Annons

Nya Canon EOS 22 sept

Produkter
(logga in för att koppla)
Tydligen är 50D här om några dagar... Canon China hade under några timmar följande data utlagda:

* 1.6x crop
* 15.1MP --- 4752 x 3168 pixels
* JPEG´s + RAW + sRAW1 + sRAW2
* Dust Reduction
* Digic IV
* Auto Brightness Processing
* 95% viewfinder .97 magnification
* 9 point af (All Cross Type)
* AF Fine Tuning [AF microadjustment]
* Face recognition for AF
* ISO 100-3200 Expanded 6400-12800
* Auto ISO 100-1600
* LCD VGA type 920,000
* 6.3 FPS (high speed) 3fps (low speed)
* Buffer: 16 RAW - 60 JPG - 10 RAW+JPG
* Pop-Up flash (13/43 at ISO 100)
* UDMA Support
* Camera User settings C1 & C2
* Shutter Actuations: 100,000

Det är bara att extrapolera för att se hur den nya 5D2 kommer att blir


Lite mer att läsa om 50D, från "Kina-sidan": http://www.photographybay.com/
 
Om fakta kring 50D stämmer, så ska jag uppgradera mig från 20D, helt klart, då känns det motiverat.

Ingen information om minneskort? CF eller SD eller både och?
 
Tydligen är 50D här om några dagar... Canon China hade under några timmar följande data utlagda:

* 1.6x crop
* 15.1MP --- 4752 x 3168 pixels

Hoppas den kameran aldrig produceras:)

Kan hålla med om att den känns lite så där. Vissa klagar ju på att 1DS MKIII har 21 megapixlar å att det finns få objektiv som mäktar med det, frågan är väl vilka som pallar 15.1 på 1.6 crop, det motsvarar väl mer 32 MP på FF vilket börjar bli hiskligt mkt:)

Det får gärna stanna vid 10 eller 11 megapixlar men istället så bra brusprestanda som möjligt, å att det dynamiska omgånget är lika bra även vid ISO 3200 tex som vid dagens 800 tex.

En spec som jag skulle bli glad över vore:

- 11 MP
- Dubbelt så bra ISO egenskaper mot dagens 40D, ISO 6400 extended
- 7 FPS
- Uppgraderat AF system med ännu träffsäkrare AI servo, likt 1D MKIIIn/MKIIII
- Vridbar skärm på 2.5-3 tum med VGA upplösning
- Snabbaste blixtsync på 1/400-1/500 sekund
- Uppgraderad "Live View" med oförändrad AF prestanda
- Dubbla minneskortplatser (CF/SD) med möjlighet att separat spara JPEG å RAW
- 100 % visning i sökaren å ngt större än dagens
- Dubbla buffertminnes kapaciteten
- 3 F-stop under/överexponering möjlig i exponeringskompensationen
- Full vädertätning

Det hoppas jag på iallafall, å om en 6-12 månader kan den släppas också...
 
Hoppas den kameran aldrig produceras:)

Kan hålla med om att den känns lite så där. Vissa klagar ju på att 1DS MKIII har 21 megapixlar å att det finns få objektiv som mäktar med det, frågan är väl vilka som pallar 15.1 på 1.6 crop, det motsvarar väl mer 32 MP på FF vilket börjar bli hiskligt mkt:)
Jämförelsen håller inte, eftersom 50D använder bara den bästa delen av objektivet medans 1Ds även använder de oftast avsevärt sämre delarna.
Med bra optik så ska inte 15Mp vara något hinder på en 1.6x kamera.
 
Om det stämmer, så är displayen godkänd 3 tum och 920000 pixlar.
Mikrojustering av olika gluggar, bra funktion.
1/8000 s slutartid är mumma för korta skärpedjup i starkt ljus.

Hoppas den blir verklighet!
 
Jämförelsen håller inte, eftersom 50D använder bara den bästa delen av objektivet medans 1Ds även använder de oftast avsevärt sämre delarna.
Med bra optik så ska inte 15Mp vara något hinder på en 1.6x kamera.

Men det är väl bara å kika på hur Pentax K20D med sina 14.6 MP ser ut upplösnings mässigt med objektiven som finns till den, är den ngt före en 10 MP kamera?

Tycker personligen inte jämförelsen haltar, visst man får inte den vinjetering å vissa mer vidvinkliga objektiv tappar mot kanterna men nja, tror att pixelintesiteten hos objektiven inte räcker till, å hoppas att det satsar på 50% bättre brus egenskaper istället.

En mindre sensor kräver mer högupplöst optik per yta...

Å för den som behöver sådan upplösning finns det många bra fullformatare som tar tillvara större del av objektiven, 15-16 kan ju kanske nya 5D ha på sin sensor men 1.6 crop behöver helst ej ha det om man frågar mig.
 
Tycker personligen inte jämförelsen haltar, visst man får inte den vinjetering å vissa mer vidvinkliga objektiv tappar mot kanterna men nja, tror att pixelintesiteten hos objektiven inte räcker till, å hoppas att det satsar på 50% bättre brus egenskaper istället.
Skillnaden är mycket större än lite vinjettering, skärpan faller kraftigt ju längre ut från centrum på optiken man kommer i de allra flesta fall och inte bara på vidvinklar.
De objektiv som är skarpa ända ut i kanterna är lätträknade.
 
"Automatic image brightness correction"
Är det Canons svar på Nikons "Active D-Lighting" månne ?
Jag tycker specen ser riktigt lovande ut, om den nu är sann :)

/kent
 
Skillnaden är mycket större än lite vinjettering, skärpan faller kraftigt ju längre ut från centrum på optiken man kommer i de allra flesta fall och inte bara på vidvinklar.
De objektiv som är skarpa ända ut i kanterna är lätträknade.

Men det är ju inte som att upplösningen är noll längskanterna. Om du tittar på det flesta objektiv på bländare 4 så ser du hur det ser ut. Ta tex 70-200 F/4 IS som visserligen är en riktigt fin telezoom. Där skiljer det 5% mellan mitten å kanten ifråga om skärpa på dennes sämsta brännvidd (70mm) på 200 mm skiljer det hela 0.2 % på fullt öppen bländare, det du!:)

Viss B klass optik behöver ioförsig bländas ned två steg ungefär för att få hyffsat jämn skärpa till bländare 4 som nämndes innan, med tanke på FF brus egenskaper å framförallt skärpedjup är detta inte så illa.

15 MP på 1.6 crop är fortfarande hiskligt mkt om man frågar mig å ser gärna att racet stannar av å man börjar med lite downsizeing i kompaktkamera världen.
 
Jag har full koll på hur skärpan ser ut på olika objektiv, jag har studerat otaliga objektivtester och även gjort en hel del tester själv. Jag vidhåller det jag skrev i förra inlägget.
 
15 mp lär väl instegs och medium gluggarna få svårt att hantera, men troligen så kommer folk använda dessa med den här kameran i allafall, om det nu är sant :)

/kent
 
Det får gärna stanna vid 10 eller 11 megapixlar men istället så bra brusprestanda som möjligt, å att det dynamiska omgånget är lika bra även vid ISO 3200 tex som vid dagens 800 tex.
På ett teoretiskt plan är det inte så illa som det låter. De mindre pixlarna kompenseras genom deras större antal, så brus och dynamik inte påverkas om vi lyfter blicken från pixelnivån. Den praktiska utmaningen är att uppnå lika stor effektiv pixelyta med 15 megapixlar som med 10, vilket så klart är en utmaning, men inte omöjligt.

Men jag håller med i övrigt, det vill ju till att objektiven klarar att lösa upp till den detaljnivå som krävs för att ha nytta av de extra pixlarna.
 
15 megapixel på en 1,6 crop motsvaras av över 38 megapixlar på en fullformatare, faktiskt.

Den nya bildprocessorn DiGIC IV har stöd för "pixel binning", vilket såvitt jag har begripit är en funktion som kan bunta ihop pixlar i sensorn och på det viset sänka den effektiva upplösningen och istället höja bildens kvalité, i något eller några avseenden. Hur det fungerar i praktiken återstår väl att se, men såvitt jag förstår innebär detta att en kamera som denna 50D då ska kunna tillfredställa både de som räknar pixlarna till sista decimalen och de som inte vill ha högre upplösning men bättre kvalité ur de färre pixlarna.

Automatic image brightness correction är det som kom först på 40D, nu även finns på 450D och som de flesta påstår inte gör någon nytta alls.
 
Märkligt att det inte är större intresse för 50D, tråden har varit rätt död på sista tiden trots att specarna läkt ut.

/kent
 
Tja... hur mycket entusiasm kan man uppbåda för ännu ett rykte på Internet?
Det blir nog diskussioner så det räcker när Canon släppt officiella pressreleaser.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.