Annons

Nya designen på fotosidan...

Produkter
(logga in för att koppla)
olofsilfverdal skrev:
Jag börjar dock tröttna på bildremsan på startsidan...väldigt fina bilder men det är synd att det inte är ett större urval som visas. Som det är nu är det ganska ofta man möts av samma bilder/fotografer och då tycker jag det börjar bli lite meningslöst att ha funktionen över huvud taget. Trots att de oftast är väldigt fina är det nog sällan det är så värst intresseväckande att visa bilder man redan sett. Tycker det verkar bra att ni gör ett visst urval men som det är nu känns det så pass snävt att det känns bättre att ha det som ni hade förut, men det gäller väl bara det två översta i så fall.

Jag tänkte precis skriva ett inlägg enligt ovan, men kan bara hålla med. Bilderna är proffsiga och de som kommer till fotosidan för första gången kommer nog bli glada åt de snygga korten där, men vi som är beroende av den här sidan och går till den flera gånger per dag, för oss känns det nog "tjatigt" att se samma bilder för många gånger.

/ Marcus
 
Jag har varit inne för glest för att se samma bilder på förstasidan, fast olika bilder av samma fotografer har jag ju upplevt. Ser det dock inte som ett problem då..

Fast det jag reagerat på är att de bilder jag öppnat alla har över 4 i betyg och ganska många kommentarer. Hur många av bilderna som figurerar där saknar betyg (betygsfunktionen avstängd t e x)?
 
Senast ändrad:
Betygen spelar ingen roll; redaktionen har valt dem och placerat dem i en "förstasidan"-pott, ur vilken de slumpas.

Håller med er andra som tycker det är tråkigt att se samma bilder så ofta, men jag känner att det är ett mer fundamentalt fel än något som går att lösa genom att redaktionen går igenom ännu fler bilder och lägger till potten.
Kan vi inte få ha iaf en bild ifrån senast inlagda? För mig känns det som att sidan numera riktar sig till att ragga nya medlemmar än till de befintliga medlemmarna. Men var det verkligen någon potentiell medlem som blev avskräckt förut? ;)
 
bjornt skrev:
Betygen spelar ingen roll; redaktionen har valt dem och placerat dem i en "förstasidan"-pott, ur vilken de slumpas.
Är det verlkigen så? Finns det alltså bilder i den potten som inte har betyg också? Jag har bara sett betygsatta bilder och trodde därför att urvalet gjorts över ett visst medel eller något.. Hade jag fel så är ju allt bara bra, då ska jag inte gnälla något mer alls på sista veckans förändringar.
 
Lotta:
clindh skrev:
Medlemsbilderna på förstasidan är ur ett eget urval vi på redaktionen gör; varje vecka tar vi och markerar upp ett antal som OK för publicering på förstasidan. Ur det urvalet sker sedan ett slumpval.

Det har inte något med att de har bra betyg eller inte, det kikar vi inte på - men det är ju naturigt att bra bilder även har höga betyg. Men även bilder som har betyg avslaget kan komma med där alltså.
 
Jag hade nog missat det inlägget, sorry..

Och så fortsätter jag även i framtiden att titta på alla förstasidanbilder, kanske stöter jag till slut på någon utan både kommentar och betyg;)
 
olofsilfverdal skrev:
Jag börjar dock tröttna på bildremsan på startsidan...väldigt fina bilder men det är synd att det inte är ett större urval som visas. Som det är nu är det ganska ofta man möts av samma bilder/fotografer och då tycker jag det börjar bli lite meningslöst att ha funktionen över huvud taget. Trots att de oftast är väldigt fina är det nog sällan det är så värst intresseväckande att visa bilder man redan sett. Tycker det verkar bra att ni gör ett visst urval men som det är nu känns det så pass snävt att det känns bättre att ha det som ni hade förut, men det gäller väl bara det två översta i så fall.

Håller med det är nästan samma bilder konstant det måste vara et MYCKET större utval utav bilder.
 
Håller med... och dessutom så känner jag igen många av de bilder jag ser på framsidan, vilket gör det lite tråkigt på sätt och vis. Gillade bättre att senaste bilden kom upp och eventuellt helslumpade bilder. Sedan undrar jag varför man kommer till portfolierna och inte till den bild som visas då man klickar på dem, finns ju redan slumpade portfolior i en lista på framsidan också.
 
Ääääh, tröttsamt att se samma bilder om och om igen. Återinför senast upplagda bild och ha dessutom hellre ett totalt slumpmässigt urval på de övriga, kvalitén kanske inte blir så jämn men det är betydligt roligare än att titta på bilder som någon annan valt ut.

/Daniel Nordenskjöld
 
Det verkar som en del medlemmar tror att de fyra bilderna på första sidan på något vis är en viktig funktion på fotosidan. Jag ser det endast som en liten del i ansiktet utåt, mot nya medlemmar, en sorts "inkastare" eller lockbete. Och det vill vi ju att det ska vara så bra som möjligt naturligtvis så att många lockas att utforska de möjligheter som finns på Fotosidan.

Så redaktionen gör ett utmärkt jobb med att välja ut ett antal bilder som får dekorera och locka. Tack vare att redaktionen gjort detta urval klickar i alla fall jag mycket oftare på dessa bilder än tidigare när det var slumpen som avgjorde.

Är man inte lite handlingsförlamad om man som medlem litar till dessa fyra bilder för att utforska det hav av bilder som finns här?
Har man verkligen inte upptäckt sökfunktionen här t ex?
 
Jag känner mig inte det minsta handlingsförlamad och jag tittar runt på bilder en hel del. Jag tycker dock att det var väldigt kul med den senast inlagda bilden och tycker inte att det det bara skall vara en form av reklam för att skaffa nya medlemmar, så enkelt tror jag inte att det är. Varför skulle det inte kunna vara en funktion, om folk vill ha det så...?

Det kan ju hända att kvalitén är högre när redaktionen väljer ut dem men när bilderna har snurrat runt ett par gånger så är det ju inte så kul längre. Jag tyckte att "slumpen" och "senast inlagda" var ett bra sätt att få se många olika bilder.

/Daniel Nordenskjöld
 
jag tycker det funkar bra med dom utvalda bilder som finns (dock ska det till en större mängd så det inte går runt lika fort, men det har nog fs-crew redan tänkt på), det blir stilrent och snyggt (men med det har jag inte sagt att röriga bilder inte är snygga). vill man se senaste 5 inlagda bilder klickar man istället på bilder uppe i menyn.
så har åtminstone alltid jag gjort och tyckt funkat bra.
 
Jag vet inte om detta varit upp i diskussionen tidigare men jag har iaf. några önskemål: När jag klickar på mina kritikbilder eller mina utställnimgsbilder så kommer dom upp i översikt med den snygga gråbeiga bakgrunden. När jag klickar på de enskilda albumen/utställningarna så kommer dom upp med den vita bakgrunden i översikten och först när den enskilda bilden visas kan man ändra bakgrund till gråbeige eller svart. Jag skulle vilja att man även kan välja bakgrund för de enskilda albumen också och att den man valt (för sina egna bilder) på något sätt kan stanna kvar så att de som klickar in sig får upp den bakgrund jag valt (även för enskilda bilder). Det är ju mina bilder och jag som presenterar dom som jag vill att andra ska se dom.
 
Jodå jag vet hur man navigerar, detta är inget makalöst problem för mig. Jag tyckte bara att det var roligare när senaste inlagda syntes eftersom jag ofta surfar in på startsidan för att "kolla läget" - det passade mig bättre helt enkelt... Inget som jag kommer att lägga någon mer energi på, känns lite som "Dagens I-landsproblem". Men hade jag fått bestämma så... Och poängen med här tråden var väl att säga vad man tyckte om förändringen.

/Daniel Nordenskjöld

---------------------------
Detta är ett svar på (Müsli), men hans inlägg verkar plösligt vara borta.
 
Jag håller med många ovan att den gråa färgen i bakgrunden är alldeles för gul för att passa många bilder. Jag tycker det fungerar bättre med en neutralgrå bakgrund.
 
Ta bort texten "ej kommenterad än". Den fyller ingen positiv funktion, snarare negativ. Jag har kommit på mig själv med att ibland välja bort bilder som inte blivit kommenterade med motiveringen "om ingen kommenterat på ett dygn är det nog ingen bra bild". Idiotiskt av mig såklart, men tyvärr sant.
 
Känner igen mig, har oxå undvikit många okommenterade av denna undermedvetna anledning.
Sedan tycker jag det är bättre att låta bilderna tala utan undertoner av en välgörenhetsgala.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.