Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya produkterna - 5D, 1D Mark II N, 24-105/4L IS, 430EX

Produkter
(logga in för att koppla)
stranden skrev:
Efter att ha varit zoom-människa länge köpte jag den för ett tag sedan. Helt otroligt nöjd. Suverän i allt. Kan bara rekommendera.

(förutom att köpa den i sverige då, det gjorde inte jag, vilket för övrigt gäller kameraköp också, varför slänga ut massa extra i onödan typ?)

Tack för ditt svar!
Låter helt klart som en bra lins i mina ögon.
 
Jag passade på att räkna lite på pixeltäthten på olika kameror.

EOS 10D/300D/5D har 15 k pixlar per kvmm.

EOS 20D/350D/1DsII har 20 k pixlar per kvmm.

Återstår att se om sensorn i 5D är bättre på att fånga ljus än vad 300D är.
 
Sonnaren skrev:
Den här bilden http://web.canon.jp/Imaging/eos5d/downloads/landscape.jpg
var då sannerligen inget att skryta med.
Eller är det extratillägg för att få något som liknar skärpa? Har sett tryckta köksbonader från 40-talet som varit betydligt bättre.
Ser ut som något taget med mobiltelefon och sedan uppskrämt i storlek..... Fortfarande inte ett smack impad.
Us

Märkligt... Det känns som de har lyckats med konststycket att inte få skärpan nånstans i hela bilden... 17-40:an skall ju vara skarpt, speciellt nerblandat till 8. Konstigt exempel.

De andra bilderna ser betydligt bättre ut. Modellen kan inte vara helt nöjd med att ha sina pormaskar upp epå världstavlan där :D
 
RolandM skrev:
Jag passade på att räkna lite på pixeltäthten på olika kameror.

EOS 10D/300D/5D har 15 k pixlar per kvmm.

EOS 20D/350D/1DsII har 20 k pixlar per kvmm.

Återstår att se om sensorn i 5D är bättre på att fånga ljus än vad 300D är.

Vad menar du?
Vad har 300D för storlek på enskild pixelyta jmf med D5 som har 8,2 my.
Hur stor yta är sedan täckt av kisel och elektronik?
Du kan alltså inte dra några slutsatser vad det gäller CMOS utan att veta hur stor del av ytan som är täckt av kisel.

Sedan ser jag siffran 20000:- diskuteras (hittar dock inte ursprunget) .
En FF 6Mpix Phillips chips CCD kostade för några år sedan den summan. En 5d FF CMOS sensor kostar betydligt mindre än så.


mikael
 
macrobild skrev:
Vad menar du?
Vad har 300D för storlek på enskild pixelyta jmf med D5 som har 8,2 my.
Hur stor yta är sedan täckt av kisel och elektronik?
Du kan alltså inte dra några slutsatser vad det gäller CMOS utan att veta hur stor del av ytan som är täckt av kisel.

Sedan ser jag siffran 20000:- diskuteras (hittar dock inte ursprunget) .
En FF 6Mpix Phillips chips CCD kostade för några år sedan den summan. En 5d FF CMOS sensor kostar betydligt mindre än så.


mikael


20 k pixlar = 20 000 st pixlar per kvadratmilimeter sensoryta....inte kronor....
 
niklasl skrev:
Kondensvatten innehåller väl inga orenheter? Det är ju vattenånga som har... kondenserats.

Jag tittade nyligen på en begagnad 300/2.8 (som jag senare köpte). Den såg ut som det var "gegga" på bakre linsen. Lite försök till rengöring visade att smutsen inte satt på bakre linsen. Så, objektivet skickades till Canon för rengöring. Då visade det sig att smutsen satt inuti en linsgrupp, dvs mellan två glas som var ohoplimmade. Så det var bara att beställa denna linsgrupp ny och får den inmonterad. En operation på upp mot 5 papp ex moms (som säljaren stod för).

Smutsen komm uppenbart från fukt som kommit in i objektivet och "torkat".
 
Re: Lite priser

palatset skrev:
Här är lite listpriser från Canon:

EOS 5D: 34700:- / 27760:-
EF 24-106/4L IS: 12000:- / 9600:-
EOS 5D batterigrepp: 2700:- / 2160:-
Speedlite 430EX: 3200:- / 2560:-

Det andra priset är exkl moms.
Dessa priser kommer från Canons prislista och är cirkapriser.

Jösses.....
Jag vidhåller att man kommer kunna få en 5D för under 29 000:- inom 2 månader,,,,
 
niklasl skrev:
Kondensvatten innehåller väl inga orenheter? Det är ju vattenånga som har... kondenserats.


Tyvärr är det inte så lyckligt. Vattenånga blandas med alla möjliga föroreningar, titta bara på det sura regnet som förstör Stockholms alla sandstensstatyer från renännsanstiden. Där är det svaveldioxiden från fabrikerna som inne i vattenångan (i molnen) bildar svavelsyra(!) och regnar ner både på de rika och de fattiga och tyvärr också på statyerna.

Hemma kan du testa det med att låta det bilda kondens på t.ex. en kristallvas, efter ett besök i frysen. När kondensvattnet avdunstat kommer lystret att ha dämpats en smula, men med lite bommullstyg får du det skinande blankt igen. Inne i ett kameraobjektiv är det inte lika lätt att komma in med duken för att torka av orenligheterna.

Det som först verkade för mig som en nackdel med tätade objektiv, då de inte släpper ur sig vattnet lika lätt om ägaren lyckats med bedriften att få in väta i systemet, ser ju ut att bara vara en positiv finess. Därför att om de är tätade så kommer inte all sorts fuktdimma och allra minst rinnande vatten att ens kunna ta sig in i objektivet. Bara ånga med mycket små partiklar skulle kunna komma in i dessa system, om ens de.

Däremot i ett otätat objektiv går nog de mesta i som är mindre än makaroner. Tack och lov rinner de också ut, då systemet är glappt åt båda hållen, så att säga. Enda problemet blir, som tidigare nämnts, at ev. avlagringar får man låta någon Canon-verkstad åtgärda.
 
Re: Re: Lite priser

Maverick28 skrev:
Jösses.....
Jag vidhåller att man kommer kunna få en 5D för under 29 000:- inom 2 månader,,,,



I agree with u! Dessutom kommer jag senare i höst få en utbetalning från min olycksfallsförsäkring. Om det skulle ske samma dag som 5D reas ut under 30 papp, så tror jag att frestelsen nog kommer smygandes...


Dock intalar jag mig att jag vill inte få en dyrare kamera som har mindre bildfrekvens än min 20D med 5 bilder/sec. Enligt specen 5 bild/s ja! När jag testar detta med en nyladdad accu får jag 2 eller högst 3 bilder per sekund. Golfbilderna blev kasserade allihopa, förutom den där Tommi ser ut att ha bollen till höger om sig, efter utslaget, när han spelar mot vänster.
Nåja, det var ju bildfrekvensen jag skulle titta på. Jag har aldrig fått fler än 3 bilder/sec med min 20D och därför misstänker jag att 5D har precis samma anordning för seriebildstagning som 20D, bara det att man korrigerat bildfrekvensen till 3 i broschyrerna, istället för den felaktiga femman. Någon som got the point? Jag är lite trött och ska gå och nanna nu, vi hörs i morgon igen.
 
Eeros skrev:
Jag har inte heller haft problem efter att objektiv blivit blöta av regn. De har alltid fungerat efteråt, och varför skulle de inte göra det? Glaset/plasten/metallen i objektiven smälter väl inte direkt av lite vatten. Dessutom tror jag, utan att veta säkert, att de otätäde objektiven har en bättre chans att torka om det kommit in väta/fukt i dem.

Så nog borde objektiven fungera fastän de blivit blöta, om man med att fungera menar att de kan kommunicera med kameran och att mekaniken fungerar. Men jag skulle kunna tro att linserna inuti objektivet kan bli skitiga om det finns t.ex. kalk eller andra orenligheter i kondensvattnet som torkar på ytorna av dem. Detta skulle kunna resultera i något suddigare, mjukare bilder. Dock inget som behöver vara något negativt; ett gratis softfilter. ;)

Allt detta är dock gissningar och spekulationer från min sida. Det enda jag själv säkert vet om saken är att objektiven alltid fungerat efter väta. Och om det finns eventuella avlagringar på linsytorna, har de inte påverkat bilderna såpass att jag skulle ha märkt av det.

Där finns även elektronik och den mår inte så bra av vatten. Och det kommer även in damm, sand och annat,
 
Re: Re: Re: Lite priser

Nej, jag "don't get the point" eftersom jag kan få ut 5 b/s med min 20D.

--jalle (också trött... hade sömnproblem i natt)

Eeros skrev:

Nåja, det var ju bildfrekvensen jag skulle titta på. Jag har aldrig fått fler än 3 bilder/sec med min 20D och därför misstänker jag att 5D har precis samma anordning för seriebildstagning som 20D, bara det att man korrigerat bildfrekvensen till 3 i broschyrerna, istället för den felaktiga femman. Någon som got the point? Jag är lite trött och ska gå och nanna nu, vi hörs i morgon igen.
 
Re: Re: Re: Lite priser

Eeros skrev:


Enligt specen 5 bild/s ja! När jag testar detta med en nyladdad accu får jag 2 eller högst 3 bilder per sekund. Golfbilderna blev kasserade allihopa, förutom den där Tommi ser ut att ha bollen till höger om sig, efter utslaget, när han spelar mot vänster.

Prova att ändra slutartiden från 0,33-0,5 sekunder till lite snabbare....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.