ANNONS
Annons

Nya Canon EOS 22 sept

Produkter
(logga in för att koppla)
Stämmer specarna på Canon 50D blir det en ny Canon till hösten.Har varit nära att köpa 40D några gånger. Blir ett ganska stort steg att gå från min 350D till en ev 50D. En av många saker jag saknar är en bra skärm.Om det nu stämmer är en högupplöst skärm med 920 000 bildpunkter mumma..

Håller tummarna!

/Johan

Stämmer specarna på Canon 50D blir det en ny Canon till hösten.Har varit nära att köpa 40D några gånger. Blir ett ganska stort steg att gå från min 350D till en ev 50D. En av många saker jag saknar är en bra skärm.Om det nu stämmer är en högupplöst skärm med 920 000 bildpunkter mumma..

Håller tummarna!

/Johan

Litet sido-spår:
Intressant det där, dvs vad det är som triggar ett uppgraderingsbeslut. För mig som har 350D, skulle ett byte till den spekulerade 50D primärt grunda sig på: 1) bättre AF inkl AF justering 2) bättre hand-ergonomi 3) bättre display.

Håller ocks tummarna.

Litet sido-spår:
Intressant det där, dvs vad det är som triggar ett uppgraderingsbeslut. För mig som har 350D, skulle ett byte till den spekulerade 50D primärt grunda sig på: 1) bättre AF inkl AF justering 2) bättre hand-ergonomi 3) bättre display.

Håller ocks tummarna.

Mer sido-spår:
Nu skrev jag "en av många..." Jag skulle kunna rada upp 1 till 10 av punkter som skulle förenkla/förbättras. Då jag tar en hel del kort på hockey är AF självklart. Dock tycker jag det är konstigt att 40D inte fick bättra skärm än den fick...Min 350D fungerar hyfsat bra men skärmen är ett skämt.

Johan

*Varning* Rycktesspridning...
Citat från www.northlight-images.co.uk/cameras/Canon_5d2_3d_7d.html

# Part of the big AF redesign is addressing the problem of how to provide responsive tracking AF at a performance level suitable for sports use.
#
# The 1D3 AF saga has deeply embarassed Canon, who are in the midst of a complete AF redesign from the 1 series down - this design team has been given considerable authority and resources. AF based on the new designs was specifically left out until next year's models (early 2009)

*Varning* Rycktesspridning...
Citat från www.northlight-images.co.uk/cameras/Canon_5d2_3d_7d.html

# Part of the big AF redesign is addressing the problem of how to provide responsive tracking AF at a performance level suitable for sports use.
#
# The 1D3 AF saga has deeply embarassed Canon, who are in the midst of a complete AF redesign from the 1 series down - this design team has been given considerable authority and resources. AF based on the new designs was specifically left out until next year's models (early 2009)

Förstår jag citatet rätt om jag säger att jag med andra ord bör hoppas att de håller inne nya 5D till våren 2009? Tråkigt isåfall...

Mer sido-spår:
Nu skrev jag "en av många..." Jag skulle kunna rada upp 1 till 10 av punkter som skulle förenkla/förbättras. Då jag tar en hel del kort på hockey är AF självklart. Dock tycker jag det är konstigt att 40D inte fick bättra skärm än den fick...Min 350D fungerar hyfsat bra men skärmen är ett skämt.

Johan

Skärmen får du ju inte med 40D men iövrigt får du ju bättre autofokus med dagensmodell, å så som specifikationen ser ut idag är väl skärmen å korrektion av AF på sina linser som det ända fördelarna, vilket kan vara tillräckligt, men 40D har säkerligen 6 månader kvar på sin cykel, å hoppas Canon tar mer tid på sig att utveckla nästa modell, annars går det bort sig lite.

Det jag vill säga är att mycket finns hos dagens 40D helt enkelt, men visst skärmen är kanske inte ngn modell från 2008 direkt.

Förstår jag citatet rätt om jag säger att jag med andra ord bör hoppas att de håller inne nya 5D till våren 2009? Tråkigt isåfall...

Tolka det snarare som att de modeller som släpps nu till Photokina d v s den s k 5D Mk2 inte kommer att ha den nya typen av AF. Gissar att den blir en uppgradering av 1D-serien först (3D??) och sedan så kommer det vid nästa generationsbyte på den enklare modellerna!

Vilka priser snackar vi om här? Vad kostade 40d som ny? Kan man förvänta sig en 50d med ett ungefärligt likadant pris? Nu går de ju att få 40d för under 8000:- inklusive cashback, kommer man att kunna få den för 6000-7000 när väl 50d finns i butik? Lite ekonomisk av mig, hehe... =)

Skärmen får du ju inte med 40D men iövrigt får du ju bättre autofokus med dagensmodell, å så som specifikationen ser ut idag är väl skärmen å korrektion av AF på sina linser som det ända fördelarna, vilket kan vara tillräckligt, men 40D har säkerligen 6 månader kvar på sin cykel, å hoppas Canon tar mer tid på sig att utveckla nästa modell, annars går det bort sig lite.

Det jag vill säga är att mycket finns hos dagens 40D helt enkelt, men visst skärmen är kanske inte ngn modell från 2008 direkt.

Håller med! 40D är "bättre" på allt jämfört med min 350D och räcker förmodligen till. Men har man nu väntat med att köpa kamera (400D-450D)(40D)(1000D) så lockar en ev 50D. Jag skulle bli MYCKET förvånad om Canon inte kommer med en hyffsad stor uppgradering. Kanske inte nu men senast till våren. Jag är ingen märkes fanatiker men skulle förvåna mig om Nikon kan fortsätta att ligga steget före (tycker jag) och att Canon inte svarar på detta. Känns som om Canon har blivt lite tagna på sängen av Nikons offensiv. Därför skulla jag bli mycket förvånad om vi inte får se en ganska stor uppgradering av 40D. Jag tror också att man kommer att prissätta ganska aggressivt för att ta tillbaka marknadsandelar. Det är vad jag TROR och HOPPAS.

/Johan

Vilka priser snackar vi om här? Vad kostade 40d som ny? Kan man förvänta sig en 50d med ett ungefärligt likadant pris? Nu går de ju att få 40d för under 8000:- inklusive cashback, kommer man att kunna få den för 6000-7000 när väl 50d finns i butik? Lite ekonomisk av mig, hehe... =)

Minns jag rätt så låg första utpriset i butik i sverige på runt 11 995kr men sjönk relativt snabbt till 11 500kr, vilket jag köpte min för i oktober (en dryg månad senare.

Mvh!
// Niklas

Man spekulerar i att Canon med nya sensorer kommer att ha ett svagare anti-vikningsfilter, vilket tycks ha debuterat i 450D. Detta medför att bilden är skarpare och behöver mindre skärpning i post-processen. Kan bara dynamiken hållas på samma nivå som tidigare kameror så kommer det bli en killer... Tyvärr verkar 450D ha något minder dynamik än sin föregångare vilket är trist, men man kan ju hoppas på 50D/5D2 :)

Hade jag ingen aning om att jag hade på min 40D.
Är det samma sak som "Highlight alert" kanske?
Nä, highlight tone priority kan man själv koppla till och från med en C.Fn på 40D. Image optimizer fungerar av sig självt, om du använder något av programmen i den förprogrammerade halvan, alltså från grön ruta och neråt. På andra sidan, P och så vidare, kan man inte få det.
Däremot på 450D har det blivit en funktion som man kan koppla in i de lägena också, om man vill. Förmodligen så även på 50D.

När det blir teknisk kinesiska så hänger jag inte riktigt med i svängarna, hjälp till med översättningen vettja.

Skämt å sido, men går det att bedöma äktheten i dessa sidor ?
Varför skulle Canon gå ut med info i "endast" Kina ?
Har 26:e redan inträffat där ?

Om läser mitt tidigare inlägg (sid 16) ser du även en länk till en maskinöversatt version, du kan även klicka runt bland länkarna.

Notera på förra forumsidan att visade en länk till en cachad version av det som fanns hos Canon China, innan den sidan togs bort. Info var tydligen utlagt några dagar förtidigt, varför?? Inte vet jag.

I och med detta är jag helt övertygad om äktheten på bilder osv...

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar