Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nya Canon 15-85/3,5-4,5 IS USM
- Trådstartare Christer5
- Start datum
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Finns hur mkt som helst skrivet om det både här och på nätet i övrigt, och många tester. Det är så bra det kan bli, om man kan stå ut med den distorsion som zoomar som denna ger i vidvinkelläget och att det är ljussvagt i teleänden. Inte så mkt mer att säga.
kallgren
Aktiv medlem
Jag köpte nyss en 50D med 15-85 och jag är nöjd. Det är mitt första objektiv så lita inte bara på mina ord dock.
Vid jämförande av tester kan det här nog konstateras:
-Bildkvalitetmässigt håller det sig på samma nivå eller strax under 17-55 som ju är ett populärt walkaround-objektiv.
-Byggkvaliteten är bättre än 17-55, nästan i L-klass.
För mig är vinjetteringen inget problem, bara ett klick i Lightroom så är det fixat.
Vid jämförande av tester kan det här nog konstateras:
-Bildkvalitetmässigt håller det sig på samma nivå eller strax under 17-55 som ju är ett populärt walkaround-objektiv.
-Byggkvaliteten är bättre än 17-55, nästan i L-klass.
För mig är vinjetteringen inget problem, bara ett klick i Lightroom så är det fixat.
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
En trevlig sak är även att den är väldigt okänslig för motljus för att vara en sådan här zoom. Jag har inte köpt motljusskydd än, och ska väl, men funkar förvånansvärt bra ändå.
Christer5
Avslutat medlemskap
En trevlig sak är även att den är väldigt okänslig för motljus för att vara en sådan här zoom. Jag har inte köpt motljusskydd än, och ska väl, men funkar förvånansvärt bra ändå.
Så detta objektiv är mycket bättre en det 17-85/4-5,6 IS USM som jag har idag !
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Så detta objektiv är mycket bättre en det 17-85/4-5,6 IS USM som jag har idag !
Går inte att jämföra, himmelsvid skillnad. Det är också skälet till att du kan köpa en 17-85 ny för ca 3500 kr idag, medan 15-85 går på det dubbla.
vaktmästaren
Aktiv medlem
Jag har själv den gamla "trotjänaren" 17-85, och trivs bra med det. Men jag reagerade lite över det du skriver om motljusegenskaperna. Så här skriver Cyberphoto om just det: "Motljusegenskaperna är inte det bästa vi stött på, (det är ju en zoom) men den får godkänt på det också och klarar det bättre i telelägena än i 15mm läget. Motljusskyddet skickar tyvärr inte Canon med utan extra kostnad men något vi rekommenderar att använda på i princip alla objektiv." Slut citat.
kallgren
Aktiv medlem
Jag kommer troligtvis att få mitt motljusskydd levererat nästa vecka då det inte fanns i lager när jag köpte kameran, men jag undrar om jag ens kommer behöva det, det funkar fint utan. (Fast jag vet i och för sig inte exakt vad motljusskyddet gör)
Om det inte kommer några negativa synpunkter så tror jag att jag köper det nya men även behåller 17-85mm det kommer kanske till användning för det är ju inte direkt dåligt,.
Det enda negativa är väl att det inte är så ljusstarkt om det är något man bryr sig om, fast det skulle ju självklart innebära mycket högre pris. Du får var du betalar för, och eftersom du har 17-85 nu så kan du bara vänta dig förbättringar.
Christer5
Avslutat medlemskap
någon som vet hur bra detta objektiv är ?
ser att jag har lagt denna fråga under canonkameror ställer samma fråga på canon objektiv
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
klart man bör ha motljusskydd, men jag vidhåller att den är ganska okänslig mot ströljus för att vara en sådan zoom, Cyberphoto får väl säga vad de vill, men i detta har de inte rätt.
wfrank
Aktiv medlem
Fär väl instämma i hyllningskören. Hade inte 15-85 kommit så hade jag haft Nikon D300s idag eftersom jag läst mycket om deras utmärkta 16-85. Omfånget är perfekt för mig. Jag hade 17-85 då och skulle uppgradera till ett snabbt hus. Objektivets egenskaper är redan nämnda, det är ex.vis fenomenalt skarpt från mitt till kant på en högpixelkamera som 7D.
Motljusegenskaper har aldrig stört mig, och även om Cyberphoto inte är någon primär källa för mig har jag tagit en del nattbilder i stadsmiljö där jag lagt märke till flares då och då. Jag är inte säker på att ett mottljusskydd hade hjälpt (tror inte det). Så jag får väl ändå sälla mig till kören som säger att mottjusegenskaperna möjligen hade kunnat vara bättre. Men känns helt sekundärt mot övriga egenskaper.
Motljusegenskaper har aldrig stört mig, och även om Cyberphoto inte är någon primär källa för mig har jag tagit en del nattbilder i stadsmiljö där jag lagt märke till flares då och då. Jag är inte säker på att ett mottljusskydd hade hjälpt (tror inte det). Så jag får väl ändå sälla mig till kören som säger att mottjusegenskaperna möjligen hade kunnat vara bättre. Men känns helt sekundärt mot övriga egenskaper.
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Vad gäller motljusegenskaper tycks jag tycka annorlunda än andra här, men jag får väl till stöd för mina erfarenheter referera till vad digital picture säger i sin recension:
While not completely flare-free, the Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM Lens is one of the better performers in its class in this regard. With the sun in the top-left corner of the frame, flare is most noticeable in the lower right corner of the frame at 15mm through 24mm. By 35mm, flare is reduced significantly - primarily isolated in the very bottom right corner of the frame. I'll provide a link to a flare comparison later in this review.
While not completely flare-free, the Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM Lens is one of the better performers in its class in this regard. With the sun in the top-left corner of the frame, flare is most noticeable in the lower right corner of the frame at 15mm through 24mm. By 35mm, flare is reduced significantly - primarily isolated in the very bottom right corner of the frame. I'll provide a link to a flare comparison later in this review.
HJK
Aktiv medlem
En liten varning till er som tänker zooma mycket i dammiga miljöer med detta underbara objektiv.
Jag filmade en slagsmåls scen i sandig, väldigt dammig miljö nyligen och lyckades suga in ett fint dammtäcke inuti frontlinsen. Fokusringen knastrade även den lite men det kunde jag själv blåsa rent utan alltför stort ingrepp.
Expediten vid min lokala fotoaffär tyckte inte det var värt en riktig service ännu så jag ska sätta mig ner och testa hur mycket eller om det ens syns på bild.
Tips på simpla testmetoder/situationer/motiv där jag lätt borde se skiten välkomnas.
Jag filmade en slagsmåls scen i sandig, väldigt dammig miljö nyligen och lyckades suga in ett fint dammtäcke inuti frontlinsen. Fokusringen knastrade även den lite men det kunde jag själv blåsa rent utan alltför stort ingrepp.
Expediten vid min lokala fotoaffär tyckte inte det var värt en riktig service ännu så jag ska sätta mig ner och testa hur mycket eller om det ens syns på bild.
Tips på simpla testmetoder/situationer/motiv där jag lätt borde se skiten välkomnas.
apersson850
Aktiv medlem
Skit inuti obektiven syns inte mycket på bilderna, som tur är. Det kommer så ur fokus att det ska mycket till för att det ska märkas.
Motljusskydd är inte bara bra till just det de är tänkta för, utan fungera även bra som motregnsskydd och motsnöskydd, samt motfrontsmällsskydd, om någon olycka skulle vara på väg att hända.
Motljusskydd är inte bara bra till just det de är tänkta för, utan fungera även bra som motregnsskydd och motsnöskydd, samt motfrontsmällsskydd, om någon olycka skulle vara på väg att hända.
wfrank
Aktiv medlem
Den här kanske ger lite plåster på såren mot skit på/i linsen?
http://kurtmunger.com/dirty_lens_articleid35.html
http://kurtmunger.com/dirty_lens_articleid35.html
Christer5
Avslutat medlemskap
Grattis till ett bra objektiv! Återkom gärna med dina intryck.
Tack så väldigt mycket,återkommer !!
Även tack så mycket för alla svar !!
Senast ändrad: