Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya ICC profiler för Epson 2100?

Produkter
(logga in för att koppla)

hstrand

Aktiv medlem
Är det någon som har laddat hem de nya ICC profilerna för Epson 2100?
(Finns enligt "Kamera & Bild" på Epson.com)

Håkan Strand
 
Jag hittar då inte nyare än från 2004-något...

Men däremot så hittade jag "StylusRIP Pro Update (2.06)" på samma sida som verkade intressant!
 
På Epson.com finns flera "superfärska" ICC profiler för 2100/2200.Efter all kritik så har Epson äntligen uppdaterat sina profiler för 2100/2200. Dessvärre så fungerar inte dessa på min Epson. Och Epson support kan inte säga riktigt varför. Förhoppningsvis så kommer Epson att justera dessa profiler så att även vi i Sverige kan få ta del av de nya förbättringarna.

Dum som jag var så tog jag bort mina gamla ICC profiler efter att jag laddat ned de nya profilerna. När jag insåg att de nya profilerna inte fungerade så laddade jag ned de gamla profilerna igen, men dessvärre så fungerade det inte. Det gick fint att ladda ner de gamla profilerna, men jag hittar dem inte när jag vill välja "Printer Profile". Jag vet inte vad som är felet. Det värsta är dock att inte heller Epson support vet vad som är felet. Så nu sitter jag med en Epson 2100 med de vanliga standardprofilerna.
Hur bilderna ser ut som jag idag har skrivit ut vill jag inte ens försöka beskriva. Närmare en ett nervöst sammanbrott går inte att komma!

Funderar starkt på om jag ska börja samla på frimärken istället! Finns det över huvud taget en skrivare som kan handhas av människor och som dessutom klarar av att skriva ut bilder av hyfsad kvalité? Finns det även någon form av support som fungerar till denna skrivare så skulle jag mer än gärna villa veta namnet på detta fabrikat.
Kan någon ge ett förslag? Jag är redo att öppna plånboken ordentligt!

//Håkan Strand
 
Superfärska profiler?

Håkan, jag hittar också bara profiler från 2004. Kan du inte lägga ut länken till den sidan där profilerna ligger? Vilket datum var det de nya profilerna?

Jonas
 
Profilerna finns på Epson.com
Alltså Epson i USA.
Fast i USA heter skrivaren 2200, i Europa 2100.
Men det är precis samma skrivare.
Men som sagt, de fungerade inte på min skrivare.
Förhoppningsvis så kommer Epson att inom en snar framtid göra dessa nya profiler även tillgängliga för oss i Sverige. Hoppas det inte dröjer allt för länge.

Mvh, Håkan
 
Vad är det som "inte funkar"? Blir färgerna ännu värre än de gamla, eller vad är det som inte funkar?

...en som drömmer om att kunna skriva ut svartvitt på min 2100... Men som vaknar upp raskt och inser att det nog är omöjligt.
 
clavicl skrev:

...en som drömmer om att kunna skriva ut svartvitt på min 2100... Men som vaknar upp raskt och inser att det nog är omöjligt.

Alltid då och då kryper det fram nån analog dilettant och fjantar till sig.

Väldigt många kör S/V på en 2100 med ypperliga resultat. En del finner den ton de söker med en BO-process. Dom flesta använder en RIP, alltsomoftast QTR.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.