Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya produkterna - 5D, 1D Mark II N, 24-105/4L IS, 430EX

Produkter
(logga in för att koppla)
AndersGbg skrev:
Själv hade jag nog valt 5D framför någon av 1D-varianterna. Smidigheten och den lägre vikten vinner över de extrafunktioner och högre FPS som 1D har.

Men snart kommer Nikon D200... mmm... :)

Fast med batterigreppet på 5D så blir ju vikten ungefär den samma som 1D-kamerorna.
 
Det verkar som jag gjorde en rätt OK affär som köpte en 1D2 me 550 blixt för 28 plus moms för två veckor sedan. Känns definitivt inte som det skulle ha vart värt ens 5 till för lite ny mjukvara och större skärm.

5D tror jag kommer att bli mycket populär hos ateljefotografer som fortfarande kör mellanformat och inte kännt att de haft råd att gå över till digitalt. Nu får de två hus för priset av ett och de som är mest i ateljen behöver inte hus de kan dyka med.

Kan tänka mig att perfekt kittet för en porträttfotograf kan vara en 5D+24-70/2.8L+en 85:a. Då kan han även ge sig ut på lite industrijobb.

För journalisten och actionsnubben kommer troligen inte en 5D att bli speciellt långlivad och med 45 zons systemet känns det som AF systemet i 5D är bättre för "enklare" motiv som står still.
 
evalisen skrev:
35 1,4 L USM är inte fel! :)))
En lins jag själv funderar på.

Någon som har den?
Och kan berätta vad ni tycker om den isåfall.

Nog den bästs vidvinkeln för digitalt FF, härligt bara att titta i den ljusa sökaren, ett bra kit ihop med min favoritoptik 85/1,2 :)

/Janne
 
AndersGbg skrev:
Sant, men med 5D har man ju alternativet att ta bort greppet då man vill ha en lättare och smidigare kamera.

De är sant!
Får hoppas att de inte glappar och har sej då. ;)
Men jag kör på Mark II N så vet jag att inget glappar och jag kan ut i oväder och grejjer.
 
froderberg skrev:
Calle, D200 kommer väl snart? Du ska väl inte ge upp hoppet redan...

/M
Vi får väl se. Men jag börjar bli mer och mer inne på ff, jag saknar en 16-35/2.8. Nikon ska ju inte göra en 12-24/2.8 har de sagt.

5D har precis de specar jag önskar. Men tyvärr lär jag inte gilla huset....men är skärpan anständig i hörnen och brusnivåerna på höga ISO godkända kan jag kanske stå ut med att kameran ser ut och känns som att den är från 1992;-)
 
Japp, håller med. Merpriset för den uppdaterade 1dMKII känns inte motiverat. Och 8.5 mpix räcker solklart för mina behov jmf med 5D - mer käkar bara plats på HDD anser jag... dessutom är det skönt att veta att den är rel vädersäkrad.

/Johan


Robert_Vallentuna skrev:
Det verkar som jag gjorde en rätt OK affär som köpte en 1D2 me 550 blixt för 28 plus moms för två veckor sedan. Känns definitivt inte som det skulle ha vart värt ens 5 till för lite ny mjukvara och större skärm.

5D tror jag kommer att bli mycket populär hos ateljefotografer som fortfarande kör mellanformat och inte kännt att de haft råd att gå över till digitalt. Nu får de två hus för priset av ett och de som är mest i ateljen behöver inte hus de kan dyka med.

Kan tänka mig att perfekt kittet för en porträttfotograf kan vara en 5D+24-70/2.8L+en 85:a. Då kan han även ge sig ut på lite industrijobb.

För journalisten och actionsnubben kommer troligen inte en 5D att bli speciellt långlivad och med 45 zons systemet känns det som AF systemet i 5D är bättre för "enklare" motiv som står still.
 
niklasl skrev:
Intrycket av 24-105? Finns det enligt din mening något väsentligt som saknas hos 5D jfrt med 1D-serien?

25-105 är mycket intressant. Välbyggd och tycks vara skarp men något hög distorsion.

Det är lite konstigt att en proffsmodell som 5D inte har samma meny- och knappsystem som 1D-serien. I övrigt verkar kameran mycket lovande. Jag hade dock hoppats på ett mer avancerat AF-system.

Det finns ju också en del frågetecken kring fullformat, men gillar man det så är det antagligen en riktigt intressant kamera. Den känns mer som en 1D än som en 20D trots att den är så lik 20D.
 
Magnus, nu är man avis igen - att du redan fått klämma på 5D!

Men utveckla gärna resonemanget om frågetecknen kring fullformat - det låter intressant!
 
froderberg skrev:
25-105 är mycket intressant. Välbyggd och tycks vara skarp men något hög distorsion.

Det är lite konstigt att en proffsmodell som 5D inte har samma meny- och knappsystem som 1D-serien. I övrigt verkar kameran mycket lovande. Jag hade dock hoppats på ett mer avancerat AF-system.

Det finns ju också en del frågetecken kring fullformat, men gillar man det så är det antagligen en riktigt intressant kamera. Den känns mer som en 1D än som en 20D trots att den är så lik 20D.

Klämde du lite på Mark II N också?
Nyfiken på vad du tycker isåfall...
 
froderberg skrev:
HÄR är mer att läsa om Eos 5D

En fråga angående 24-105:
Vad händer med objektivets yttre dimensioner när man zoomar och fokuserar? Sker allt internt eller skjuter frontlinsen iväg när man går i teleläget? På produktbilderna ser det ut som om så skulle kunna vara fallet... (Hoppas inte).
 
maerklund skrev:
En fråga angående 24-105:
Vad händer med objektivets yttre dimensioner när man zoomar och fokuserar? Sker allt internt eller skjuter frontlinsen iväg när man går i teleläget? På produktbilderna ser det ut som om så skulle kunna vara fallet... (Hoppas inte).
Om jag minns rätt från specarna på Canons Australien-sajt (som ju försvann sedan) så var det innerfokusering, dvs ingen storleksändring.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.