Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya Canon EOS 22 sept

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det köper jag. Men som sagt, var finns testerna som visar att nikon ligger så långt före som folk pratar om? För mig är det en nackdel att D300 och D3 inte kan gå under iso 200 utan kvalitetsförlust. Man har olika behov helt enkelt.
 
Eeros skrev:
Men varför berättade du inte om det innan lanseringen då?
Du frågade inte.

Men rent allmänt kan jag säga att när någon av de två stora tillverkarna, alltså Canon och Nikon, presenterar en ny toppkamera för omvärlden, kommer den att i åtminstone en del avseenden slå tidigare toppmodeller på fingrarna. Det är ju inte alltid man prioriterar likadant, så det är inte säkert att den nya är bättre på allt.

Men bildkvalité är en central del, så där lär den vara mycket bra.

Detta är så självklart att det inte borde vara en överraskning för någon.
 
afe skrev:
Den är väl redan nu ganska billig begagnad? Men visst lär den bli billigare när det kommer en ny version.

Ja, 12000 verkar räcka för att få tag på en nu, och det går nog ner under 10000 om de släpper något fint och samtidigt sänker riktpriset. Då blir både 5d och mkII extremt intressanta.
 
Jag tänkte allmänt på hastighet när det gäller systemkameror. Vore det inte en bra grej med ett läge där spegeln inte fälls ned förrän du släpper avtryckaren? Då borde man kunna ta en snabbare sekvens av bilder än idag. Och även slippa vibrationer från spegeln. Men det kanske redan finns?

För bracketing både av exponering och fokusering vore det också smart.

Edit: Jag ser att 1DsIII har något liknande i sin silent mode, men inte för sekvenstagning(?). Hasselblad har också något, men med en separat knapp.
 
Senast ändrad:
Det blir ju svart i sökaren när spegeln är uppe förstås... så kanske i kombination med Live View, men jag tror inte det är någon höjdare.
 
Men svart blir det ju ändå, och för bracketing eller snabba sekvenser behöver man kanske inte se mellan bilderna. Live view låter klumpigt.

Jaja, bara en tanke. Kanske vore nåt för att kunna skryta med 14 bilder/sekund.
 
Som regel vill man nog följa det som händer och man ser ju lite mellan varje bild. Helt svart blir inte så lyckat om det man fotograferar rör lite på sig.
 
macrobild skrev:
Enligt Sheehy, Emil mfl har inte upplösningen någon avgörande faktor för brusegenskaperna utan storleken på sensorn och sensorns brusegenskaper är avgörande samt utläsningsbruset, du kan alltså få samma egenskaper = lågt brus även om det hade varit fråga om 24 miljoner pixlar kamera.

Det avgörande är alltså sensorns storlek/ brusegenskaper, inte antalet pixlar=upplösning.

Tvärtom vad bla jag har lärt mig genom mina kontakter/möten på ett antal Fotokinor där jag har blivit lärd att pixelstorleken har en avgörande betydelse för signalnivån.

Vi kan med detta resonemnang alltså se fram emot 24x36mm stora sensorer med mycket hög upplösning och lika bra egenskaper vad det gäller brus som exv 1dmk3 och d3 har som har lägre upplösning/större enskilda pixlar..

Men det påverkar väl dynamiken?
 
mjelle skrev:
Jag påstår inget, jag har inte jämfört så noga själv. Men jag utgår från de tester jag hittat med bildexempel (en av Ken Rockwell - http://www.kenrockwell.com/tech/1ds-mk-iii-5d-d3.htm - och en annan som jag inte har tillgänglig just nu) där de jämfört D3, 1Ds och 5D.

Såhär blir hans slutledning:
"If you stick your nose in them as we do here, yes, either Canon has finer detail than the Nikon, and the 1Ds has finer detail then the 5D.

It makes sense that the Nikon has less fine detail: the D3 is a sports, news and action camera optimized for speed, while each of these Canons is much slower and optimized for fine image quality."

Han älskar D3 och fotar med den varje dag. Men han säger att om han skulle vara mer hobbyfotograf och bara fotat på helgen skulle han ha använt en 5D.

Jag har inte hittat nån test som visat motsatsen, att D3 skulle ha bäst bildkvalitet, utom vid hög iso.

nej
men inte heller att Canon skulle vara bättre. Jag har bara testat ca 50 slr kameror mot varandra, delgivit mina fynd bla här på fotosidan.
Du får därmed precisera vad du menar.
 
