Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya designen på fotosidan...

Produkter
(logga in för att koppla)
Oscar:
Användarnamnet är (var) ju bra för att identifiera personer, det är unikare än det riktiga namnet i många fall. De flesta känner man dessutom bara igen på deras användarnamn, så nu måste man börja om med att lära sig vem som är vem till viss del.
Smeknamn har väl använts hur länge som helst, det är inte allvarligare än så.

Användarnamnet tar inte upp någon störande plats i forumet, det låg ju bara inom parentes vid sidan av det riktiga namnet. Inget där att gnälla på.
Om du stör dig på att vissa har oseriösa användarnamn är det snarare en modereringsfråga i enskilda fall än något som ska drabba hela forumet.
Kom med lite relevant kritik istället för den där smutskastningen om grundskolan.


Håller med Christian Laurila (fd. Proboarder?) om hur bra den här ändringen var...
 
Hmm. Vi funderar och funderar. Det funkar alltså bra UTAN nick överallt annars än i forumet. Det är bara här det är förvirrande utan?

EDIT: Ni kan se nicket via mouse-over på användarnamnet.

(redigerat inlägget eftersom irrelevant info skrevs)
 
Det var hiskeligt vad ni gnäller. Visst kan jag hålla med om att det inte tar stor plats och om man besvarar ett inlägg ska ju namnet och inte nicknamnet komma med.

Men jag håller faktiskt med den (orkar inte kolla vem det var) som tycker att nicknamn är töntigt. Den enda anledningen är ju att man kan få två medlemmar med samma namn. Då kan det bli problem, men att inte känna igen folk bara för nicknamnet är borta. Ha, jag asgarvar åt det. I början fick ni ju lära er vem som hade vilket nicknamn.

/ Marcus
 
elmfeldt skrev:
Hmm. Vi funderar och funderar. Det funkar alltså bra UTAN nick överallt annars än i forumet. Det är bara här det är förvirrande utan?

Hmm.. det är ju överallt, söka på andra fotografer, vänner, se trådar.

Internet och nicks är för evigt gifta. Försök inte att göra skiljsmässa, det blir bara pannkaka :(
 
elmfeldt skrev:
Hmm. Vi funderar och funderar. Det funkar alltså bra UTAN nick överallt annars än i forumet. Det är bara här det är förvirrande utan?

Tänk vad kul om ni kunde se problemet i stället för att behöva fundera. Hur många medlemmar med samma namn finns förresten bland de drygt 26.000?

PS...och så brukar man ju få höra att man ska hålla sig till ämnet i trådar också. DS.
 
Lugn killar! Jag har ingen beslutanderätt om detta. Det var visst en känslig fråga...

Kan man inte ALLTID använda sina för-,och efternamn istället för nicks, herr kodsnickare?

Visst är det en vanesak Marcus!
 
Brummelisa skrev:
Men jag håller faktiskt med den (orkar inte kolla vem det var) som tycker att nicknamn är töntigt. Den enda anledningen är ju att man kan få två medlemmar med samma namn. Då kan det bli problem, men att inte känna igen folk bara för nicknamnet är borta. Ha, jag asgarvar åt det. I början fick ni ju lära er vem som hade vilket nicknamn.
Av vilken anledning tycker du att det är töntigt då? Det fyller ju en praktisk funktion för många.
 
Av vilken anledning tycker du att det är töntigt då? Det fyller ju en praktisk funktion för många.

Namn som brummelisa (mitt eget) och andra tycker jag bara är töntiga. Visst man kan hitta på något bra som tex mipert om man leker med för och efternamn. Men det känns ändå så orelevant. Varför är det alltid så att om man ska chatta och sånt så måste man ha ett fiktivt nicknamn? Är tilltalsnamnen vi har så tråkiga?

edit: Råkade trycka på fel inlägg när jag skulle besvara (det bara sprutar ju in inlägg nu:)

/ Marcus
 
Dessutom verkar inte många här tänka på att många av oss sitter på allt från 2 till 20 olika communityn, finns inget bättre än att ha sitt unika nickname överallt, så man känner igen folk man sett för. Vanliga namn är både svåra att komma ihåg, och inte särskillt unika, om man inte heter typ "Snorlobba Trasfot" =)
 
Brummelisa skrev:
Namn som brummelisa (mitt eget) och andra tycker jag bara är töntiga. Visst man kan hitta på något bra som tex mipert om man leker med för och efternamn. Men det känns ändå så orelevant. Varför är det alltid så att om man ska chatta och sånt så måste man ha ett fiktivt nicknamn? Är tilltalsnamnen vi har så tråkiga?

/ Marcus

Nej, nicknames är unika, Marcus är knappast unikt.
 
Oscar skrev:
När ni ändå gör förändringar så passa på att ta bort de fåniga "smeknamnen" som står inom parentes. Dessa hör hemma på chatsidor för ungar i grundskolan. Finns det nån vettig anledning till att de finns?
Jag står för detta. Anledningen är att de är fåniga, hur vanliga på internet de än är. En tradition ska bara följas om den är bra. Klart att ni vänjer er!:)
 
Proboarder skrev:
Nej, nicknames är unika, Marcus är knappast unikt.

Det vet jag och eftersom jag heter Marcus Carlsson och det finns en Marcus Claeson här så är jag insatt i problemet, men jag tycker ändå att nick är onödigt, men det är vad jag tycker.

/ Marcus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.