Annons

Nya Fotosidan.se långsam?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sådär, nu kör jag Opera istället för FF. Lite irriterande, men det löser sig väl med FF-problemet småningom.

En fråga bara: Provkördes inte nya sidan med Linux och FF innan den lades ut till oss?

dlridings skrev:
Tyvärr ... ingen skillnad. Jag har testat alla varianter med att boka av Java och Javascript (och bara Java osv).

Daniel

Prova att göra reload på sidan efter att du stängt av javascript.

Vill också berätta att stänga av javascript fungerade för mig, sidan är snabb igen.

/Ola

Att stänga av Javascript fungerade halv-bra: bläddring med rullmusen funkar fint, pag up/down tar fortfarande en väldans tid.

Per

WXP home edition SP2 / FF 2004
Sidan går ryckigt vid scrollning när reklambilderna är synliga. Som tåget när dom väl försvunnit ur synfältet !

Firefox på Linux är tydligen känd för att ha en risig Javascript-implementation. Det enda vi har som jag kan tänka mig lyssna på scroll odyl är dropdown-menyerna, och det har också ändrats en aning hur de läggs ut iom nya designen - så det kan vara felkällan.

Ni som har problem får gärna testa att stänga av dem temporärt, för att se om det är dom som spökar. Längst ner på Din sida finns en länk för att göra detta.

clindh skrev:
Firefox på Linux är tydligen känd för att ha en risig Javascript-implementation.
Har du några belägg för det där?
Senast jag kollade var det i stort sett samma källkod oavsett vilken plattform man bygger för och jag kan inte påstå att javascript i firefox/linux brukar fungera speciellt dåligt, faktiskt tvärt om ifall man jämför med IE i windows eller Safari på Mac.

Ni som har problemet, har ni annonserna påslagna?

Edit: Noterar att jag inte kan hitta långsamheten någonstans ens om jag slår på all reklam.

Senast ändrad:
fhe skrev:
Har du några belägg för det där?
Nja, det var något jag läste igår efter idogt surfande - någon som jämförde JS-prestanda i olika browsers och plattformar. Men jag hittar inte tillbaks till den artikeln nu.

clindh skrev:
Firefox på Linux är tydligen känd för att ha en risig Javascript-implementation.
Det är i princip samma kod för både Linux, Windows och Mac. Skillnaden är hur de komplieras.

Ni som har problem får gärna testa att stänga av dem temporärt, för att se om det är dom som spökar. Längst ner på Din sida finns en länk för att göra detta.
Provade det innan, det fungerar inte bättre. Fast menyerna fungerar (droppar ner) trots att det står att menyerna är avstängda...

Curium skrev:
Det är i princip samma kod för både Linux, Windows och Mac. Skillnaden är hur de komplieras.

Det var nog så att FF generellt anses ha en sämre Javascript än IE, oavsett plattform - det verkar det iallafall finnas konsensus på. Så det kan vara någon optimeringsbugg eller så som ni ser här.

Provade det innan, det fungerar inte bättre. Fast menyerna fungerar (droppar ner) trots att det står att menyerna är avstängda...
Jasså, lattjo - avstängningen funkar för mig. Någon annan?

clindh skrev:
Det var nog så att FF generellt anses ha en sämre Javascript än IE, oavsett plattform
Det där är det nog ingen mer än de som gillar att skriva IE-specifik Javascript-kod som tycker. Mozillas javascript är enligt min erfarenhet mer standardföljande, betydligt snabbare och kan avsevärt mer än IE:s implementation (även i IE7). Det låter mer som en populär dålig bortförklaring från folk som inte orkar testa sin kod i annat än IE (och det är inget jag skulle räkna med från just ditt håll).

Det enda som IMHO möjligtvis gör den "sämre" är att den är kinkigare när det gäller rena felaktigheter. IE tenderar att vara lite mer förlåtande, antagligen för att de känner att de måste acceptera en massa fel som tidiga IE-versioner haft som "rätt".

Hursomhelst, browserkrig känns lite ute och det borde det oavsett vilket inte vara problemet i det här fallet eftersom det fungerar utan några som helst prestandaproblem när jag kör nya fotosidan i FF 2.0.0.4 under linux (och det gör jag i princip 100% av besöken). Jag kan förvisso ha missat någon specifik del av fotosidan där problemet uppkommer men jag tycker att jag har kollat igenom större delen i jakt på problemet.

Har någon testat att boota en ren knoppix och surfa hit?

Låter dessutom rätt underligt att javascript öht skulle kunna slöa ner fotosidan.se. Det stämmer säkert men sajten är ju inte direkt ett underverk av avancerad javascript-kod.

clindh skrev:
Det var nog så att FF generellt anses ha en sämre Javascript än IE, oavsett plattform - det verkar det iallafall finnas konsensus på. Så det kan vara någon optimeringsbugg eller så som ni ser här.
Nix, Fx (det förkortas inte FF, dagens messerschmittande) anses följa standarder bättre men IE har massvis med egna specialvarianter och de specialsakerna fungerar inte så bra i Fx. Summa summarum; Så länge man håller sig till standarder så är Fx generellt sett bättre på Javascript.

Jasså, lattjo - avstängningen funkar för mig. Någon annan? [/B]

Haha, nu har menyerna blivit avstängda! Och jag har inte gjort något annat än att logga in på Fotosidan! Det här blir bara mer och mer lattjo :)

Men nu kan jag iaf konstatera att med java och javascript påslaget men menyerna avslagna så fungerar allt som det ska!

Har ni kommit någonstans med problemet?

Jag kan inte använda fotosidan.se som det är nu, utan tittar in här då och då bara för att se om det är fixat.

Jag provade att slå av alla mina plug-in-komponenter till Firefox, med det påverkade inte prestanda.

Per.

Jag behöver er hjälp med tester här - jag postade tidigare i tråden om en test att slå av menyerna, som har en del komplex Javascript i sig. Man kan göra detta via Din sida, längst ner. Om vi kommer fram till att det är den som triggar felet på Linux så kan jag börja experimentera den, annars kan vi släppa det spåret.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar