Photocon
Aktiv medlem
jag kan bara utgå från de kameror jag har testat under åren och visst sker det ibland en rejäl förbättring.Dels på sensorsidan och dels genom förbättrad brusreducering
tre exempel, se på en rawfil från d2x och D300, samma sensorstorlek och samma upplösning, här har det hänt mycket med bildkvaliten speciellt i höga iso.d2x sensor är klart sämre än dagen sensor som sitter i en betydligt billigare d300.
Canon 30d och 40d, återigen samma sensorstorlek och relativt liten skilnad i upplösning 8 jämfört med 10 Mp. Canon beskriver själva, för att erhålla samma bildkvalitet och hålla bruset nere så har de förbättrat verkningsgraden i sensorn (känns det igen med 50d)
Jag har båda kamerorna och testade dessa mot varandra, skilnaden i upplösning var knappt mätbar, däremot så kunde jag aldrig få fram samma färg mättnad i en färgtesttavla som befann sig i skugga och i ett testmotiv som är mycket kontrastrikt, här var 30d bättre än 40d. Exakt samma exponering tid/bländare 1600iso, exakt samma förfarande med camera raw.
Ser man till bruset är det tämligen likvärdigt mellan kamerorna, möjligen något bättre brusreducering i 40d.
Jämför man idag en rawfil från 1ds med en rawfil från 5d,1dmk3, 1dsmk3 så ser man stora skilnader, rawfilen från 1ds 11Mp är knastrig, ful och bruset högt.
Stämmer ungefär med mina iakttagelser. Oavsett hur en efterträdare till 5D kommer att vara beskaffad tror jag att Canons nuvarande 1Ds-serie ligger lite illa till med tanke på prisbilden.
Nikons D3 verkar detroniserat 1DMkIII hos press-och bildbyråer och 1DsMkIII kostar oerhört mycket samt lämnar i mina ögon inte direkt synbara förbättringar bildmässigt jämfört med föregångaren 1DsMKII som också var en dyr rackare.
Nu kanske 50D blir en ny murbräcka som i kombination med Sonys A900 direkt hotar Canons 1D-serie. Väsentligt lägre priser, högre upplösning
per ytenhet. Sedan är man redan ansatt från Nikon med sin D700 prismässigt.
Nu vet man ju inte i skrivande stund hur 24,6 mp Sony A900 och Canon 50D presterar i realiteten. Inga rawfiler hittills. Men fungerar de som vissa rykten säger måste 1D-serien ligga risigt till p g a sitt pris.
Antagligen en prissänkning på G???
Efterträdaren till 5D tror jag måste ligga på ett maxpris mellan Nikon D700 och Sony A900.
Lennart