Den här tråden har spårat ur...
Den startades för att spekulera runt nysläpp av Canonkameror som aviserats till den 22 september.

Både Nikon och Canon gör bra kameror. Men den här tråden är väl mest av intresse för dom som vill uppgradera sin gamla Canon utrustning, eller vi som har ett allmänt kameraintresse.
 
den här tråden har inte spårat ur, men jag är starkt allergisk mot människor som kommer med uttalanden son att det ena kameramärket är bättre än det andra, visste ni att exv Pentax 10 uppvisar ett DR och egenskaper som överträffar de flesta kameror om man mäter upp sensorn
 
christerorebro skrev:
Den här tråden har spårat ur...
Den startades för att spekulera runt nysläpp av Canonkameror som aviserats till den 22 september.

...

Jag tycker inte de. Låt de rinna så kommer de en och annan godbit ska du se...

Sen är det två datum som gäller. 26 aug OCH 22 sept för ev kamerasläpp.

Moderatorn kanske vill ändra rubriken på tråden så att båda datumen syns!?

/Leif
 
Låt mig säga att Om man kan få samma dynamik ur en 36*24 sensor som en 48*36, så hands down, då blir det småbild för alla slantar.

Givetvis måste pixelstorleken och antal pixlar vara avgörande för bra dynamik, annars förstår jag verkligen inte logiken bak bra dynamik.
 
apersson850 skrev:

Detta är så självklart att det inte borde vara en överraskning för någon.

Bara en fråga till - om det nu är en sådan självklarhet och inte ens borde ha överraskat mig, varför har de inte gjort det vid tidigare lanseringar?
 
Megapixlar hittan å dittan

Jag skulle bli förvånad om ersättaren till 5D blir en värsting ifråga om megapixlar eller fps. 5D:s segment är ju överkomlig prosumer-modell. Canon har ju en "värsting" i vardera kategori redan. En kulsprutekamera (1D) och en megapixelvärsting (1DS).
Ökar fps:en för mycket på nästa 5:a så försvinner behovet av 1D. Att öka megapixlarna kraftigt till typ 16mp är också lurigt då behovet av 1DS minskar drastiskt.
Min gissning är att huset uppdateras med tätning, live view, 3-4" skärm högupplöst samt dammhanteringsanordning.

Jag hoppas dock att Canon lanserar en 5:a med revolutionerande stort dynamiskt omfång istället för megapixlar och fart. Startar en ny trend inom kamerabranchen för att jobba bort behovet av HDR-fotande och dess bekymmer. Det vore någonting nytt.

MVH Brightboy
 
christian_r skrev:
Låt mig säga att Om man kan få samma dynamik ur en 36*24 sensor som en 48*36, så hands down, då blir det småbild för alla slantar.

Givetvis måste pixelstorleken och antal pixlar vara avgörande för bra dynamik, annars förstår jag verkligen inte logiken bak bra dynamik.


om du läser tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=1188142#post1188142
som nu är uppe i 90sidor så förtår du att pixelstorleken inte är avgörande utan sensorstorleken - eller?
 
Eeros skrev:
Bara en fråga till - om det nu är en sådan självklarhet och inte ens borde ha överraskat mig, varför har de inte gjort det vid tidigare lanseringar?
Det var för tidigt. De hade inte kunnandet. Nu har det gått så lång tid sedan Canons första fullformatare att det var dags att presentera något, eller dra en gammal filt över sig.

Angående inlägget ovan ser jag inte skillnaden? En större sensor, med lika många pixlar, betyder automatiskt större pixlar. Åtminstone om inte konstruktören är fullständigt skruvad och sätter potatis på ytan som blir över. Något som knappast lär gälla varken hos Nikon eller Canon.
 
apersson850 skrev:
Det var för tidigt. De hade inte kunnandet. Nu har det gått så lång tid sedan Canons första fullformatare att det var dags att presentera något, eller dra en gammal filt över sig.

Oooh, jag är så begeistrad av att du har haft all denna kunskap om deras strategier och modeller innan lanseringarna. Fast... ännu mera creds skulle du ha fått om du sagt dessa saker innan deras lansering. Det är ju annars lätt hänt att någon börjar misstänka att du efteråt bara säger "det var ju det jag hela tiden visste". Men inte jag inte, jag litar på dig! ;)
 
Ursäkta om det verkade som en flame-grej, det enda jag kände var att alla hela tiden pratar om att Nikon slagit Canon på fingrarna så hårt, medan för mig framstår tre år gamla 5D som minst lika intressant som D700. Och så är det nya modeller på väg, Yay!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.