Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya Pentaxobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

falke

Aktiv medlem
Jag läste på PDML-listan om att det cirkulerar en inofficiell lista på vilka nya objektiv som ligger i pipeline.....

Är det någon som har sett denna och som har lust att berätta lite (alternativt vidarebefordra den)?

Jag är särkilt intresserad av längre brännvidder (300 mm och mer).

OK... jag vet. Jag är bara lite ivrig eftersom jag har korn på ett annat begagnat tredjepartsobjektiv.

Om någon har tillgång till detta inofficiella dokument får ni mycket gärna vidarebefordra det till mig (jag håller på det... ;o)

De längre objektiven, 300+, beräknas lanseras under senvåren nästa år - inget av dem är på gång nu under hösten, det närmaste är DA 60-250 f/4 ED men den kanske är för kort för dig?

De nya teleobjektiven designas med Tokina och även Tokina kommer släppa nya telen under våren (de släpps dock ej i Pentax fattning, för de släpps ju som Pentax där). De är designade för den nya "supersonic" motorn i objektiven som K10D stödjer. Min förhoppning är att de innehåller en switch som möjliggör dubbla AF system så de fungerar även på K100D och äldre kameror.

Det "inofficiella dokument" du pratar om är ett utkast till Pentax officiella pressrelease, de som har detta utkast har skrivit på ett kontrakt om att ej släppa ut det före det släpps officiellt av Pentax. Om de släpper ut detta, även om de gör det privat, så riskerar de en stämning. En del av informationen på detta har dock läckt ut, men några fasta detaljer finns ännu inte.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar