Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya 70-200 2,8 på väg!!

Produkter
(logga in för att koppla)
FILM) (Anddje skrev:
herregud! :D

Observera att det inte är något Minoltaobjektiv även om säljaren vill framställa det så, är ett Sigmaobjektiv som nytt kostade runt 8.000 kr.

Rätt pris? 4.800 kr för ett i felfritt skick och 2 år tycker jag (-15% + -1% per månad).

tips

hej igen,
på tal om sigma 70-210 så fick jag det här tipset av den gode Kjell Olsson (via mejl) under helgen,
har tvingats hålla tyst helgen lång med rädsla
över att någon skulle hinna köpa det JAG var ute efter först (ett Minolta 100mm F/2). Ibland måste man vara egoistisk och jo, jag vet - 4 000 spänn är alltid 4 000 spänn, men vad f-n, pengar kommer och går, bilderna lär väl förhoppningsvis bestå.

Och för att fira att jag nu bränt typ hela lönen på kameraprylar så kan jag tipsa om lite andra grejor på:
http://www.l-foto.se/
--------------------------------
Minolta AF 35/2,0 (B+) /m. msk/ 2750:-
Minolta AF 70-210/4 (A-) /i kartong, m. msk/ 1890:-
(som är den bland de finaste 70-210 Lars
på L-foto sett, org-kartongen är dock sliten)

AF TOKINA 300/4,0 ATX (A) /i fodral/ 3900:-
(som jag själv har och ALDRIG säljer, inte ens för 4000 kr, grym konstruktion, otroligt skarpt och svårhittat objektiv
som verkligen rekommenderas, gjordes under en
mycket kort period bara. Har bara sett det en enda gång på eBay, från Kina, slutbud ca: 5400 kr)

samt, icke minst:
AF SIGMA 70-200/2,8 Apo (A) /i fodral/ 5800:-
(som är en senare version än den som nu kommer att säljas på tok för högt på Tradera)

betänk att priserna kanske är något högre än via köp från privatpersoner, men å andra sidan är det alltid lite tryggare att köpa från ett företag. Och L-Foto är bra att ha att göra med. Mycket trevliga.
Hade mer än gärna köpt 35 /F2.0 också, om jag nu inte precis köpt en Sigma 30 F/1.4. Har läst en del tester ang. Minolta 35 F/2 vs F/1.4 och samtliga tester säger ungefär samma sak - F/2 är precis lika skarp. Fast hälften så dyr.
--
berätta gärna om ni handlat något där, är alltid intresserad av vad Minoltavänner köper.
Och sist, men inte minst,
ha en vacker vårdag där ute i landet.

Re: tips

christianhylse skrev:
Hade mer än gärna köpt 35 /F2.0 också, om jag nu inte precis köpt en Sigma 30 F/1.4. Har läst en del tester ang. Minolta 35 F/2 vs F/1.4 och samtliga tester säger ungefär samma sak - F/2 är precis lika skarp. Fast hälften så dyr.

F2 sägs väl t.o.m. vara ännu skarpare än f1.4 medans det är tvärtom med bokehn, smaksak vad man värdesätter högst.

Grattis till 100mm:an, lär nog vara trevlig. Du börjar komma upp dig när det gäller objektiven, såg att du bjöd på ett vitt 200mm f2.8 igår, snart börjar nog du också att dregla efter ett 70-200 SSM. :)

daniel:
bjöd på ett vitt 200mm i går?
ja, herregud, det minns jag inget av.
jag bjuder på allt möjligt hela tiden,
på eBay vinner jag ytterst sällan någonting,
bjuder faktiskt mest för att hålla koll på vad slutpriset blir. Gillar att Ebay skickar mejl när auktionen är avslutad och berättar vad priset blev. Något Tradera borde anamma för oss som budar friskt vilt här och där.
--
och ja, vill ha ett 200mm F/2.8
och är rätt säker på att jag kommer skaffa ett sådant en dag. Ligger prismässigt på en mer rimlig nivå än 300 F/2.8 (av naturliga skäl) och en 300:a är inget jag eftersträvar. Känns förbaskat tungt att bära runt på. Och jag använder ytterst sällan 300mm som brännvidd.
-
Vill också betona att jag inte SAMLAR på objektiv. Jag tycker faktiskt det nästan är stressande att ha FÖR många objektiv, åtta är lagom. Har fastnat för den siffran.
--
men daniel..."komma upp mig"?, jag tänker inte så, det är liksom ingen tävling för mig...och förresten, jag jobbar hårt för fynden :)
(även om 4000 kr för ett Minolta 100mm F/2 inte är ett fynd precis. Men det var ett pris jag var redo att betala för det.)

christian hylse:

Haha, ok. Ja, du bjöd 405 euro om jag inte minns fel, slutpriset hamnade på strax över 600.

"men daniel..."komma upp mig"?, jag tänker inte så, det är liksom ingen tävling för mig..."

Om man jämför ditt 100mm f2 och ditt kommande 200mm f2.8 med dina tidigare köp så anser jag att de nya objektiven är att "komma upp sig". 28-85 som du ofta hyllar må vara ett helt ok objektiv, speciellt om man ser till priset, men ditt nya 100mm lär piska skiten ur det.

Tack så mycket.

Jag skulle kanske lägga ut en annons där då. Går väl att sätta ett reservationspris antar jag.

mvh
Maverick

daniel: var 99 procent säker på att 405 euro inte skulle räcka...

jo, visst är det att komma upp sig lite, kanske, men jag tänker fortsätta hylla 28-85, men det har mest med priset att göra. Prisvärda objektiv SKA hyllas :)

(det var förresten länge sedan jag hyllade 35-105, borde kanske göra det igen, det är nästan ännu mer prisvärt än 28-85)

christianhylse skrev:
daniel: var 99 procent säker på att 405 euro inte skulle räcka...

Hade det inte bjudits mer än 405 euro så hade jag själv lagt ett bud över det, fastän att jag inte är så jätteintresserad av just det objektivet, det verkar ju vara ett väldigt uppskattat objektiv bland dem som har det. Jag hade auktionen under uppsikt och den låg länge på 415 euro men sen rusade den iväg sista halvtimman.

200 F/2.8 är en liten dröm jag haft ett tag, ett 300 F/2.8 kommer jag som sagt aldrig köpa, har aldrig fattat hur man ska handhålla ett sådant objektiv (är nog ej meningen). Och stativ? Nej, springa runt med stativ är inte min grej.

räknar med att ha ett 200 F/2.8 innan midsommar. Utan att betala mer än max 6 000 kr. Det ordnar sig nog. En annan dag. Nu är ekonomin körd i botten, men det ordnar sig nog ändå. Det gör alltid det.
--
förresten,
den här tokina300mm F/4-snubben på eBay
hade ju massa trevliga saker:
http://search.ebay.de/_W0QQsassZkoni_skQQhtZ-1

Ok, den igår gick ju för ca 5500:- så om du kan tänka dig upp till 6000:- så lär det inte vara några problem. Är det inte möjligt att få HS-varianten för likvärdigt pris eller brukar de kosta betydligt mer?

Som det nog har framkommit i vissa av mina tidigare inlägg så drömmer jag mer om ett 70-200 SSM men de är ju inte gratis. Efter 28 timmar så ligger det här på 15 000:- :

http://www.ebay.se/viItem?ItemId=140100834527

Att handhålla ett 300:a är inte så märkvärdigt om det bara är tillräckligt ljust. Fast i längden är det ju rätt skönt med ett enbensstativ förstås.

På kvällen spelar det ju ingen större roll vilken glugg man har, det behövs stativ iaf.

/Maverick

men daniel, det som gick för 5500 kr var väl något defekt? eller åtminstone lite repigt, om jag ej minns fel.
men tipsa gärna om det dyker upp ett 200mm F/2.8 till rimligt pris igen.
Vi borde bli bättre på att tipsa varandra om fynd. Det gör dom på Dyxum.
--
apropå enbensstativ
så gillar jag sådana.
smidiga!
och stativ i mörker?
Nja, finns alltid saker att ställa kameran på. Eller bordstativ, sådant där man skruvar fast, enkelt och bra.

christianhylse skrev:
men daniel, det som gick för 5500 kr var väl något defekt? eller åtminstone lite repigt, om jag ej minns fel.
men tipsa gärna om det dyker upp ett 200mm F/2.8 till rimligt pris igen.
Vi borde bli bättre på att tipsa varandra om fynd. Det gör dom på Dyxum.

Nej, enligt säljaren så vara det mycket bra skick på det. Enda negativa var väl att det inte var "High Speed".

Från altavistas översättning:

"It is in excellent optical and aesthetic state. It has signals neither marks of use nor in the body nor in the lenses, which, are free of marks, dust and fungi. Perfect state!"

ok, blandade nog ihop det med ett från Hong Kong. Men de, Hong Kong-säljaren plockade bort mitt bud, vet ej varför, det stod att de sålde till hela världen. Oseriöst.
Värst är dock de där som lägger ut svindyra Minoltaobjektiv på eBay (i synnerhet www.ebay.co.uk) och skriver att man INTE ska buda utan ENDAST kontakta dom. Fattar inte grejen lite. Känns ju livsfarligt när det handlar om 300F/8 och 400 F/4.5-objektiv.

(vet ni ej vad jag pratar om så har ni nog aldrig sett annonserna)

--
här är dock en fin leksak för er som har slantarna:
http://cgi.ebay.co.uk/MINOLTA-AF-20...ryZ30070QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

(seriös säljare också)

Christian, när dom skriver att man INTE ska buda utan ENDAST kontakta dom. Så är det en bluff. En bedragare som har kapat en säljares ebaykonto. Undvik.

M.V.H. Anders

DanielSand skrev:
Jag hade auktionen under uppsikt och den låg länge på 415 euro men sen rusade den iväg sista halvtimman.
Alla bud som läggs före sista 30 sekunderna är meningslösa, utom för säljaren då de höjer prisnivån inför slutstriden.
Om man nu inte tokbjuder såklart, men då kan man ju handla i affär istället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar