Annons

Nya A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)
Tja, där är en av få punkter där jag inte tycker de var så fel ute - de menade att de flesta konsumenter köper kamera med just kitobjektiv och att det är prestanda för paketet som är det viktiga. Men vad de tydligen inte riktigt insåg är att så testar i princip alla andra instegskameror också. Med den finessen att man då också försöker peka på var i paketet som problem uppstår och ge beröm där beröm förtjänas. Typ "den här kameran kan ge fina bilder, men sviks av sitt kit-objektiv" eller "tillverkare Xys skickar med ett ovanligt skarpt kit-objektiv".

Ja det hade varit en mer vettig summering och reaktion på det förmodade huvudproblemet med komboekipaget. Annars var ju just D90 utrustad med en förvånande bra sensor. Men en kamera är aldrig bättre än den presterar med sitt objektiv och många som köpte ett sånt kit bytte aldrig ut objektivet, så ansatsen att testa båda ihop som det köpts tycker jag var den riktiga uppsidan med det här "testet" trots allt.

Jag inte personligen så benägen att tro att vårt lilla svenska forum på Fotosidan och Råd&Rön (speciellt ett inköpt tveksamt konstruerat, och manipulerat test) har den internationella påverkan på en hel industri.

Nää, det tror inte jag heller alla gånger (men läs avslutningen nedan). Alla bäckar små och det blev ett jäkla avgrundsvrål i sandlådan långt innan man ens tagit reda på hur testet gjorts eftersom den samlade meningen ju på förhand var att just D90 skulle sopat banan med övriga ekipage, alla dagar på året, bara testet gjorts på "rätt" sätt. Vrålet var en ren ryggmärgsreflex som kom långt innan man ens brytt sig om att ta reda på hur de tänkt och vad de gjort.

Det fick dock sannerligen fart på Nikons representaanter som gjorde allt för att skadebegränsa.

Om vi dock lyfter blicken lite så har det ju varit tidigare diskussioner world wide om exv. problemen både jag och många andra haft med tidigare DSLR- och SLT-kamerors illa fungerade AF som drivit förbättringsarbetet med AF-systemen. Min egen KonicaMinolta D7D som hade svåra tekniska problem med den första implementeringen av sensorstabilisering i DSLR:er och fick lagas två ggr för fallerande "Anti shake" fick nog Sony att ta ett tag kring detta för efter det har vi inte haft denna typ av problem. Många hade samma typ av problem och problem med att första bilden ibland blev svart (first black frame-problemet)

Det blev snabbt dödstyst om strulande bildstabilisering så fort Sony A100 kom ut. Ett första steg flera tog med AF var att införa s.k. mikrojustering av AF, så man kunde kompensera fokusfel - åtminstone för primes. Senare fick vi system med återkoppling som minskade problemen. Innan detta hade man bara möjlighet att göra en grundkalibrering av kamerahusen som i värsta fall endast kunde vara rätt med ett av objektiven man hade om dessa skiljde sig åt i förhållande till varann och huset, vilket ju var regel snarare än undantag. Vi kan inte titta på dessa problem så ohistoriskt som både du och andra gjort att referera bara till hur det är idag, för det har hänt mycket sedan 2005 då KM D7D lanserades.

Så det här du skriver skulle jag bara vilja kommentera som just helt ohistoriskt.

Tror du inte att tillverkarrepresentanterna läser FS? Motsatsen bevisades väl tydligt när FS blir inbjudet till Sony i Japan och Thailand för att titta på produktionen av fotoutrustning och sensorer. Varför bryr de sig om Fotosidan? Tvärtom vad många tror så är FS en ganska stor "community" internationellt och så blir det ofta när ett helt lands fotointresserade aggregeras i ett enda sammanhang av främst rena språkskäl. Du kan kolla även tidningsmarknaden och jämföra storleken på tidningar i exv. USA och i Sverige. Man blir lite förvånad ibland över att de amerikanska tidningarna inte haft större upplagor än de har och har haft, så underskatta inte FS avtryck internationellt. FS deltar ju tydligen också i en del internationella sammanhang och det syns ju det med. Fotosidan är inte ett litet forum ens internationellt.

Tja, där är en av få punkter där jag inte tycker de var så fel ute - de menade att de flesta konsumenter köper kamera med just kitobjektiv och att det är prestanda för paketet som är det viktiga. Men vad de tydligen inte riktigt insåg är att så testar i princip alla andra instegskameror också. Med den finessen att man då också försöker peka på var i paketet som problem uppstår och ge beröm där beröm förtjänas. Typ "den här kameran kan ge fina bilder, men sviks av sitt kit-objektiv" eller "tillverkare Xys skickar med ett ovanligt skarpt kit-objektiv".

Jag mins bara att Kit- objektivet togs upp i trådarna flera gånger, och avvikelser med stora serier kan orsaka variationer men det är ju bra om så inte var fallet, När Foto testade så var autofokusen tex rätt så långsam om det nu var samma objektiv som jag tror det var, Foto skruvade på ett annat objektiv som gjorde autofokusen betydligt snabbare. Men inte kommer jag i håg alla delar från R & R testet långt i från.

Men inte kommer jag i håg alla delar från R & R testet långt i från.

Förstår inte riktigt vad detta har med A7RIII att göra, men helt klart så verkar Agfors och Sendh minnas det helt olika, och därmed även värdera det helt olika.

Agfors anser att det varken hade med ett defekt exemplar/QA att göra, eller att det är problem att det var köpt i detaljhandeln. Han anser att felet ligger dels i dåligt/oklart testförfarande/mätningar som inte stämmer, och att sedan det dessutom även varit ett helt godtyckligt satt totalbetyg. Dvs ett värdelöst och opålitbart test.

Sändh finner QA-problem och variationsexemplar hos Nikon som trolig bidragande orsak, att industriella förändringar sedan skedde globalt pga det inträffade, att köp i butik/handel var en potentiell orsak till resultatet, och att testet i Råd&Rön har flera bra poänger och kvaliteter.

Själv finner jag det intressant att minnen och värderingar kan vara så olika.

Förstår inte riktigt vad detta har med A7RIII att göra, men helt klart så verkar Agfors och Sendh minnas det helt olika, och därmed även värdera det helt olika.

Agfors anser att det varken hade med ett defekt exemplar/QA att göra, eller att det är problem att det var köpt i detaljhandeln. Han anser att felet ligger dels i dåligt/oklart testförfarande/mätningar som inte stämmer, och att sedan det dessutom även varit ett helt godtyckligt satt totalbetyg. Dvs ett värdelöst och opålitbart test.

Sändh finner QA-problem och variationsexemplar hos Nikon som trolig bidragande orsak, att industriella förändringar sedan skedde globalt pga det inträffade, att köp i butik/handel var en potentiell orsak till resultatet, och att testet i Råd&Rön har flera bra poänger och kvaliteter.

Själv finner jag det intressant att minnen och värderingar kan vara så olika.
.

Nja... man får nog gå tillbaka för att hitta hur detta ämne dök upp mitt i tråden, utgångsläget var att D90 redan var känd för att ha en ovanligt bra sensor, den var liksom före sin tid. Det kom in någon från Nikon som gick i svaromål om D90, därför talar StenÅke om någon sommarvikarie som hoppat in, för det han sa var mycket konstigt, ungerfär 1000 mil från Martin Agfors utförliga förklaring om R & R testmetod, annorlunda var också att Svensk Fotoelit gick in med förenade krafter för att tala Råd & Rön till rätta, vilket knappats har hänt varken förr eller senare, här är det väl fritt att tolka händelseförloppet ur många synvinklar för den som känner för det.

Nja... man får nog gå tillbaka för att hitta hur detta ämne dök upp mitt i tråden, utgångsläget var att D90 redan var känd för att ha en ovanligt bra sensor, den var liksom före sin tid. Det kom in någon från Nikon som gick i svaromål om D90, därför talar StenÅke om någon sommarvikarie som hoppat in, för det han sa var mycket konstigt, ungerfär 1000 mil från Martin Agfors utförliga förklaring om R & R testmetod, annorlunda var också att Svensk Fotoelit gick in med förenade krafter för att tala Råd & Rön till rätta, vilket knappats har hänt varken förr eller senare, här är det väl fritt att tolka händelseförloppet ur många synvinklar för den som känner för det.

Förstår fortfarande inte vad du och S-Å ser i att denna sommarvikarie på Nikon, för 10 somrar sedan, har med dagens Sony A7RIII att göra??

Ni "pladdrar" mycket i långa texter och haranger, det ger jag er absolut, men ser som sagt ingen av er två logiskt förklara kopplingen alls (som jag förstår).

Finns den ens?

Det finns en aktiv tråd för allehanda spånerier - varför kan ni inte hålla allt trams om en tio år gammal kamerarecension som inte har ett skvatt med Sony i allmänhet eller A7R III i synnerhet att göra i den tråden???

Förstår inte varför samma personer ständigt förstör dessa trådar med oändligt långa OT-inlägg.

För att få tråden lite on-topic igen (om det ens går):

Vilka kitobjektiv levereras A7RIII med?

De facto kommer det nog vara det nya 24-105mm/4 G som blir "kitobjektivet" de flesta föredrar om de inte snålar. Jag har svårt att se att de skulle skruva på någon av de äldre zoomarna på en sådan kamera för det vore verkligen att göra ägaren av den kameran en björntjänst.

Problemet är väl bara att de inte har några att leverera för de hinner inte med som det är nu.

Angående förändringarna som gjorts i A7r III

Jag var på Scandinavians öppnande idag av de nya lokalerna på Vasagatan i Stockholm. Jag passade på att ta med mig den nya foldern Sony gjort om A7r III.

I den finns åtta, ja åtta hela uppslag (16 sidor alltså) med nya eller förbättrade funktioner sedan A7r II. Jag läste igenom detta lite snabbt och undrar hur mycket av detta som verkligen är nytt och hur saker verkligen är förändrade sedan "sist". En del är självklara som nya större batterier men en del är det i alla fall inte för mig. Jag har aldrig tidigare läst i någon tidigare folder om så mycket nyheter och förbättringar och det i en modell som jag faktiskt vid första påseende inte tyckt de gjort särskilt mycket med i förhållande till tidigare modell.

Någon som har kameran och skaffat sig en folder också kanske kan kommentera?

En ny grej som jag faktiskt eftersökt är möjligheten att nu justera standard för exponeringen. Alla mina spegellösa hus har alltid överexponerat mellan 0,7 - 1 steg. Nu kan man kontra det med -1 till +1 i 1/6 steg. Per och jag diskuterade just en liknade lösning för de som vill foto ISO-löst med exv. -4 Ev som grundinställning men denna går som sagt bara 1/4 så långt.

Andra tror jag många missar såsom:

Recall Custom Setting During Hold

"Memorised settings kan be assigned to custom buttons for temporary recall while the button is held, providing a convenient way to quickly make temporary setting changes" (för det kommer de begrava i menyträsket)

eller

Switch vertical and horizontal AF area.

Man kan ha olika fokusområden eller fokuspunkter som automatiskt poppar in om man vrider kameran från horisontellt till vertikalt.

Det är en hel del sånt här och jag undrar hur många som har en aning om att det här finns utan att läsa exv. Friedman när nu han blir klar med en manual.

Min poäng är alltså att det verkar bli mer och mer av subtila finesser och jag undrar verkligen om folk kommer hitta dem i alla menyer.

Så ni som har A7r III kommer kunna få mycket kul eller bli gravt frustrerade när ni irrar omkring i det dock förbättrade menysystemet. Hoppas att det underlättar för det kan nog behövas om man vill utnyttja kamerans fulla potential.

i Denna Kamera Olympiad mellan D850 och A7R3, så tror jag D850 leder mycket klart med ungefär 10-1 Sonys etta får den för att DR vid bas-iso är tämligen lika. Det är många grenar, fler än motsvarande 10-kampare inom idrotten.

Nu förlorade den vatten testet också, kanske skulle ha sneglat på hur Pentax K1 är byggd, A7R3 kommer inte eller att totalvinna när gren Nr 11 ( autofokus ) tar sin början, så Guldmedaljen är redan i hamn för Nikon.

Ja och ändå valde dPreview av någon outgrundlig anledning A7r III till årets kamera trots att den t.o.m. kom efter D850 mot årets slut. Man förstår sig aldrig på testare eller hur? :)

Switch vertical and horizontal AF area.

Man kan ha olika fokusområden eller fokuspunkter som automatiskt poppar in om man vrider kameran från horisontellt till vertikalt.
Det där gillar jag verkligen. Jag har sett det visas i en video om annan kamera (en Nikon, tror jag) och det är riktigt användbart om man fotograferar snabba förlopp och byter mellan horisontellt och vertikalt ofta. Den finessen ligger högt upp på min kravlista inför nästa kamerainköp.

Förstår fortfarande inte vad du och S-Å ser i att denna sommarvikarie på Nikon, för 10 somrar sedan, har med dagens Sony A7RIII att göra??

Ni "pladdrar" mycket i långa texter och haranger, det ger jag er absolut, men ser som sagt ingen av er två logiskt förklara kopplingen alls (som jag förstår).

Finns den ens?

Ja nu uppfattade jag det som att du sökte någon form av förklaring, då blev det en förlängning av OT. Fast du hängde med länge och verkade intresserad. Men helt klart för mycket OT i fel tråd som faktiskt nästan mest har handlat om D850, och är det bara en som köpt A7RIII hitills i tråden eller var det någon mer. Och Martin som svarat om R&R vilket ledde till flera följd frågor.

Ja och ändå valde dPreview av någon outgrundlig anledning A7r III till årets kamera trots att den t.o.m. kom efter D850 mot årets slut. Man förstår sig aldrig på testare eller hur? :)

mhnn... ja tråden har mera handlat om vad D850 kan bättre hela tiden, frågor som att ögonfokus med A7RIII kan väl inte ta på ögat vid 50 meter avstånd och dyligt. Det fins ju en särkild tråd om DSLR/ spegelfria som passar lite bättre. Fast samtidigt naturligt att nämna eventuella konkurrenter.

De facto kommer det nog vara det nya 24-105mm/4 G som blir "kitobjektivet" de flesta föredrar om de inte snålar. Jag har svårt att se att de skulle skruva på någon av de äldre zoomarna på en sådan kamera för det vore verkligen att göra ägaren av den kameran en björntjänst.

Problemet är väl bara att de inte har några att leverera för de hinner inte med som det är nu.

Låter som de har samma efterfrågan/leveransproblem som Nikon med D850.
(Som jag har för mig du kritiserade/ifrågasatte för det, om jag inte minns fel).

Gällande kitobjektiv för A7RIII; så verkar det vara samma typ av kitobjektiv som D750 lanserades med, om jag minns rätt.

Är säkert ett vettigt val för många (men inget som direkt lockat mig personligen, inte för Nikon F iaf.).

A7RIII är välförtjänt av beröm (riktigt bra modell som Sony släppt här), absolut. Jag är inte förvånad att den får bra kritik.

Sedan så har olika tidningar/sajter något lite olika val, tex. gällande årets kamera. Verkar som både A7RIII och D850 har varit populära toppval för bästa kameror under 2017. Vilket jag absolut kan förstå. De verkar bägge ha gjort mycket rätt här.

Ser ut som det ofta varit väldigt jämt mellan de. Vissa kanske valt A7RIII till slut, och vissa (som Image Resource http://www.imaging-resource.com/news/2018/01/05/camera-of-the-year-2017-best-overall) har valt D850 till slut.

Det sagt så valde DPR (fast jag inte ser de som absoluta referenser) D7500 till 2017 års mid range camera.

DPR Best midrange ILC 2017:
https://www.dpreview.com/articles/2992226438/dpreview-products-of-the-year-2017?slide=19

När det gällde DPRs pris för bästa high end camera 2017 så blev det så här att D850 och A7RIII fick dela på första plats (så du minns nog något lite fel där, då A7RIII blev årets produkt 2017 om vi skall vara petiga).

DPR Best high-end ILC 2017:
https://www.dpreview.com/articles/2992226438/dpreview-products-of-the-year-2017?slide=21

Vilket jag kan tycka var mycket rättvist.

Men hade inte heller haft problem med om endera av de kommit på första plats, och den andra som nummer två.

1. Dels är de bägge mycket förtjänta av det, och bägge två 100% värdiga vinnare.

2. Sedan har jag ingen personlig prestige i att det ena märktet skall "vinna" över det andra. Är själv inte alls så märkesfanatisk att det påverkar mig eller spelar någon roll om det ena varumärket vinner över det andra. Skulle själv gärna ha bägge de kamerorna, men är nöjd med de jag har för tillfället, och i nuläget så är både D850 och A7RIII alldeles för dyra för mig personligen.

3. Sådana här "tävlingar" och "priser" är intressanta och kan även vara kul kuriosa och förströelse att läsa tycker även jag, men de påverkar inte direkt mig själv, eller de val och inköp som jag gör (baserar de mer på mina egna direkta behov).

Du verkar dock "leva och andas Sony" 24/7 till 100% ser det ut som (iaf. när man läser sådana här inlägg av dig)... Men det är OK, vi är alla olika, och går igång på olika saker i våra liv som vi brinner för. 😄

Ja nu uppfattade jag det som att du sökte någon form av förklaring, då blev det en förlängning av OT. Fast du hängde med länge och verkade intresserad.

Jag har inte hängt med i alla inlägg och detaljer (just pga. allt för mycket OT mellan varven), men däremot så förstår jag inte, och är fortfarande lika förundrad över; vad Råd&Rån och sommarvikarier hos Nikon för 10 år sedan, har med dagens A7RIII, och därmed denna tråden, att göra?

Känns extremt långsökt (så långsökt att jag inte ser någon koppling alls, faktiskt) och totalt OT.

(En jämförelse med dagens konkurrenter, som tex. D850, kan jag köpa.)

Jag har två fotokompisar som tittat allvarligt på A7Riii. Bägge körde redan Sony. Den ena körde Canon förut, den andra Nikon.

Excanonfotografen kör nu A7riii och är mycket nöjd men sålde sitt enda sonyobjektiv för att istället köra med adapter. Exnikonfotografen köpte D850 och är lyrisk över kvalitén. Tvingas nu köpa upp objektiven igen då han hann sälja av allt under tiden han körde A9.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar