Annons

Nya produkterna - 5D, 1D Mark II N, 24-105/4L IS, 430EX

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, stora sensorer ÄR dyra, det har vi nog hört men kostar en dubbelt så stor sensor som sitter i ex. 350D så oändligt mycket mer? 350-sensorn kan inte kosta så många hundralappar att ta fram. Att 5D sensorn skulle kosta i storleksorningen 20000:- verkar helt otroligt.
Någon som har fakta i målet? Jag gissar vilt på att 5D sensorn kostar max 3000:- i tillverkning.
 
Linmajon skrev:
Ok, stora sensorer ÄR dyra, det har vi nog hört men kostar en dubbelt så stor sensor som sitter i ex. 350D så oändligt mycket mer? 350-sensorn kan inte kosta så många hundralappar att ta fram. Att 5D sensorn skulle kosta i storleksorningen 20000:- verkar helt otroligt.
Någon som har fakta i målet? Jag gissar vilt på att 5D sensorn kostar max 3000:- i tillverkning.


På en kisel wafer får man 70st 1.6x sensorer men bara 5st FF sensorer.

Så stor skillnad är det helt klart.
 
Bodily sensation

AFE skrev:
Den där bilden tyder på att batterigreppet till 5D är av en helt annan kaliber än det till 20D :)
Det ser så ut ja. Den här sidan berättar om BG-E4. För oss som inte läser japanska flytande kan sidan vara lite svårbegriplig, men som tur är finns Babelfish som ger prov på sin översättningskonst med följande fina drapa:

"The wrapping cover similar of EOS 5D. By the fact that the magnesium alloy is adopted for the front cover/the rear cover even in battery magazine BG-E4, the high hold impression actualizing high rigidity. It is the Takasina rank design which has EOS 5D and one bodily sensation. It can use single type 3 alkaline dry cell 6 BP-511A/514/511/512 2, or by the battery magazine."

:)

PD
 
Hur höga förväntningar kan man ha på en oprövad L-lins, tänker då närmast på 24-105/4L.
Finns det överhuvudtaget sämre L-linser med tex svag kantskärpa?
 
geronimo13 skrev:
På en kisel wafer får man 70st 1.6x sensorer men bara 5st FF sensorer.

Så stor skillnad är det helt klart.
Ok, där har vi ett problem ja... 5 dammkorn kan alltså slå ut 100% av alla FF sensorer på en platta men bara 5 av 70 (7%) 1.6x sensorer. Det slår också en del på priset...
Kanske 1.3x vore den bästa kompromissen?
 
froderberg skrev:
Det är den visst. Den lär nog inte falla ihop i första taget. Däremot är den inte extra tätad, vilket är viss skillnad... ;)

Det som ni skriver att de är tätade och extra tätade är bara ett påhitt här.

Det finns två sorter enligt Canon. Går att läsa om det i t.ex. Lens work III boken eller på andra ställe.

Det finns de som är s.k. dust & drip proof (weather sealed) och de som inte är det. Inget annat.

35/1,4 är inte det
 
Lars Johnsson skrev:
Det som ni skriver att de är tätade och extra tätade är bara ett påhitt här.

Eller så läser du inte riktigt noga. :)

Jag påstår inte att EF 35/1,4 är tätad. Men den är banne mig vädertälig, om än inte lika vädertålig som de tätade.

Det är alltså påståendet att 35/1,4 inte skulle tåla väder som är fel. Hittills har alla mina objektiv hållt för regn och snö.

/M

Ps. Fast enligt broschyren för Eos-1n så är den och objektiven också tätade mot väta....Finns en bild på en sjöblöt Eos 1n med 20-35/2,8L.
Dock inte så tätade som den nya generationen.
 
Senast ändrad:
Alla objektiv tåler en viss mängd väta & regn givetvis.
Men 35/1,4 är inte dust& drip proof (weather sealed)

Givetvis innebär inte det att den går sönder så fort det kommer lite vatten på den.
 
evalisen skrev:
35 1,4 L USM är inte fel! :)))
En lins jag själv funderar på.

Någon som har den?
Och kan berätta vad ni tycker om den isåfall.

Efter att ha varit zoom-människa länge köpte jag den för ett tag sedan. Helt otroligt nöjd. Suverän i allt. Kan bara rekommendera.

(förutom att köpa den i sverige då, det gjorde inte jag, vilket för övrigt gäller kameraköp också, varför slänga ut massa extra i onödan typ?)
 
Lite priser

Här är lite listpriser från Canon:

EOS 5D: 34700:- / 27760:-
EF 24-106/4L IS: 12000:- / 9600:-
EOS 5D batterigrepp: 2700:- / 2160:-
Speedlite 430EX: 3200:- / 2560:-

Det andra priset är exkl moms.
Dessa priser kommer från Canons prislista och är cirkapriser.
 
froderberg skrev:
Eller så läser du inte riktigt noga. :)

Jag påstår inte att EF 35/1,4 är tätad. Men den är banne mig vädertälig, om än inte lika vädertålig som de tätade.

Det är alltså påståendet att 35/1,4 inte skulle tåla väder som är fel. Hittills har alla mina objektiv hållt för regn och snö.

/M

Ps. Fast enligt broschyren för Eos-1n så är den och objektiven också tätade mot väta....Finns en bild på en sjöblöt Eos 1n med 20-35/2,8L.
Dock inte så tätade som den nya generationen.


Jag har inte heller haft problem efter att objektiv blivit blöta av regn. De har alltid fungerat efteråt, och varför skulle de inte göra det? Glaset/plasten/metallen i objektiven smälter väl inte direkt av lite vatten. Dessutom tror jag, utan att veta säkert, att de otätäde objektiven har en bättre chans att torka om det kommit in väta/fukt i dem.

Så nog borde objektiven fungera fastän de blivit blöta, om man med att fungera menar att de kan kommunicera med kameran och att mekaniken fungerar. Men jag skulle kunna tro att linserna inuti objektivet kan bli skitiga om det finns t.ex. kalk eller andra orenligheter i kondensvattnet som torkar på ytorna av dem. Detta skulle kunna resultera i något suddigare, mjukare bilder. Dock inget som behöver vara något negativt; ett gratis softfilter. ;)

Allt detta är dock gissningar och spekulationer från min sida. Det enda jag själv säkert vet om saken är att objektiven alltid fungerat efter väta. Och om det finns eventuella avlagringar på linsytorna, har de inte påverkat bilderna såpass att jag skulle ha märkt av det.
 
Eeros skrev:
Men jag skulle kunna tro att linserna inuti objektivet kan bli skitiga om det finns t.ex. kalk eller andra orenligheter i kondensvattnet som torkar på ytorna av dem
Kondensvatten innehåller väl inga orenheter? Det är ju vattenånga som har... kondenserats.
 
Linmajon skrev:
Ok, stora sensorer ÄR dyra, det har vi nog hört men kostar en dubbelt så stor sensor som sitter i ex. 350D så oändligt mycket mer? 350-sensorn kan inte kosta så många hundralappar att ta fram. Att 5D sensorn skulle kosta i storleksorningen 20000:- verkar helt otroligt.
Någon som har fakta i målet? Jag gissar vilt på att 5D sensorn kostar max 3000:- i tillverkning.

Det är inte serietillverkningen som är dyr.
Det är att ta fram den första som kostar $$$.
Men de snuvar lite mycket kanske.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.