Någon som vet om pixrlshift är begränsad till ISO100 eller man kan köra den i alla ISO-lägena?
/stefan
Pixelshiftfunktionen är INTE begränsad till enbart ISO 100.
---
Iaf de svar jag fått och läst är den {A7R III:s Pixelshiftfunktion} inte begränsad till ISO100,
---
Korrekt.
---
Så jag ställde frågan i svenskt forum för att se ifall någon kameraägare eller testare hade direkt svar och inte hörsägen.
---
Jag är inte A7R III-ägare eller testare, jag har inte "klämt" på eller ens sett den än, men jag baserar ändå inte mitt svar på hörsägen utan på vad jag kan läsa ut av information från Sony.
ISO 100 är inte den enda, utan den LÄGSTA ISO-inställning som kan användas med Pixel Shift. Begränsningen beror inte på Pixel Shiftfunktionen per se, utan på att funktionen använder den elektroniska slutaren, och det är DENNA som begränsar det valbara området till ISO 100 - ISO 32000 (ISO 50 - 102400 kan väljas vid stillbildsfoto med mekanisk slutare).
Eftersom det tar kameran ca 1 sekund att skifta sensorn för de fyra Pixel Shift-basbilderna inser man att funktionen är användbar enbart för icke-rörliga objekt, samt att försök med handhållen Pixel Shiftfotografering är meningslös. Såvida man inte är tillräckligt stadig för att kunna hålla kameran stilla på 1 pixel när under 3 sekunder, och skulle det finnas någon sådan person skulle jag gärna vilja träffa vederbörande...
Vidare kan kameran inte framställa Pixel Shiftbilder internt, utan basbilderna får efter tagning laddas in i programmet Sony Imaging Edge.
Förefaller ändå att vara en "kraftfull" funktion. Enligt DPReviews jämförelse med 100 Mp mellanformataren Phase One XF gav A7R III högre upplösning än denna, samt att moiren "försvann". Man får väl säga att A7R III är ganska prisvärd när den i vissa avseenden kan slå en 600.000 kronorskamera på fingrarna...
---
Mmm tror frågeställning först dök upp pga DPreview testat funkionen endast vid ISO100.
---
Där har du identifierat källan till detta rykte. Det finns en rejäl skock som ägnar sig åt att skriva allt negativt om Sony de kan hitta, utan att ägna något som helst intresse för rimlighetsbedömning eller källkritik.
.