Annons

Nya A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)
Bluetooth lär knappast vara någon större strömtjuv i en telefon, utom möjligen om man strömmar musik eller kör någon annan intensiv datatrafik den vägen. I det här fallet är det mest troligen frågan om att skicka en positionsangivelse lite då och då vilket knappast drar speciellt mycket ström.

Den stora strömslukaren i detta sammanhang är snarare GPS:en i telefonen.

Nu handlar det väl mest om att du alltid måste säga emot allt som Stefan skriver. Naturligtvis drar blåtand ström, men inte nödvändigtvis så mycket. Jag har alltid BT påslaget i mina lurar, och har inga som helst problem med batteritiden (trots att den är konstant uppkopplad till min klocka).

Jag säger emot när det är fel eller som i detta fall överdrivet. Alla vi med androidtelefoner kan själv mäta upp att blåtand faktiskt drar ström och du tycker själv det är självklart.

Jag har heller inget problem med batteritiden när jag kör blåtand eller Wifi. Den blir lite kortare bara.

Kronaby? Playmemories? Förväntar du att vi alla vet vad det är?

Jag gissar: Du kopplar ihop telefon med kamera och får livegpsdata direkt i kameran.

Att det inte drar någon ström tror jag inte på. Blåtand drar i både kamera och telefon och GPS drar en hel del av mobilens resurser.

Jo, GPS drar rätt extremt mycket både i alla telefoner, träningsklockor och smarta klockor som jag har. Något man skall vara mycket försiktig med att ha påslaget om man vill ha batteri kvar i telefonen eller klockan (max 4-5 timmar innan de normalt töms helt).

Bluetooth däremot, speciellt i lågenergiversionen LE (sedan BT 4.x), drar däremot väldigt lite effekt, och verkligen lite jämfört med andra radiotekniker GPS, 3G/4G-dataöverföring, WiFi, etc.

Jag har på det på alla telefoner, klockor, etc, dagarna i ända, och räcker i flera dagar i många fall (däremot är det självklart inte noll energiförbrukning, även om tillräckligt lite för att praktiskt inte vara något problem för de flesta prylar och användare).

Någon kamera modell ville envisas med att använda Blåtand vid bildöverföring till telefonen, och då gick det långsamt, där är Wifi snabbare, Blåtand är en gammal grej har det i min Xperia mini från 2010, var nödvändig för hopkoppling och kontakt med bilens handsfri system vilket var bra. som någon redan skrev så är väl Blåtand mera utvecklat i dag.

GPS i kameror verkar inte att vara lika hett i dag, som när det kom en gång i tiden.

JHar kört D810 över tvåtusen bilder och D850 nästan tusen bilder. Bägge har mer än hälften av batteriet kvar om vi nu ska ge oss in i den diskussionen.

.

Jag refererade hur många bilder jag kört med GPS-taggning och vare sig kamera eller mobil har dragit märkbart mkt mer ström än utan uppkopplingen mellan enheterna. Jag haft kameran väldigt lite så jag får hålla koll på det under ett par dagar. GPS är nåt jag vill utnyttja så den ska nog alltid vara på.
Hur mkt ström drar D810 respektive D850s GPS? Hur många bilder med GPS kan man ta mot utan?

Jo, GPS drar rätt extremt mycket både i alla telefoner, träningsklockor och smarta klockor som jag har. Något man skall vara mycket försiktig med att ha påslaget om man vill ha batteri kvar i telefonen eller klockan (max 4-5 timmar innan de normalt töms helt).
.
Min med när jag har typ Runkeeper igång, eller vägbeskrivning. Men den är nog inte i gång hela tiden på det sättet när man kör Playmemories. Skulle jag gissa så när kameran tar ett foto så anropas telefonens GPS via Bluetooth genom playmemories och sedan stängs den ner igen.
Om jag minns rätt på 6D så när den var aktiverad så drog den ström ständigt då kameran med jämna mellanum kollade koordinaterna. Även när kameran var helt avstängd så drog den ström så när man var mån med batteritiden så stängde jag ner den funktionen om man inte planerade att fota på ett tag. Minns heller inte om detta löste sig med firmware, men jag fortsatte iaf stänga ner när jag lät kameran vila.

GPS i kameror verkar inte att vara lika hett i dag, som när det kom en gång i tiden.

Nyheten behag. Är väl få som verkligen använder funktionen. Annars är det bara en rolig grej för många.

/Stefan

Senast ändrad:
Angående den förbättrade batteritiden.
Fotade bröllop i lördags och efter 5 timmars fotande (såklart inte kontinuerligt), 600 bilder, IBIS och Bluetooth uppkoppling för GPS koordinater så hade jag 30% batteri kvar.
Det är klart helt godkänt jämfört med förra modellen. Tillräckligt godkänt att man ska känna sig bekväm med 2 batterier per uppdrag per kamerauppsättning.

/Stefan

Fotade bröllop i lördags och efter 5 timmars fotande (såklart inte kontinuerligt), 600 bilder, IBIS och Bluetooth uppkoppling för GPS koordinater så hade jag 30% batteri kvar.
Det är klart helt godkänt jämfört med förra modellen. Tillräckligt godkänt att man ska känna sig bekväm med 2 batterier per uppdrag per kamerauppsättning.

/Stefan

Jo A7Riii är förbättrad m a p på batterier, A7Rii kunde ju lägga av före 300 bilder. Snart är de ifatt Nikon 2010...nej även då räckte batterierna betydligt längre än så :)

Som jämförelse: D850 är också förbättrad, med lilla batteriet verkar man kunna få ut mer än jag sagt tidigare, mer än 2000 bilder, har fortfarande inte lyckats köra slut på det. Och stora batteriet är löjligt imponerande, 5000 bilder på semestern och en tredjedel batteri kvar.

Mitt inlägg var mest till för de som äger/ägt A7R2 och vill ha lite referenser på batteritiden på fält under ett verkligt uppdrag.
Inte att jämföra andra märkes storlekar eller hur länge orkar.
Det är ju trots allt hur man använder grejerna ;)

/Stefan

Jag refererade hur många bilder jag kört med GPS-taggning och vare sig kamera eller mobil har dragit märkbart mkt mer ström än utan uppkopplingen mellan enheterna. Jag haft kameran väldigt lite så jag får hålla koll på det under ett par dagar. GPS är nåt jag vill utnyttja så den ska nog alltid vara på.
Hur mkt ström drar D810 respektive D850s GPS? Hur många bilder med GPS kan man ta mot utan?

...

Ingen i kameran. GPS-data kan man plocka från telefonen i efterhand om man tycker det är viktigt.

Aktiv GPSen i telefonen drar ström och en påslagen blåtand för att inte tala om wifi drar förstås inte noll varken i mobil eller kamera.

Ingen i kameran. GPS-data kan man plocka från telefonen i efterhand om man tycker det är viktigt.
.

På min tfn kan man inte plocka fram GPS-data utan att ha någon app aktiverad som loggar och sparar ner dom på fil. Det var så jag körde innan. A7R3s teknik är effektivare, noggrannare, enklare och snabbare.
GPS-aktiverad app drar en hel del ström, särskilt ju noggrannare position man vill ha.

/Stefan

Mitt inlägg var mest till för de som äger/ägt A7R2 och vill ha lite referenser på batteritiden på fält under ett verkligt uppdrag.
Inte att jämföra andra märkes storlekar eller hur länge orkar.
Det är ju trots allt hur man använder grejerna ;)

/Stefan

Mitt inlägg, som så många andra är för att jämföra D850 som jag äger och A7Riii som jag är intresserad av, A7Riii är tänkt som andrakamera. Det ger dessutom lite perspektiv på vad vissa tycker är bra. Ska man fota t ex sport, karneval, street eller studio en dag bränner du kanske 2000 bilder.

På min tfn kan man inte plocka fram GPS-data utan att ha någon app aktiverad som loggar och sparar ner dom på fil.
/Stefan

Om man nu tycker GPS är viktigt, startar man en app, det är väl enkelt? Du behöver inte slå på något i någon av kamerorna, det kommer funka ändå. Jag gör det inte, det var kul 2012.

Fråga: Kan du koppla upp telefonen mot två kameror samtidigt med blåtand?

Mitt inlägg, som så många andra är för att jämföra D850 som jag äger och A7Riii som jag är intresserad av. Det ger dessutom lite perspektiv på vad vissa tycker är bra. Ska man fota t ex sport, karneval, street eller studio en dag bränner du kanske 2000 bilder.

Att bränna av 2000 bilder säger inget egentligen.
Det kan A7R3 och 2an med göra på ett enda batteri. Det är inte antalet foton man tar som slukar batteri. Som jag skrev i inlägget tidigare. Det är hur man använder sakerna som avgör :)
Nu är jag ingen sportfotograf så enda jämförelsen jag har med det är när jag fotar barnens matcher och med A7R2 så överlevde jag en hel dag med 2 batterier och ett tar tusen bilder tagna. När jag får chansen igen så ska jag se hur mkt det går åt med A7R3.

/Stefan

Att bränna av 2000 bilder säger inget egentligen.
Det kan A7R3 och 2an med göra på ett enda batteri. Det är inte antalet foton man tar som slukar batteri. Som jag skrev i inlägget tidigare. Det är hur man använder sakerna som avgör :)
Nu är jag ingen sportfotograf så enda jämförelsen jag har med det är när jag fotar barnens matcher och med A7R2 så överlevde jag en hel dag med 2 batterier och ett tar tusen bilder tagna. När jag får chansen igen så ska jag se hur mkt det går åt med A7R3.

/Stefan

Jo om man alltid jobbar på ungefär samma sätt blir siffran väldigt jämförbar mellan kameror och märken. Jag tar sällan serier med bilder, däremot tar jag ofta två på raken. Man tittar på displayen ibland, visar lite bilder, gallrar bort några dumheter. Ingen Wifi eller blixt. Använder inte menysystemet. Dock nu med D850 kör jag LiveView mycket mer tack vare den vikbara skärmen. Så om man fotar på samma sätt är siffran väldigt bra för att jämföra prestanda i olika batterier, kameror eller vad man vill.

Fråga: Kan du koppla upp telefonen mot två kameror samtidigt med blåtand?

Ingen aning. Har inte testat då jag inte har 2st A7R3or, isåfall är det en begränsning i själva appen. Telefonen är uppkopplad till min bil, klocka och kamera samtidigt utan problem. Kan säkert koppla upp den mot fler som ex bluetooth högtalare, men har inte tillgång till det just nu.

/Stefan

Det gjorde jag för drygt tio år sen, men GPS i telefon var inte så vanligt då så jag använde en separat GPS-logger för att spara positionsdata.

GPS-märkningen gjordes senare i ett program i en dator och det går väl lika bra som att kameran ska göra det. Den enda fördelen jag kan komma på med att kameran matas med GPS-data och märker bilderna är om man ska skicka bilder direkt från kameran (via telefonen) till vänner och bekanta och gärna vill att de ska kunna se på en karta var bilden är tagen. (Annars kan man ju berätta det när man skickar bilden).

Såg detta nu. Missade det förut. Jag hade GPS i min gamla Sony A55 men slog av den både för att den drog så mycket ström men även för att jag inte kunde lita på den.

Upptäckte det när jag åkte utomlands och första bilden efter jag landat blev taggat med senaste position som var Arlanda! Hade kameran inte hittat sina satelliter när fotot togs så tog kameran den senaste. Hur smart var det? Har ingen annan märkt något sådant. Det kanske funkar med DSLR-stora batterier men det funkade inte med de vi hade fram till A9 och A7r III i alla fall. Bäst är ju om kameran kan vara på hela tiden men det har man ju inte Sony-batterier till normalt.

...
Bluetooth uppkoppling för GPS koordinater

/Stefan

Nu använder inte jag Bt och GPS men om jag skulle vilja ha den funktion till bildfilen, skulle man kunna ta den/de första bildens GPS-data och lägga till det till alla andra bilder vid minneskort-tömningen? Nu drar väl inte Bt så mycket, men lite blir det.

Nu använder inte jag Bt och GPS men om jag skulle vilja ha den funktion till bildfilen, skulle man kunna ta den/de första bildens GPS-data och lägga till det till alla andra bilder vid minneskort-tömningen?
Går bra att göra så i LR.

Nu drar väl inte Bt så mycket, men lite blir det.
En modern bluetooth krets (BT4.0) använder väldigt lite ström.Peak Power Consumption på de chipset som Sigma Connectivity kör med nu ligger en bit under 15mA. BT4.0 eller senare drar numera mellan en hundradel till som mest hälften av de tidigare BT versionerna. GPS-kretsen drar typ det dubbla när den är i standby och 200+ mA i aktivt läge

/Stefan

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar