Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Vem som var först med inbyggd GPS i kameran, eller hur Sony A55 presterar i några som helst avseenden är tämligen oväsentligt i en tråd om A7R III tycker jag (i synnerhet som kameran inte har inbyggd GPS).
Däremot är det solklart så att det är oerhört mycket snabbare, enklare och strömsnålare att använda sig av blåtand för att hämta GPS-data som i A7R III och A9 (och de två senaste Fujikamerorna), än att använda Wifi (som i min kamera). Visst drar blåtand också ström, men det är inte särskilt mycket; min telefon är konstant ansluten till min klocka via blåtand, och det påverkar inte batteritiden nämnvärt.
Du missar nog hela poängen här Anders. Sony A55 är ett bra exempel på GPS-problematiken. Jag tycker inte alls att det är enklare att lösa GPS-problemet via Blåtand och telefoner. Det är en yxig lösning egentligen men en man blir tvungen att använda om man inte har den inbyggd. Egentligen är det som med telefoner att en inbyggd GPS är fasen så mycket smidigare men den har den stora nackdelen att den drar mycket batterier.
A55 var på pappret den perfekta resekameran och GPS:en var pricken över det i:et men man insåg snart att det var för bra för att vara sant, för precis som med telefoner eller handhållna GPS:er som man hade förr - ja jag hade en sådan ansluten förr till dator med navprogram redan innan de lyfte förvrängningen och GPS:erna blev mer precisa, så drog de för mycket batteri för att vara helt pålitliga exv. på sjön i navsammanhang. Det är mycket bättre med de dedikerade GPS:er med stabil strömförsörjning vi fått idag. Jag håller helt med Martain - batterislukandet är ett stort problem med alla GPS:er i större eller mindre grad och att gå omkring med GPS ständigt på i telefonen gör i alla fall inte jag heller om jag slipper. ... och de påbultade GPS-lösningar som man bland annat tagit fram till DSLR:er var ju heller inga under av smidighet när de kom. Det som A55 lovade - i en sketen toy camera för konsumentmarknaden - kostade dessutom ett antal extra tusenlappar till dessa DSLR:er och jag tror inte de blev särskilt populära - för det var de både alltför knöliga och dyra.