Annons

Nya licensvillkor för Capture One

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Alla specialversioner för Sony, Nikon och Fuji försvinner nu enligt ett mail från tillverkaren idag
Det är väl detta som är det viktigaste på sikt.

Jag kommer inte uppgradera mitt CO mer och lägger ner det helt nu då jag ändå bara haft det till "tethering" numera och kör Photolab hellre. Tethering fixar Sony-fotograferna nu nästan lika bra i Sonys "gratis"-program "Imaging Edge" numera. Vill man kan man köra trådlöst där med. Kommer nog bara sakna den skärpemask som finns i CO. Annars är det faktiskt ingen dramatisk skillnad.

Important news about your Capture One subscription

This year, we're making some exciting additions to our product lineup. Next month, we’ll share a powerful new way to collaborate with Capture One Live, and in the spring, you can expect our very first iOS app with Capture One for iPad.

To pave the way for these new products, we’re making some changes to our existing lineup:

From today, January 18, we will no longer offer versions of Capture One that are limited to supporting only one camera brand. This affects the following products:
  • Capture One (for Sony)
  • Capture One for Fujifilm
  • Capture One for Nikon
Instead, users will only be able to purchase or upgrade to Capture One Pro, which includes support for all camera brands.

If you wish at some point to upgrade to the latest version of Capture One, you will only be able to upgrade to Capture One Pro (which supports all camera brands).

We understand this will come at a higher price, so for the next 3 months, until 18.04.22, you can upgrade to Capture One Pro 22 at a 25% discount. This brings the cost down to the same price you would have originally paid to upgrade to Capture One 22 for Sony / Nikon / Fujifilm.

Important points to note:
  • Your current version of Capture One will continue to work as is.
  • To claim your discounted upgrade to Capture One Pro 22 anytime during the next 3 months, simply visit the upgrade store.

This page also has details on the change along with answers to frequently asked questions.

Thank you as always for being part of the Capture One community. We’re excited to share our new products with you over the coming months and hope you’ll enjoy using them as much as we have creating them!

Köpte programmet därför att tidigare version av DXO Photolab fixade inte min ena kamera. Fujifilm X100V. Men i och med sista versionen jämförde jag resultaten mellan programmen. Finns ingen anledning att ha bägge

Har numer avinstallerat CO

Köpte programmet därför att tidigare version av DXO Photolab fixade inte min ena kamera. Fujifilm X100V. Men i och med sista versionen jämförde jag resultaten mellan programmen. Finns ingen anledning att ha bägge

Har numer avinstallerat CO

Jag tycker dock att Capture One ger både bättre kontroll över färg (med någon reservationer möjligen då Color Wheel i PL kan göra en del korrektion enklare än i CO) och maskningen i CO ger klart bättre kontroll även om PL:s Control Points ofta är smartare och snabbare. Saknar också att man i CO kan plocka en färg med color picker och skapa ett lager av den masken. Nu har de en magic brush också som jag gärna ser att PL kunde få också - helst i nästa version.

DXO har nog lagt det mesta krutet i denna revison dels på Fuji-stödet och sedan har resten gått till att förbättra stödet för XMP-metadata och "PhotoLibrary" så att det kunde bli användbart för åtminstone en del.
Local Adjustments funkar helt OK i PL men CO tycker jag är klart bättre där. Däremot har jag aldrig lyckats bli lika effektiv i CO som i PL och det är för att jag ofta blir sittandes och petar där i alla lager, något jag sällan hamnar i i PL.

Nu har i alla fall jag beslutat mig för att leva med detta för inte ens CO ger i allmänhet bättre resultat än PL och det är egentligen det som jag tycker är det viktiga. Jag bryr mig egentligen inte om att CO är lite dyrt och på sikt blir än dyrare för nya användare för det är ett så jäkla bra program att det är skitpengar ändå på marginalen i jämförelse med vad man lagt och lägger på hårdvara. Det är verkligen inte därför jag nu lämnar CO helt utan det är mest för att slippa ha en massa olika program att hålla i versionsfas hela tiden. Jag kommer inte avinstallera mitt CO ver. 20 man vet aldrig när man behöver det.

Nu har jag inte gjort bytet. Än. Varit väldigt nära nu på senare tid. Detta får mig dock att avvakta.

Vad är det som hindrar dom från att höja prenumerationen nu? Det är redan lite svårt att motivera att betala 219€ för C1 när jag får LR och PS för ca. 145€.

Plus (att jag iaf) behöver köpa picture instruments programmet för att konvertera presets jag köpt för en del pengar och inte vill förlora. Det kostar 50€. Sedan måste jag ha något liknande Photoshop och något liknande t ex Pixelmator. Då är det 50€ till.

Så höjer dom prenumerationen för C1 blir det nog svårt att motivera för många att gå över...

Nu har jag inte gjort bytet. Än. Varit väldigt nära nu på senare tid. Detta får mig dock att avvakta.

Vad är det som hindrar dom från att höja prenumerationen nu? Det är redan lite svårt att motivera att betala 219€ för C1 när jag får LR och PS för ca. 145€.

Plus (att jag iaf) behöver köpa picture instruments programmet för att konvertera presets jag köpt för en del pengar och inte vill förlora. Det kostar 50€. Sedan måste jag ha något liknande Photoshop och något liknande t ex Pixelmator. Då är det 50€ till.

Så höjer dom prenumerationen för C1 blir det nog svårt att motivera för många att gå över...

Den här rabatten är nog bara smekmånad och det är väl klart att de vill att alla ska betala fullt pris för vad det kostar att ha PRO fast de aldrig använder annat än Sony- eller Fuji- profilerna. Strategin att i princip bara låta Canon-fotografer betala fullt pris var väl heller inte så smart. När den då billiga Sony-versionen kom så berodde nog det möjligen på en deal Phase One och Sony gjorde men nu är väl Capture One i ett annat bolag så situationen har väl ändrats lite.

Canon-användarna var väl för många för att behandla styvmoderligt om man vill få dem att migrera antar jag.

Den här rabatten är nog bara smekmånad och det är väl klart att de vill att alla ska betala fullt pris för vad det kostar att ha PRO fast de aldrig använder annat än Sony- eller Fuji- profilerna. Strategin att i princip bara låta Canon-fotografer betala fullt pris var väl heller inte så smart. När den då billiga Sony-versionen kom så berodde nog det möjligen på en deal Phase One och Sony gjorde men nu är väl Capture One i ett annat bolag så situationen har väl ändrats lite.

Canon-användarna var väl för många för att behandla styvmoderligt om man vill få dem att migrera antar jag.

Då förstår jag inte riktigt hur dom ska tro att folk hellre använder det jämfört med Lightroom. Det finns en smärtgräns och många av oss är amatör fotografer som inte kan/vill lägga flera tusen varje år på ett program.

Då är Photoshop och Lightroom en betydligt bättre deal. Tyvärr då det hade varit kul att lära sig och testa på Capture One.

Capture One är inget för noviser, till det är inlärningstrlskeln nog för hög. Ingen ger mer för pengarna än Adobe men det var nog ett tag sedan de faktiskt var det bästa valet när det gäller bildkvalitett. CO har de senaste versionerna ansträngt sig för att sänka trösklarna men de behöver möjligen bli lite billigare också för att kunna nå fler som realistiskt sett kan ses som migrationsvilliga.

Det kostar lite mer att köpa in sig än att uppgradera och det borde väl kanske vara viktigare vilken nivå uppgraderingarna hamnar på än priset vid insteg och sedan är det ju så att man väl fortsatt kan köpa perpetual licenser och då står det ju en faktiskt fritt att köpa in sig och vara nöjd med det. Det finns ju många som fortfarande ligger kvar på version 6.14 av LR eller hur? Många uppgraderar säkert bara när de bytt kamera. Det valet har man ju inte ens med LR och för många är det det absolut billigaste på sikt.

ANNONS