ANNONS
Annons

Nya Canon EOS 22 sept

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
om du läser tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=1188142#post1188142
som nu är uppe i 90sidor så förtår du att pixelstorleken inte är avgörande utan sensorstorleken - eller?

Då kan man kanske säga att utan några större förbättringar i signal hanteringen från dagens nyare 36*24, så är vi "fast" med ett liknande DO som tex d3 har.

Det intressanta blir ju då om tex Nikon klarar att förbättra dynamiken genom förbättrad sensor teknik, kanske det inte är så givet att stora sensorer i framtiden skall ha bättre dynamik.
Det kostar ju fläsk med sensor utveckling, vad jag har förstått.

Men som du sa tidigare Mikael, så är man fortfarande bunden till 14bit, pga av sensor storleken, och därav minskad dynamik, eller?

Eeros skrev:
Det är ju annars lätt hänt att någon börjar misstänka att du efteråt bara säger "det var ju det jag hela tiden visste".
Det var inte ens meningen att det skulle framstå så. Det jag försöker få fram är att inte är förvånad över att de på denna förhållandevis långa tid kommit dit de har kommit.

Vill du ha en förutsägelse framåt kan man inse att nu, när Nikon har fått sådan (rättmätig) uppmärksamhet, kommer Canon att ta i så de kräks för att rikta den mot sig själva, vid nästa lansering. Det behöver inte vara identiskt med Nikons insats, med det behöver komma något som visar att "Vi är fortfarande en toppkraft att räkna med".

Men nu kanske vi kan lämna detta tjatet? Att Nikon också är duktiga bör inte förvåna någon. Det är det som är mitt budskap, och det borde väl de flesta kunna hålla med om, oavsett vilken sorts kamera de har.

För att återgå till något intressantare: Varför skulle sensorstorleken medföra att man är fastlåst i ett visst antal bitar, när man läser av den?

Anders Östberg skrev:
Optimering av kostnaden?

Vadå optimering av kostnaden? Tror du inte respektive märke redan lägger XXXX miljiner i utvecklings kostnad? Om det hade gått, så tror jag redan vi hade sett det.

Mikael hade en förklaring till varför man fram tills idag inte har "lyckats" få mer än 14 bit ut en 36*24 sensor.

Nej, jag menade kostnaden för kameran, eller priset om du så vill, fel valt ord av mig. Fler bitar kostar mer i hela kedjan och ger kanske en kamera som blir för dyr just nu?

Anders Östberg skrev:
Nej, jag menade kostnaden för kameran, eller priset om du så vill, fel valt ord av mig. Fler bitar kostar mer i hela kedjan och ger kanske en kamera som blir för dyr just nu?

Som sagt, jag tvivlar på att det är en kostnads fråga.

Men sensor utvecklingen går oavsett i storm steg framåt, och det jag undrar är om det är fysiskt möjligt att få 16bit ur en 36*24.

Fysiskt möjligt är det alltid. Du kan få ut 16, 18, 24, 32 eller 128 bitar om du vill. Problemet är bara vad de sista 110 bitarna då är värda? Om de bara innehåller termiskt inducerat brus är de rena gissningsleken, som inte tillför bilden någon information alls.

För att återgå till vad den här tråden handlar om så om man kollar på olika ryktessidor så återkommer ju några saker.

Att Canon inte kommer ersätta 5D med en kamera utan med två modeller.
En 3D och en 7D.
Det skrivs ju också om en ersättare till 40D som ska vara en direkt konkurrent till Nikons D300 men det kan ju samtidigt vara 7D det handlar om.

Samtidigt så står det också att xxD modellerna ska få en 12 månaderscykel istället för 18 månader. Så man vet ju inte....

Det ryktas också om nya objektiv.
Ef-s 18-200/3,5-5,6 IS
En förbättrad EF 17-40 med eventuell IS
EF 100-400/4-5,6 med förbättrad IS
EF 400/4-5,6 IS
Och slutligen EF 24-70/2,8 IS

Rykten, rykten, rykten men det var ju ändå vad tråden handlade om inför Photokina.... :)

Får väl hoppas att det inte är för mycket önsketänkande bakom uppgifterna bara. 5 nya objektiv låter för bra för att vara sant.

En 24-70/2,8 IS med bättre kantskärpa än dagens vore najs, men då gäller de att den inte växer i storlek.

froderberg skrev:
Får väl hoppas att det inte är för mycket önsketänkande bakom uppgifterna bara. 5 nya objektiv låter för bra för att vara sant.

En 24-70/2,8 IS med bättre kantskärpa än dagens vore najs, men då gäller de att den inte växer i storlek.

Jo man får ju se hur mycket substans det är i ryktena.
Ville få igång lite spekulationer och tankar i tråden igen.

Jo en förbättrad 24-70 med IS vore kalas.
Men som du säger så gäller det att den inte växer i storlek.
Den är stor nog som den är.

Anders Östberg skrev:
Jag antar att du menar 400/5,6 IS ?

Jo så menade jag.
Satt och bläddrade bland sidorna och försökte mig på en sammanfattning.
Slant nog på tangenterna då. :)

Ja det där är en ökänd ryktesspridarwebsida, allt för att få höga besökssiffror kan man gissa...

50D spec

Tydligen är 50D här om några dagar... Canon China hade under några timmar följande data utlagda:

* 1.6x crop
* 15.1MP --- 4752 x 3168 pixels
* JPEG´s + RAW + sRAW1 + sRAW2
* Dust Reduction
* Digic IV
* Auto Brightness Processing
* 95% viewfinder .97 magnification
* 9 point af (All Cross Type)
* AF Fine Tuning [AF microadjustment]
* Face recognition for AF
* ISO 100-3200 Expanded 6400-12800
* Auto ISO 100-1600
* LCD VGA type 920,000
* 6.3 FPS (high speed) 3fps (low speed)
* Buffer: 16 RAW - 60 JPG - 10 RAW+JPG
* Pop-Up flash (13/43 at ISO 100)
* UDMA Support
* Camera User settings C1 & C2
* Shutter Actuations: 100,000

Det är bara att extrapolera för att se hur den nya 5D2 kommer att blir

Tydligen är 50D här om några dagar... Canon China hade under några timmar följande data utlagda:

* 1.6x crop
* 15.1MP --- 4752 x 3168 pixels
* JPEG´s + RAW + sRAW1 + sRAW2
* Dust Reduction
* Digic IV
* Auto Brightness Processing
* 95% viewfinder .97 magnification
* 9 point af (All Cross Type)
* Face recognition for AF
* Auto ISO 100-1600
* LCD VGA type 920,000
* 6.3 FPS (high speed) 3fps (low speed)
* Buffer: 16 RAW - 60 JPG - 10 RAW+JPG
* Pop-Up flash (13/43 at ISO 100)
* UDMA Support
* Camera User settings C1 & C2
* Shutter Actuations: 100,000

Det är bara att extrapolera för att se hur den nya 5D2 kommer att blir

Låter trevligt.
Hoppas att det inte är bara ännu ett rykte.

Låter trevligt.
Hoppas att det inte är bara ännu ett rykte.
Är det bara jag som tycker det här låter lite tråkigt? Det är bara mer av samma. Och det är ju inte fel egentligen, men jag har svårt att hetsa upp mig. Skulle så gärna se något mer radikalt (för att vara Canon), som att slänga in IS i huset eller möjlighet att skippa AA-filter (antingen pga tillräckligt högupplöst sensor eller en helt ny sensortyp). Till och med D90:ans eventuella videoinspelningsfunktion hade varit kul att se, låt vara att jag inte vet om jag skulle använda den så mycket.

är väl iof inte helft fel =)

Sen är ju frågan om spec'arna på Digic IV tillför något på bildkvalitén.

Är det bara jag som tycker det här låter lite tråkigt? Det är bara mer av samma. Och det är ju inte fel egentligen, men jag har svårt att hetsa upp mig. Skulle så gärna se något mer radikalt (för att vara Canon), som att slänga in IS i huset eller möjlighet att skippa AA-filter (antingen pga tillräckligt högupplöst sensor eller en helt ny sensortyp). Till och med D90:ans eventuella videoinspelningsfunktion hade varit kul att se, låt vara att jag inte vet om jag skulle använda den så mycket.

Canon har val aldrig infort nagot direkt revolutionerande? Istallet slapper de regelbundet kameror tillfoljd av evolution. Nikon slapper kameror mindre frekvent, och ar da mer revolutionerande.

Jag har en 20D (och 5D) och jamfort med den sa ar ju 50D en ratt stor revolution.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar