Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya designen på fotosidan...

Produkter
(logga in för att koppla)
Oscar skrev:
Jag står för detta. Anledningen är att de är fåniga, hur vanliga på internet de än är. En tradition ska bara följas om den är bra. Klart att ni vänjer er!:)

Vill inte låta dryg, för det är jag.
Men du köpte inte din dator på typ OnOff för nån månad sen?
Du verkar tyvärr inte ha särskilt stor koll i den stora världen. Förlåt, men så är det.

*går ifrån datorn, blir bara irriterad, snart blir jag väl bannad också :p*
 
Brummelisa skrev:
Namn som brummelisa (mitt eget) och andra tycker jag bara är töntiga. Visst man kan hitta på något bra som tex mipert om man leker med för och efternamn. Men det känns ändå så orelevant. Varför är det alltid så att om man ska chatta och sånt så måste man ha ett fiktivt nicknamn? Är tilltalsnamnen vi har så tråkiga?
1. Det är ditt eget problem om du väljer ett töntigt användarnamn. Om du inte orkar hitta på något seriösare än något som du tycker är töntigt är det inget som hindrar dig från att ha ditt vanliga namn som användarnamn vad jag vet.
2. Det är inte irrelevant eftersom att många bevisligen har nytta av användarnamnen.
3+4. Man måste inte, men de är unikare än våra vanliga (och mycket längre) svenska namn, vilket gör det lättare mycket att komma ihåg vem som är vem när det är så pass många personer som man inte har någon djupare kontakt med det handlar om.
 
Jag kan tror nog att om nicknamnen aldrig hade funnits här så hade ni inte tänkt att det är jobbigt vem Marcus Carlsson är.

Jag kan förstå er att man inte vet vem som är vem. Det vet inte jag heller just nu, men om sex månader lär vi veta vem som är vem.

/ Marcus
 
Brummelisa skrev:
Men jag håller faktiskt med den (orkar inte kolla vem det var) som tycker att nicknamn är töntigt.
Jag begriper inte vad det är för töntigt med ett nick. Det är kortare (oftast) och det är unikt i sitt kontext, och det är faktiskt lättare att komma ihåg, och oftast lättare att skilja på personer med nick istället för namn. I så gott som alla sammanhang på nätet där någon form av interaktion och kommunikation förekommer används nick helt enkelt för att det är smidigare.

Exempel på sökning på "Lennart":

Andersson, Lennart - lelle2
andersson, lennart - lennta
andreasson, lennart - lennartivan
Arnesson, Lennart - arnesson
arnesson, lennart - arne01
Berggren, Lennart - lebe
Bergman, Lennart - trazan
Bergström, Lennart - birctror
Björck, Lennart - lennart björck
Björck, Lennart - Carl Björck
Björkqvist, Lennart - lbq

Vilket är lättast att komma ihåg när man läst ett inlägg av någon av dessa medlemmar, nick eller namn? Helt klart nick tycker jag.
 
Brummelisa skrev:
Jag kan tror nog att om nicknamnen aldrig hade funnits här så hade ni inte tänkt att det är jobbigt vem Marcus Carlsson är.

Jag kan förstå er att man inte vet vem som är vem. Det vet inte jag heller just nu, men om sex månader lär vi veta vem som är vem.

/ Marcus

Känns inte som om man vill vara kvar då, när 2 pers sitter o hurrar för en sak, o resten skriker att "va? såhär kan man ju inte göra" oså blir det som dom 2 pers tycker >_<

Klart david o dom, dom e kända här, precis som Terje, men vi resten, kommer få svårt att inte bara bli försvinnande bortglömda
 
Oscar skrev:
Ta bort texten "ej kommenterad än". Den fyller ingen positiv funktion, snarare negativ. Jag har kommit på mig själv med att ibland välja bort bilder som inte blivit kommenterade med motiveringen "om ingen kommenterat på ett dygn är det nog ingen bra bild". Idiotiskt av mig såklart, men tyvärr sant.

Nej! Ha kvar den texten. Själv så föredrar jag att först och främst kommentera okommenterade bilder. Jag ser inget vett i att hoppa över bilder bara för att de inte fått någon kommentar.

Jag försöker att varje dag kommentera åtminståne några stycken okommenterade bilder. När jag bläddrar bland gallerierna så väljer jag först att kommentera okommenterade bilder och sedan bilder som redan fått kommentarer. Skulle texten försvinna blir det jobbigt för mig att veta vilka som fått och inte fått kommentarer. Detta skulle säkerligen leda till att jag skulle sluta prioritera dessa bilder.

Visst, det går att göra en sökning efter bilder utan kommentarer, jag har faktiskt en länk på min presentationssida som leder till ett sådant sökresultat, men det finns ju okommenterade bilder överallt.
 
Oscar skrev:
Jag står för detta. Anledningen är att de är fåniga, hur vanliga på internet de än är. En tradition ska bara följas om den är bra. Klart att ni vänjer er!:)
MOTIVERA att det är fånigt med ANVÄNDARNAMN.
Inte att VISSA användarnamn är fåniga.

Du säger ju själv att en tradition ska följas om den är bra. Många har nytta av den här s.k. traditionen, är den inte bra då? Eller är den inte bra för att du personligen inte gillar det?
 
Fast det känns som om det här testet ska bli permanent att orden medlem tas bort. De tre som driver fotosidan kan ju få sin titel under (och även forumvärden), men vi som är vanliga medlemmar behöver ju inte veta det.

/ Marcus
 
Vad vi funderar över är om det inte skulle vara så att nicket skall (eller inte) isåfall synas överallt i konsekvensens namn. Det är ju ingen som reagerat över att de saknas i bilddelen av fotosidan.

Men vi låter det vara så här en stund och ser om det är bra eller dåligt. Jag är inte helt övertygad om att det var en bra ändring!

Jag bad om ursäkt för mitt övertramp och raderade genast den irrelevanta texten.
 
Proboarder skrev:
Känns inte som om man vill vara kvar då, när 2 pers sitter o hurrar för en sak, o resten skriker att "va? såhär kan man ju inte göra" oså blir det som dom 2 pers tycker >_<

Klart david o dom, dom e kända här, precis som Terje, men vi resten, kommer få svårt att inte bara bli försvinnande bortglömda

Christian jag lovar att jag kommer ihåg dig för ditt namn, INTE ditt nick.
 
Brummelisa skrev:
Jag kan förstå er att man inte vet vem som är vem. Det vet inte jag heller just nu, men om sex månader lär vi veta vem som är vem.
Visa att att det är fördel att vara utan användarnamnen mot att ha dem synliga.

Även om vi lär oss känna igen de vanligaste (men antaligen inte lika många), så kommer det innebära mer jobb och förvirring, och problemet med vanliga vdubletter kommer fortfarande vara kvar.
 
Proboarder skrev:
Enligt mig så hade det varit bättre att ta bort namnen, o ha kvar nickname, än tvärtom.

Men det var väl inte så genomtänkt. Hur skall du då hålla koll på vilka som du pratar med i forumet och vilka du har kollat in bilder hos?

Dock måste vi naturligtvis ändra så att vid Citat så tas namnet och inte nicket med.
 
Proboarder skrev:
Vill inte låta dryg, för det är jag.
Men du köpte inte din dator på typ OnOff för nån månad sen? Du verkar tyvärr inte ha särskilt stor koll i den stora världen. Förlåt, men så är det.
*går ifrån datorn, blir bara irriterad, snart blir jag väl bannad också :p*
Stackars dig Christian. Ta det inte personligt. Motivera gärna varför en OnOff dator är sämre...Nej, jag köpte inte min på OnOff. Förklara gärna för mig varför ditt eget förnamn och efternamn inte duger.
 
Oscar skrev:
Stackars dig Christian. Ta det inte personligt. Motivera gärna varför en OnOff dator är sämre...Nej, jag köpte inte min på OnOff. Förklara gärna för mig varför ditt eget förnamn och efternamn inte duger.

Därför att 9/10 jag känner känner mig som "Pro" eller "Proboarder". Att få folk till o stava, ännu mindre uttala mitt efternamn, det gav jag upp typ 96. =)
 
Proboarder skrev:
Därför att 9/10 jag känner känner mig som "Pro" eller "Proboarder". Att få folk till o stava, ännu mindre uttala mitt efternamn, det gav jag upp typ 96. =)

Men Laurila är ju inte vanligt, så det är ju som ett nicknamn :)

/ Marcus
 
Jag tycker Christian Laurila är mycket trevligare än Proboarder. Var glad att du har ett unikt namn. Inte många kan heta så?
 
Är det ingen som har åsikt om varför det inte varit viktigt med nick i bilddelen av fotosidan. Där verkar ju ingen ha saknat nicket. Varför? Eller?
 
elmfeldt skrev:
Är det ingen som har åsikt om varför det inte varit viktigt med nick i bilddelen av fotosidan. Där verkar ju ingen ha saknat nicket. Varför? Eller?
I forumet är det intressantare att veta vem som skriver vad.
I bilddelen tittar man på bilderna snarare än namnet för det mesta (jag gör iaf så).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.