inser att det främst är något som fungerar om man använder brännvidder fr o m 50mm och uppåt. Med mina favoritbrännvidder, 28mm och 35mm så ser man minimalt utanför linjerna, särskilt om man bär glasögon.En stor poäng med EVF är också att man ser det objektivet ser, så man slipper parallaxfel. Själv skulle jag gärna ha en M-Leica med endast EVF istället för mätsökare. Det skulle dessutom minska kostnaden signifikant och man skulle slippa strul med kalibrering av sökare och objektiv. Detta kommer säkert förr eller senare, men lär väl då lanseras som nåt "nytt" och bli ännu dyrare. Nån AF vill jag inte ha. Det sänker bara fotoglädjen och gör objektiven större och plastigare.
Personligen så tycker jag nog att Fujifilm med sina X-Pro1 och X-Pro2 har löst detta bättre även om det inte är samma känsla. Man har både EVF och OVF med olika zoomgrader för olika brännvidder med den senare. Genialt.
Är det inte så att du egentligen redan har en "M med endast EVF" i din GFX 50R? Okej, den är större men med en adapter så går det väl att sätta M-objektiv på den? Frågan är om du kan ställa in 3:2 (som du ogillar). Bra vore ju om man också kunde få kameran din att lägga över en rektangel som visar vad man får om man ställer in en viss brännvidd? Min Pentax K1 kan använda APS-C-objektiv och vill man så lägger kameran över en svart rektangel i sökaren för att se hur APS-C-inramningen blir.