Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)
Du tycker inte du borde styrka det på något sätt, någon sorts referens tex, med tanke på alla diskussioner som är på olika internetfora om vem som tillverkat sensorn? Eller har du också fått det från någon Nikonrepresentant?

Tja, eller så kanske du kan komma med något som faktiskt talar för att de inte är Sony? :)

Om vi börjar i andra änden, och börjar med sådant som helt enkelt handlar om logik och sunt förnuft:
1) Sony är den idag fullständigt dominerande tillverkaren av sensorer i den här storleken.
2) Sony är den enda tillverkare hittills som byggt småbildssensorer med BSI-teknik.
3) Nikon har en lång historia av att köpa sensortillverkning från Sony.
4) Även om D850-sensorn inte har identiska egenskaper med D810-sensorn, så är dess prestanda generellt mycket lika en lång serie av sensorer som Sony tillverkat åt Nikon, bland annat de i D810, D800, D750, D610 ...

Finns det någon annan tillverkare du känner till som tillverkar småbildssensorer, med BSI-teknik och en utläsningsteknik som är mycket lik den som kännetecknat Sony-sensorer de senaste tio åren?

Men utöver det jag själv hört två olika personer hos Nikon hänvisa till sensorn som Sony-tillverkad, och bägge två är personer jag har mycket goda skäl att tro på. Till yttermera visso har personer hos Sony sagt samma sak - som den person som berättade att de blev mycket förvånade när de först hörde talas om den i samband med att D850 lanserades.

Allmänt tips: Om du vill läsa intressanta saker om sensorteknik, sensorindustrin och vad som händer i den branschen kan jag rekommendera att följa den här bloggen:
http://image-sensors-world.blogspot.se

Det var Towerjazz som avhandlades tidigare, en israelisk sensortillverkare med BSI-teknologi. Googla om du inte vet vad som skrivits om dem och D850 sensorn.

Jag tolkar det du säger som att du inte vet ett dugg mer än andra som spekulerar kring vem som tillverkat sensorn, så var snäll och framställ inte dig själv som någon form av auktoritet som vi ska ta för given bara för att du påstår saker.

När det gäller Fuji så är väl ett epitet som leverantör av icke färdiga kameror mer passande kanske för varför skulle man behöva göra så täta firmwareuppgraderingar om man nu levererat en "färdig produkt"?

!

Så kan man ju se det om man vill (negativt) - om det står "Fujifilm" på kamerahuset.

Viktigare för mig och andra var dock när vi fick den nya FW till A7 II som ju var först i A7 II-serien. Genom den så fick jag stöd för fokuspunkterna direkt på huvudsensorn även mitt Sigma 150-500mm och andra tredjepartsobjektiv som kan använda Sonys adapter LA-EA3 (utan spegel och AF-motor och AF-sensor). Det blev även bättre sprutt på både EVF och AF. Den fina lösningen för tredjepartsobjektiven kom först i A7r II.

!

Så kan man ju också se det (positivt) - om det står "Sony" på kamerahuset.

(Själv så gillar jag välunderhållna och väluppdaterade prylar, oavsett varumärke.)

Det var Towerjazz som avhandlades tidigare, en israelisk sensortillverkare med BSI-teknologi. Googla om du inte vet vad som skrivits om dem och D850 sensorn.

Jag tolkar det du säger som att du inte vet ett dugg mer än andra som spekulerar kring vem som tillverkat sensorn, så var snäll och framställ inte dig själv som någon form av auktoritet som vi ska ta för given bara för att du påstår saker.

Inget är omöjligt, och även om Nikon länge arbetat samman och köpt sensorer från Sonys halvledarbolag, så kan det ju också (från ett inköpsperspektiv och förhandlingsperspektiv) vara smart att köpa komponenter från minst två olika leverantörer. Tidigare så var ju både Toshiba och Aptina fristående från varandra som leverantörer till Nikon (innan Sony köpte upp de).

Många större bolag, som tex. H&M och IKEA, har som strategi att ha minst två leverantörer av alla viktiga komponenter och tjänster. De tjänar på det, även om det kan vara lite mer komplicerat, för att i längden inte göra leverantörerna för "lata", och dyra.

Men allt som allt så håller jag nog med Martin A. att det nog mycket troligen är Sony Semiconductor Solutions som levererat sensorn även för D850 (det mesta pekar på det, även om inte jag heller har bevis för det, och jag kan självklart ha fel information).

Sensorer

Jag tycker att vem som tillverkat sensorn till d850 är lite väl off topic i tråden Nya A7RIII och borde passa bättre i annan tråd, så en återgång till ämnet.

I flera av de jämförelser jag sett mellan A7r III och D850 så kan i alla fall jag konstatera att A7r III ger mer detalj och att D850 nu ser ut att vara lite mjukare och en ha en aning mer dämpat brus.

Kolla själva:

http://briansmith.com/imaging-resource-tests-sony-a7r-iii-vs-nikon-d850/

Det andra bildparet tycker jag är ganska avslöjande och Sony-bilden har klart mer detalj.

Enligt Brian Smith så gäller det RAW-bilder.

"Imaging Resource has posted tests of RAW files from high-resolution flagship cameras Sony a7R III vs Nikon D850. Here’s how their sample images compare side-by-side for sharpness, color and high ISO noise at ISO 100 and 6400."

http://www.imaging-resource.com/PRODS/sony-a7r-iii/sony-a7r-iiiA.HTM

Bläddra ner och jämför ögonutsnitten.

Canon MK IV-bilden på ögat ser ju även klart tröttare ut än Fuji GFX-bilden. Jag föredrar personligen Sony-bilden även i denna jämförelse trots att den känns lite rå och lite brusig

Personligen är jag överraskad för det brukar vara Sony som historiskt slirat med mjuka bilder och Nikon som ofta varit bäst tidigare när man jämfört vad Sony resp Nikon kunnat få ut av samma sensor (jag tänker på A7r och D800E som ju hade samma sensor (utan lågpassfilter).

Men ni kanske ser något annat?

Nu pågår en diskussion att D850 kanske inte har en Sony sensor, utan Tower Jazz, som jag själv för första gången läste om på Dyxum för några veckor sedan.

Antagligen för att förutsättningarna ska vara så identiska som möjligt för alla ...

Och då tar han alltså bort ena kamerans fördel...haha.

Ungefär som att jämföra nedskalade bilder när man försöker se vilken kamera som har högst upplösning.

Eller se vilken bil som har högst toppfart men ingen får köra fortare än 100km/h i testet.

Första oventenskapliga rapporten om A7RIII

Som jag skrev senast så har jag pillat på en annan DSLR ett par år nu och har den i muskelminnet så det första jag vill kommentera är ergonomin. Har varit van vid en knapp för i stort sett allt och lite till.

Sonyn jobbar annorlunda, du har några knappar konfigurerbara, snabbmenyer också konfigurerbara. Det jag måste få in är att arbeta annorlunda, annorlunda behöver inte vara fel. Jag visste självklart om att det skulle bli en omställning. Jag tror också att jag kan komma att tycka om att ha mindre knappar, jag använder ju inte dem hela tiden i alla fall. En sak älskar jag redan och det är möjligheten att ta bilder och göra kamerainställningar från mobilen, suveränt. Tidigare kunde jag bara knäppa av, enorm skillnad.

Storleken var också en fundering jag hade, har rätt stora händer. Min tidigare kamera är tyngre men har ett skönare grepp, däremot måste jag säga att greppet på sonyn är mycket bättre än jag trodde, dock inte lika bra som tidigare, får fundera lite på batterigrepp, men då tillkommer vikt och en lägre vikt var ett av argumenten jag hade i valet mot d850 som checkar in run kilot. Provar så här först.

Batteritid, förstår att de som säger att batteritiden är bra kommer från tidigare A7R. Jag jämför med vad jag hade; bra nej, däremot hanterbart.

Det här vet jag är kontroversiellt men jag älskar sökaren, hur colt som helst att kunna göra allt utan att ta ögat från kameran och att kunna "se" bilden med inställningar innan den är tagen och efteråt också för den delen , att kunna ställa manuell focus med förstoring m.m. För mig som senast anväde det här på NEX-7an och tyckte det var colt även fast man bara kunde använda den under gynsamt ljus, det här var wow.

Nej, nu har jag inte tid med det här längre ska fortsätta att gräva ner mig i menyer och ta testbilder.

Och då tar han alltså bort ena kamerans fördel...haha.

Ungefär som att jämföra nedskalade bilder när man försöker se vilken kamera som har högst upplösning.

Eller se vilken bil som har högst toppfart men ingen får köra fortare än 100km/h i testet.

För att jämföra vetenskapligt så ska de flesta (om inte alla) förutsättningar vara identiska. Det är inte till någons fördel eftersom ingen är fotad på basiso.
Dessutom verkar enligt B Claffords vetenskapliga mätningar indikera att Nikons iso64 är lika bra som Sonys iso100.
Skulle det vara mest rätt hade jag tyckt att man ska fota med första bästa gemensamma nämnare på statistik objekt med stativ och sedan skalat upp bilderna så de matchar varandra (inte skala ner).

Det är möjligt, men om man ska jämföra sensorer som sitter i olika kameror för att försöka avgöra om de har släktskap eller kanske t.o.m. är baserade på samma wafer så är det antalet pixlar man ska jämföra och inte hur många pixlar som faktiskt används i en viss kamera.

Han skrev effektiva pixlar för Sony (42 ist för 44) men räknade med alla för Nikon.

Inkonsekvent.

För att jämföra vetenskapligt så ska de flesta (om inte alla) förutsättningar vara identiska. Det är inte till någons fördel eftersom ingen är fotad på basiso.
...

Den som läser testet vet inte att Nikon kan leverera lite än vad testet visar och det är ett pedagogiskt problem.

Nog vill den som ska fota studio eller landskap veta hur bra det kan bli på bästa möjliga inställningar. Inte hur det blir om man ökar isot lite.

Jag å min sidan föredrar att inte betrakta någon kameratillverkare som "min". Jag köper det jag tycker verkar vara bäst för mig, oavsett vem som har tillverkat grejen.

Ordklyverier kommer nog hålla dig sysselsatt till graven. Jag undrar om det är väl använd tid. Det är ganska vanligt i språkbruk att tala om den som levererar saker till en som just "min" leverantör och som du vet så byter folk ibland leverantör och då får man en annan. Jag har också en massa historik kamerabråte men numera så är det nog mest fossilt och så är det nog för många. Jag har inget historiskt intresse i gammal kamerautrustning utan föredrar att den jag har ger mig de funktioner jag vill ha och hittills har ingen annan kunnat göra det tyvärr. Det om möjligt kan jag tycka är lite synd eftersom ökad konkurrens skulle sätta lite mer press på Sony och deras priser.

Det där labyrintliknande mönstret i själva iris, framför allt i A7RIII bilden, kan väl inte vara korrekt. Så ser inte iris ut. Förvånad att han inte kommenterar det själv. Det syns inte i den lägre upplösta Canonkameran och inte heller i Fujin som har större pixlar. I A7RIII och D850 syns det tydligt. Det påminner om de artefakter man får i LR/ACR med Fujis X-Transfiler. Kanske någon sorts interferens med pixel pitchen i Sony/Nikon kamerorna?

Ja det är lite lustigt kan det vara någon form av moire? Undrar hur det hade sett ut med pixelshift aktiverat i A7r III. Det verkar som om den funktionen har egenskaper som kan få moiren att försvinna.

Inte om de är hämtade från "comparometern", men råfilerna finns att hämta ned om man vill. Det står klart och tydligt i vänsterkanten att det är kamera-jpeg. Något jag tycker att det ser misstänkt mycket ut som. Ska man vara ärlig så ska man också antingen skala ned D850 något eller skala upp A7RIII lite. Sonys bilder har också en tendens att ha en annan kontrastkurva som påverkar intrycket.

Jag tycker inte att det går att dra så mycket slutsatser annat än att Canon 5D MkIV har mycket färre pixlar och även ett lågpassfilter, varför den uppskalad till samma storlek givetvis ser helmuggig ut. I övrigt är det ju många variabler förutom sensorn som påverkar en sådan bild. Sony-bilden har som så ofta en kraftigare knyck på kontrastkurvan, vilket givetvis påverkar intrycket. Om du tittar på ögonbrynet istället för ögat så finns det mer i bilden från D850. På GFX ser ögonbrynet ut att vara ur fokus. Sedan är de ju inte fullt så lika som skulle behövas.

Ja det är svårt att jämföra bilder och vi får sällan veta helt under vilka villkor en bild är tagen och när det gäller Canon-bilden så kan det ju vara så enkelt som att fokus ligger ännu mer illa på den.

Sedan det här att jämföra RAW-bilder, hur går det till? Tar de bara in dem i samma konverterare som möjligen är nollställd eller hur går det till?

En del tidiga bilder kanske heller inte är optimala då man släpper bilder från demoex. som faktiskt kanske inte är helt optimala eller åtminstone diffar mot det som kommer ur produktionsexen och på det kommer inte sällan firmwareuppdateringar även från Sony som hävdar att de "förbättrat" bildkvaliteten (sällan man får veta vad de faktiskt gjort).

Ordklyverier kommer nog hålla dig sysselsatt till graven. Jag undrar om det är väl använd tid. Det är ganska vanligt i språkbruk att tala om den som levererar saker till en som just "min" leverantör och som du vet så byter folk ibland leverantör och då får man en annan.
Eller har flera leverantörer. Kamerautrustning köper man dock inte i ett så stadigt och jämnt flöde att man kan tala om leverantör i samma mening som man talar om en leverantör av elektricitet eller villaolja. Kameror brukar man ju köpa en i taget (åtminstone jag) och gärna i en butik.

Poängen (som kanske var lite för subtil) var dock att uttalandet om att föredra att ens leverantör är i absolut framkant är i mitt tycka lite missriktat. Om kameraleverantören inte håller måttet så handlar man av en annan.

(Jo, det finns inlåsningseffekter, och det är väl inget som någon behöver påpeka längre, men som Mats brukar skriva så kan man byta utan att göra alltför stora förluster om man är lite om sig och kring sig).
Dessutom måste väl en rolig hobby få kosta, eller hur?

Men de ser väl ganska lika ut i exv. DxO.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar