Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du någon länk? Jag känner två personer som håller på att köpa den kameran.

Vad ska det hjälpa? Bättre de köper kameran o testar. Det kan knappast vara en funktion som gör om de köper kameran eller ej. Iaf de svar jag fått och läst är den inte begränsad till ISO100, men det är svar från de som hört från kameraägaren någonstans utan länkreferens. Så jag ställde frågan i svenskt forum för att se ifall någon kameraägare eller testare hade direkt svar och inte hörsägen.

Verkar ju jätteskumt att ens blanda in ISO i en sådan funktion. Märkligt.

Mmm tror frågeställning först dök upp pga DPreview testat funkionen endast vid ISO100. Olympus testades på ISO200 till 1600 medan Pentax testades på ISO100 till 204800.

/Stefan

Vad ska det hjälpa? ...

Så jag ställde frågan i svenskt forum för att se ifall någon kameraägare eller testare hade direkt svar och inte hörsägen.

Mmm tror frågeställning först dök upp pga DPreview testat funkionen endast vid ISO100. Olympus testades på ISO200 till 1600 medan Pentax testades på ISO100 till 204800.

/Stefan

Ett syfte är att stoppa spridning av felaktigheter.

Dessutom är jag intresserad av varför det ställs frågor om saker som borde vara totalt oberoende ändå kopplas ihop. Jag har blivit överraskad förr.

En länk till källan vore bra för att se om det helt enkelt inte bara är en feltolkning.

Det är inte Sony som säger detta. Det kommer av en test på DPReview.

Ahh. Mycket märkligt ändå.

Har kvaliteten hos DPRs tester och skribenter gått helt utför det sista?

Sedan borde ju iofs. tillverkaren isf. sända en korrigering till DPR om sådana rena faktamässiga felaktigheter tycker man (kanske de gjort iofs., men att DPR ignorerat och struntat i det).

Nej, det är inte kvaliteten på DPReviews tester som har gått utför. DPReview påstår inte detta.

De använde ISO 100 i sin test - mycket naturligt. Men sedan var ett antal DPReview-forumpostare *) snabba med att tolka detta som att Pixel Shift kunde användas enbart med ISO 100.

*) Även i andra forum.

Nej, det är inte kvaliteten på DPReviews tester som har gått utför. DPReview påstår inte detta.

De använde ISO 100 i sin test - mycket naturligt. Men sedan var ett antal DPReview-forumpostare *) snabba med att tolka detta som att Pixel Shift kunde användas enbart med ISO 100.

*) Även i andra forum.

Ahh. Ännu mer förvirrande.

Läste först som att astroscapist refererade till någon verklig begränsning i kameran (kanske läste för snabbt där).

Sedan när jag läste din kommentar ”Det är inte Sony som säger detta. Det kommer av en test på DPReview.” så tolkade jag det som att det var DPRs test som var fel.

Inte enkelt att hänga med (iaf. för en simpel person som mig)! 🙂

Någon som vet om pixrlshift är begränsad till ISO100 eller man kan köra den i alla ISO-lägena?
/stefan
Pixelshiftfunktionen är INTE begränsad till enbart ISO 100.

---
Iaf de svar jag fått och läst är den {A7R III:s Pixelshiftfunktion} inte begränsad till ISO100,
---
Korrekt.

---
Så jag ställde frågan i svenskt forum för att se ifall någon kameraägare eller testare hade direkt svar och inte hörsägen.
---
Jag är inte A7R III-ägare eller testare, jag har inte "klämt" på eller ens sett den än, men jag baserar ändå inte mitt svar på hörsägen utan på vad jag kan läsa ut av information från Sony.
ISO 100 är inte den enda, utan den LÄGSTA ISO-inställning som kan användas med Pixel Shift. Begränsningen beror inte på Pixel Shiftfunktionen per se, utan på att funktionen använder den elektroniska slutaren, och det är DENNA som begränsar det valbara området till ISO 100 - ISO 32000 (ISO 50 - 102400 kan väljas vid stillbildsfoto med mekanisk slutare).

Eftersom det tar kameran ca 1 sekund att skifta sensorn för de fyra Pixel Shift-basbilderna inser man att funktionen är användbar enbart för icke-rörliga objekt, samt att försök med handhållen Pixel Shiftfotografering är meningslös. Såvida man inte är tillräckligt stadig för att kunna hålla kameran stilla på 1 pixel när under 3 sekunder, och skulle det finnas någon sådan person skulle jag gärna vilja träffa vederbörande...

Vidare kan kameran inte framställa Pixel Shiftbilder internt, utan basbilderna får efter tagning laddas in i programmet Sony Imaging Edge.

Förefaller ändå att vara en "kraftfull" funktion. Enligt DPReviews jämförelse med 100 Mp mellanformataren Phase One XF gav A7R III högre upplösning än denna, samt att moiren "försvann". Man får väl säga att A7R III är ganska prisvärd när den i vissa avseenden kan slå en 600.000 kronorskamera på fingrarna...

---
Mmm tror frågeställning först dök upp pga DPreview testat funkionen endast vid ISO100.
---
Där har du identifierat källan till detta rykte. Det finns en rejäl skock som ägnar sig åt att skriva allt negativt om Sony de kan hitta, utan att ägna något som helst intresse för rimlighetsbedömning eller källkritik.
.

Senast ändrad:
---
Läste först som att astroscapist refererade till någon verklig begränsning i kameran (kanske läste för snabbt där).
---
Du läste för snabbt. Astroscapist trodde inte att det fanns någon verklig begränsning i kameran, utan IFRÅGASATTE påståendena om detta.

---
Sedan när jag läste din kommentar ”Det är inte Sony som säger detta. Det kommer av en test på DPReview.” så tolkade jag det som att det var DPRs test som var fel.

Inte enkelt att hänga med (iaf. för en simpel person som mig)! 🙂
Det är MYCKET enkelt att hänga med, bara man går till källorna och kollar. Det var vad jag gjorde när denna frågeställning dök upp.

Jag är inte A7R III-ägare eller testare, jag har inte "klämt" på eller ens sett den än, men jag baserar ändå inte mitt svar på hörsägen utan på vad jag kan läsa ut av information från Sony.
ISO 100 är inte den enda, utan den LÄGSTA ISO-inställning som kan användas med Pixel Shift. Begränsningen beror inte på Pixel Shiftfunktionen per se, utan på att funktionen använder den elektroniska slutaren, och det är DENNA som begränsar det valbara området till ISO 100 - ISO 32000 (ISO 50 - 102400 kan väljas vid stillbildsfoto.

Tack! 🙂

Låter vettigt och högst rimligt att det är de naturliga begränsningarna för slutaren som gäller (och inte några direkta begränsningar i pixelshiftfunktionen till ISO i sig).

Detta är ett helt begripligt inlägg (även för mig som inte läst forumtrådarna på DPR).

Bra klargörande (och bra funktion)!

Tack equa!

Då blir förstås den omedelbara följdfrågan - fungerar Pixel Shift även ner till ISO 50? :)

Samt är det så att också den elektroniska slutaren fungerar inom hela området ISO 50-102400?
.

Det är inte Sony som säger detta. Det kommer av en test på DPReview.

Inte ens det. Utan det var spekulationer i kommentarsfält efter deras test.

En länk till källan hade sparat 20 inlägg och onödig förvirring.

Pixelskiften är mkt intressant och det vore spännande att läsa huruvida man måste skruva fast kameran i något. 3 sekunder är lång tid och den (samt motivet) måste vara mer still än en pixel.

Inte ens det. Utan det var spekulationer i kommentarsfält efter deras test.

En länk till källan hade sparat 20 inlägg och onödig förvirring.

Pixelskiften är mkt intressant och det vore spännande att läsa huruvida man måste skruva fast kameran i något. 3 sekunder är lång tid och den (samt motivet) måste vara mer still än en pixel.

Enligt samme ägare jag frågade om ISO:t kan man glömma att handhålla vid pixelshiftfotografering. Motivet måste också vara helt stilla. Trist då det skulle vara kul att använda vid landskap- och djurfotogrsfering. Kanske går att retuschera exvis vajande trädtoppar i Photoshop genom att maska av med en ”vanlig” bild till den pixelshiftade?

Vad tror du om ”stjärnkäkarproblemet” då?
Funderar på att behålla min A7RII som inte uppgraderades till det FW som förde med sig detta.

https://m.dpreview.com/news/3195011528/analysis-the-sony-a7r-iii-is-still-a-star-eater

Enligt nån testare verkade det som A7R3 har snällare Pacman än A7R2, men problemet kvarstår.

Sen såg jag även nåt test med A7R3 på "syntetiska" stjärnor där de jämförde 3.2s och 4s samt pixelshift. Verkar som man får behålla fler stjärnor mha pixelshift. Det jag kunde se var dock att färgerna på stjärnorna blev lite udda, men svårt o säga så det inte var äkta stjärnor. CA blev också mer påtaglig. Men "stjärnorna" blev skarpare.

Men för oss Astroscaper är problemet inte så stort med Pacman. Det är värre för de som kör DSO och Astronomer.

Motivet kommer nog röra sig mer än en halv pixel är jag rädd och då blir det som att ta tre vanliga bilder efter varandra.

Just det där hoppas jag inte ska vara nåt problem. Men vi får se när de som lovat testa har gjort det.
Dessutom stackar rätt många av oss bilder redan.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar