Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nya karmeror under 2006??
- Trådstartare Tunis
- Start datum
Damocles
Aktiv medlem
Jeppe, D200 har ju o-ringar och hela det kitet precis som D2x, så den är rätt tät. Inte för att 20D är direkt otät, bara mer otät än D200.
Det är ju mycket det följande autofocussystemet med fler korssensorer och högre känslighet som har fler punkter över en yta som gör sitt till också. FPS är inte allting. 20D har bara en HP-korssensor, vilket gör det lite besvärligt i vissa miljöer.andreasc89 skrev:
På vilket sätt, förutom att den har 5 fps istället för 8.5?
Jag har aldrig hajat vad som skulle vara så himla knivigt med det. Blixtröret lär ju gå att kappsla in fint, och restern är ju bara lite sladdar och en fjäder. Ha en flatkabel och täta kring den på ett vettigt sett så är det nog rätt lugnt. Se till att fjädern och övriga metallbitar är gjorda i material som motverkar korrision och inte rostar. Det är ju inte som att blixten poppar upp och det är vidöppet rakt ner i kameran.hailstorm skrev:
OT: jag skulle vilja veta hur nikon löst tätning + inbyggd blixt... känns som en aaaaning knivigt imo.
Cyborg
Ny medlem
Eeeeh?
Är det bara jag som anar en trend i att det kommer att komma en väldig massa modeller med diskreta ändringar med nya modellbeteckningar, men att villkoren för att ta bilder på det stora hela är ganska oförändrade?
Jag har en fråga för detta initerade forum: Min gamla Canon har fallit i durken en gång för mycket och drar numera ett batteripack i timmen: Vilken ultrakompakt modell har snabbaste reaktion på avtryck och bästa bildresultat inom en budget på 3500:-?
Är det bara jag som anar en trend i att det kommer att komma en väldig massa modeller med diskreta ändringar med nya modellbeteckningar, men att villkoren för att ta bilder på det stora hela är ganska oförändrade?
Jag har en fråga för detta initerade forum: Min gamla Canon har fallit i durken en gång för mycket och drar numera ett batteripack i timmen: Vilken ultrakompakt modell har snabbaste reaktion på avtryck och bästa bildresultat inom en budget på 3500:-?
jeskata
Aktiv medlem
Vad tror ni om 3000D som diskuterades tidigare?
http://www.livingroom.org.au/photolog/reviews/canon/canon_eos_3000d_dslr.php
http://www.livingroom.org.au/photolog/reviews/canon/canon_eos_3000d_dslr.php
michagg
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Ja, den behöver en uppdatering, men jag tror nog att Olympus målat in sig i hörnet lite, när de gjorde sensorn. För även om brusreduceringstekniken går framåt, så lär den gå mer eller mindre jämnt fram av alla tillverkarna.. och eftersom 1Ds har nästan dubbelt så stor sensor så tror jag det blir svårt att hänga med i matchen.
Fast nu var ju detta en Canon-tråd
Ja, det var ju en Canontråd. Såg inte så noga.
Chano
Aktiv medlem
Kameran som nu testas inom biltestindustrin där jag arbetar kommer troligen
att komma ut på marknaden som en ”vanlig”kamera under året.
Inget skärpedjup. Lite tråkigt kanske.
Skärpa från dig och till evigheten varken du vill eller ej.
Kameran som nu ingår i fronten för att inte köra in i framförvarande bil. Som styr att bilen bromsar inför hinder.
Från 12mm-1000mm i Afokus.
Måste mäta avstånd hela tiden från din bil till nästa objekt.
Att den är en rätt billig i konstruktion vet jag. Men vad den kommer att kosta i
handeln vet jag inte.
Den nya bildupptagaren (eller vad det heter) bakstycket ser inte damm. Uppfattar vad spegelen ser.
Alla kameratillverkare har samma tillgång till tekniken men har tydligen haft svårigheter med att fånga alla avstånd på en bild. Men en av tillverkarna har gett sin välsignelse. Säger inte vilken. Men gissa?
En / en digital överföring av data. Och nödvändig för avståndsmätning.
I samarbete med det nya systemet för navigering som är på gång i norden och kommer att ge oss nytt system ca 2007-08 eller före.
Kameran kommer nog troligen redan i år.
Ger bilden som du ser den. Pixlar är ett förgånget tankesätt. Bilden kommer i stället att liksom klistras in på ditt kort.
Välj bara hur stor bild du vill ha, och så blir bilden.
Som du ser den.
Just nu sitter kamerorna i fronten på bilar men är på väg att släppas som vardagskameror.
Kommer troligen att bli rätt billig eftersom den ingår i ett annat system som är betydligt
dyrare.
Efter vad jag hört kostar kameran i dag i fronten på en bil ca 15000 kr.
Mvh/-Anders ( som aldrig lurar någon, men alltid försöker)
att komma ut på marknaden som en ”vanlig”kamera under året.
Inget skärpedjup. Lite tråkigt kanske.
Skärpa från dig och till evigheten varken du vill eller ej.
Kameran som nu ingår i fronten för att inte köra in i framförvarande bil. Som styr att bilen bromsar inför hinder.
Från 12mm-1000mm i Afokus.
Måste mäta avstånd hela tiden från din bil till nästa objekt.
Att den är en rätt billig i konstruktion vet jag. Men vad den kommer att kosta i
handeln vet jag inte.
Den nya bildupptagaren (eller vad det heter) bakstycket ser inte damm. Uppfattar vad spegelen ser.
Alla kameratillverkare har samma tillgång till tekniken men har tydligen haft svårigheter med att fånga alla avstånd på en bild. Men en av tillverkarna har gett sin välsignelse. Säger inte vilken. Men gissa?
En / en digital överföring av data. Och nödvändig för avståndsmätning.
I samarbete med det nya systemet för navigering som är på gång i norden och kommer att ge oss nytt system ca 2007-08 eller före.
Kameran kommer nog troligen redan i år.
Ger bilden som du ser den. Pixlar är ett förgånget tankesätt. Bilden kommer i stället att liksom klistras in på ditt kort.
Välj bara hur stor bild du vill ha, och så blir bilden.
Som du ser den.
Just nu sitter kamerorna i fronten på bilar men är på väg att släppas som vardagskameror.
Kommer troligen att bli rätt billig eftersom den ingår i ett annat system som är betydligt
dyrare.
Efter vad jag hört kostar kameran i dag i fronten på en bil ca 15000 kr.
Mvh/-Anders ( som aldrig lurar någon, men alltid försöker)
andreasc89
Avslutat medlemskap
Anders: Om den inte har något skärpedjup så vore det ju tråkigt. Vill ju gärna ha mina bilder någorlunda skarpa så...
Sen förstår jag inte hälften av det du skriver... Vad menar du t.ex. med: "Pixlar är ett förgånget tankesätt. Bilden kommer i stället att liksom klistras in på ditt kort.". Eller vad "Afokus" är för något...
Och vad betyder "En / en digital överföring av data. Och nödvändig för avståndsmätning."?
"Den nya bildupptagaren (eller vad det heter) bakstycket ser inte damm." - Hur gör man en sensor som kan se genom saker? Betyder väl isåfall att ljus måste böjas, vilket det inte kan.
"Uppfattar vad spegelen ser." - Och varför ska man då ha en spegel?
Edit: Kom på det nu, man kanske bygger in sensorn i spegeln, men hur man lyckas med det isf är ju en gåta...
Sen förstår jag inte hälften av det du skriver... Vad menar du t.ex. med: "Pixlar är ett förgånget tankesätt. Bilden kommer i stället att liksom klistras in på ditt kort.". Eller vad "Afokus" är för något...
Och vad betyder "En / en digital överföring av data. Och nödvändig för avståndsmätning."?
"Den nya bildupptagaren (eller vad det heter) bakstycket ser inte damm." - Hur gör man en sensor som kan se genom saker? Betyder väl isåfall att ljus måste böjas, vilket det inte kan.
"Uppfattar vad spegelen ser." - Och varför ska man då ha en spegel?
Edit: Kom på det nu, man kanske bygger in sensorn i spegeln, men hur man lyckas med det isf är ju en gåta...
-Ale
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Nya karmeror under 2006??
Haha , oj ber om ursäkt .. såg inte att det var Canonforumet . . Kunde jag iof tolkat av dom som postade här inne
Jeppe skrev:
Från Canon???
Haha , oj ber om ursäkt .. såg inte att det var Canonforumet . . Kunde jag iof tolkat av dom som postade här inne
Omar
Aktiv medlem
andreasc89 skrev:
På vilket sätt, förutom att den har 5 fps istället för 8.5?
Hej
Jag fotar ju i RAW och 20D tar 6 bilder sedan är det stop, Mark2 tar 20RAW bilder, det är stor skillnad vid aktionfotografering. Mark2 har kortare slutarfördröjning. Bättre AF, kan bygga ut mitt punkten med ytterliggare AF punkter för större träffyta på tex fågel. Bättre följande AF. Bättre sökare så man ser vad som är skarpt och aktionen bättre.
Jag har inte mätt, men om Mark2 fotar med 8.5 fps, så känns kanske 20D som den fotar i typ 3fps, vilket andra på nätet har påpekat. Känns inte som 5fps på 20D, men har inte mät.
Fin balans mellan ISO och slutartid, tillräcklig slutartid så inte bruset blir lidande. Mark2 har 1/3 ISO inställning och 20D har hela ISO stegs inställning, tex 100-200-400-800, med mark2 kan jag köra med tex 250 ISO för att tex få tilräckligt snabb slutartid för flygande fågel om inte tex 200 ISO räcker, måste då skruva upp 20D till 400 ISO men blir mer brus.
Hälsningar
Omar Brännström
Börje Lindström
Avslutat medlemskap
E-3 rumor
Vill bara inleda året med att sprida lite obekräftade rykten ang Olympus E-3. Hittade detta när jag botaniserade i cyberdjungeln.. spännande tyckte jag i alla fall som klivit in i Olympusprogrammet före jul (med stor beslutsångest).
http://www.photozone.de/active/forum/showmsg.jsp?forum=524287&nocookies=1&id=1063370A
Gott nytt år!
Börje Lindström
Vill bara inleda året med att sprida lite obekräftade rykten ang Olympus E-3. Hittade detta när jag botaniserade i cyberdjungeln.. spännande tyckte jag i alla fall som klivit in i Olympusprogrammet före jul (med stor beslutsångest).
http://www.photozone.de/active/forum/showmsg.jsp?forum=524287&nocookies=1&id=1063370A
Gott nytt år!
Börje Lindström
Börje Lindström
Avslutat medlemskap
Mitt första inlägg i detta forum blev inte så lyckat, såg inte att det gällde Canon, sorry!
Arne S
Aktiv medlem
Omar skrev:
Jag har inte mätt, men om Mark2 fotar med 8.5 fps, så känns kanske 20D som den fotar i typ 3fps, vilket andra på nätet har påpekat. Känns inte som 5fps på 20D, men har inte mät.
Hälsningar
Omar Brännström
Jag har faktiskt kollat detta, och 20D tar 5fps. Tror iofs inte att Canon skulle våga gå ut med det annars.
Men jag har full förståelse för att du tvekar på det. Jag har hört de båda kamerorna gå för fullt vid sidan om varandra. Det är ungefär som att jämföra en hackspett i aktion mot en lugnt pickande koltrast, för att tala "ditt" språk. Och det är klart, det skiljer ju faktiskt 55-60% i hastighet, det är ganska påtagligt.