Annons

Nya A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)
Går bra att göra så i LR.

En modern bluetooth krets (BT4.0) använder väldigt lite ström.Peak Power Consumption på de chipset som Sigma Connectivity kör med nu ligger en bit under 15mA. BT4.0 eller senare drar numera mellan en hundradel till som mest hälften av de tidigare BT versionerna. GPS-kretsen drar typ det dubbla när den är i standby och 200+ mA i aktivt läge

/Stefan

Har inte sagt något annat men du sa tidigare noll och det stämmer inte. Det går tom att mäta i telefonen, du kommer få längre batteritid med Blåtand av även om det är lite.

Och du tänker väl inte exkludera apparna och motsvarighet i kamera som också kommer dra, antagligen mer än kretsen? Blåtand utan CPU blir ju bara en värmekälla.

Såg detta nu. Missade det förut. Jag hade GPS i min gamla Sony A55 men slog av den både för att den drog så mycket ström men även för att jag inte kunde lita på den.

Upptäckte det när jag åkte utomlands och första bilden efter jag landat blev taggat med senaste position som var Arlanda! Hade kameran inte hittat sina satelliter när fotot togs så tog kameran den senaste. Hur smart var det? Har ingen annan märkt något sådant. Det kanske funkar med DSLR-stora batterier men det funkade inte med de vi hade fram till A9 och A7r III i alla fall. Bäst är ju om kameran kan vara på hela tiden men det har man ju inte Sony-batterier till normalt.

Någon som inte tänkt. Kameran ska förstås sätta "unknown" när positionen är okänd, kameran varit avstängd och det gått lite tid.

Eller så kan den extrapolera utgående från hastighet och riktning vid senaste kända position. Det kan fungera hyfsat bra i tunnlar, t.ex.

Kan bli lite problem i exemplet ovan...30 minuter från Stockholm till Arlanda varpå 6 timmars avstängning skulle bli nordpolen istället för New York.

Ja, det är ett rimligt beteende. Däremot kan den interpolera om den tillfälligt tappar kontakt med GPS-satelliterna.

Är GPS-funktionen avstängd borde inget alls registreras, inte ens unknown. För mig betyder att den försökt hitta, men inte lyckats. Ingen data betyder att funktionen varit avstängd.
Nu vet jag inte hur A55 fungerar, men 6D är inte uppkopplat mot sateliterna konstant, den kontrollerade med jämna mellanrum på de intervall den är satt på.
Nu var ju GPS avstängd på A55 om jag förstod rätt, så det borde inte registrerat nåt alls.

/Stefan

Är GPS-funktionen avstängd borde inget alls registreras, inte ens unknown. För mig betyder att den försökt hitta, men inte lyckats. Ingen data betyder att funktionen varit avstängd.
Nu vet jag inte hur A55 fungerar, men 6D är inte uppkopplat mot sateliterna konstant, den kontrollerade med jämna mellanrum på de intervall den är satt på.
Nu var ju GPS avstängd på A55 om jag förstod rätt, så det borde inte registrerat nåt alls.

/Stefan

Det var förstås kameran som var avslagen och när den slogs på låg senast kända position kvar trots lång tid emellan.

Lensrental har skruvat isär en A7Rm3 för att kontrollera vädertätningen, https://www.lensrentals.com/blog/20...y-a7riii-in-search-of-better-weather-sealing/

Som intresserad av kameran läste jag det där också. Har haft lite enklare Sony-kameror genom åren
men det spelar tydligen ingen roll i vilket prissegment de ligger, man bara måste göra uppenbara `hjärnsläpp´. Kameran är väl tätad överallt utom undertill, där finns ingenting ??!!

Tråkigt inte minst för de som har ett smart bärsystem där kameran hänger upp-och ned.

/Stephan

A55 är inte någon nyligen inkommen kamera, utan har bra många år på nacken, Nikon/Canon hade säkert välfungerande GPS långt före Sony, troligtvis Olympus också. A55 hade dock en 16mp sensor och 10bps/kontinuerlig följning, men absolut inte först nu på något sätt utan jag bara nämner det i förbifarten, den var också liten som en Canon EOS 100 ungefär.

Vem som var först med inbyggd GPS i kameran, eller hur Sony A55 presterar i några som helst avseenden är tämligen oväsentligt i en tråd om A7R III tycker jag (i synnerhet som kameran inte har inbyggd GPS).

Däremot är det solklart så att det är oerhört mycket snabbare, enklare och strömsnålare att använda sig av blåtand för att hämta GPS-data som i A7R III och A9 (och de två senaste Fujikamerorna), än att använda Wifi (som i min kamera). Visst drar blåtand också ström, men det är inte särskilt mycket; min telefon är konstant ansluten till min klocka via blåtand, och det påverkar inte batteritiden nämnvärt.

Vem som var först med inbyggd GPS i kameran, eller hur Sony A55 presterar i några som helst avseenden är tämligen oväsentligt i en tråd om A7R III tycker jag (i synnerhet som kameran inte har inbyggd GPS).

Däremot är det solklart så att det är oerhört mycket snabbare, enklare och strömsnålare att använda sig av blåtand för att hämta GPS-data som i A7R III och A9 (och de två senaste Fujikamerorna), än att använda Wifi (som i min kamera). Visst drar blåtand också ström, men det är inte särskilt mycket; min telefon är konstant ansluten till min klocka via blåtand, och det påverkar inte batteritiden nämnvärt.

Det är förstås billigare för kameran att använda telefonens GPS, GPS (precis som Wifi) är en relativt strömkrävande funktion men varför alls? För ett antal år sedan var detta rätt intressant och många ville ha det men används det till något i praktiken idag?

För att avsluta diskussionen om blåtand som vi är överens om inte drar så mycket, hur längre räcker batterierna i klockan med blåtand av respektive på? Hur längre räcker batterierna i telefonen med blåtand av respektive av?

Jag vill gärna ha mina bilder geotaggade om inte annat för min egen skull (så jag kan se och minnas var jag tog dem). De flesta av oss fotograferar för nöjes skull och inget annat och då är det mycket värt.

Jag brukar lägga in geotaggning manuellt i efterhand när jag kommer ihåg att göra det.

Jag vill gärna ha mina bilder geotaggade om inte annat för min egen skull (så jag kan se och minnas var jag tog dem). De flesta av oss fotograferar för nöjes skull och inget annat och då är det mycket värt.

Jag brukar lägga in geotaggning manuellt i efterhand när jag kommer ihåg att göra det.

Det är ambitiöst men rätt läckert, om man har ett bra program som kan utnyttja det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar