Annons

Nya Bessa kameror!

Produkter
(logga in för att koppla)
det är väll cosina i japan som gör Bessa husen har jag för mig, och de gör ju även Zeiss Ikon kameran släppts för nått år sedan så man kan väll tänka sig att de ville vara med och släppa lite bessa hus för att visa att märket inte är dött...

jag tror mig ana en liten analog revoulution... =)

chris

Stämmer. Cosina gör husen och optiken och visst också den nya Zeiss Ikonen.

Bessor har Cosina kommit med i regelbunden takt sedan 1999 (lite osäker på årtalet). Prisvärda skulle man väl kunna kalla dem, och visst är det fint att det finns tillgång till dem och att den analoga revolutionen kanske aldrig går över!!!

Ja det roliga är ju att det faktiskt kommer en del roliga filmtyper med jämna mellanrum som Rollei R3 med variabelt EI som kommer med en egen liten flaska framkallare.

Min personliga önske film att leka med är Gigabit Film som ska vara extremt finkornig och högupplöst med transparant bas och EI 40 (DX:ad till 50). Det verkar som om de har tagit microfilms film och lagt i 135 formatet.

Ja det är en underbar värld....

Hittade en kinesisk kemikaliegrossist i dag som säljer HEAP Sulfit i parti och minut så nu kan man göra egen promicrol igen!

Jupp Det är fin fina tider med nyaa Bessa och Zeiss hus....

Chris

Är detta helt ordinära R3A och R2A fast i jubiléumsupplaga med ett M efter istället. Eller kanske är det några förbättringar vad gäller material t.ex?

M-et står tydligen för att det är R2A och R3A med helt mekaniska slutare, som R2. Dessutom ny ytfinish på metallkåpan.

Hmm, prisskilnaden mot en R3a med Nokton 40mm f1.4 från Robert white verkar inte vara så stor, men frågan är om den helmekaniska slutaren är värd att byta till sig mot den underbart tjusiga gråmatta färgen som R3A:n finns i. Nej, ångrar nog inte att jag köpte R3A:n i januari ändå.

Kul att det kommer nya så tätt iallafall. Var det inte ca ett år sedan R2A och R3A kom?

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto