Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya 24-85!

Produkter
(logga in för att koppla)
"Fro" visar ännu en gång att hans förmåga till oändlig svada i högt tempo är mycket högre utvecklad än hans kompetens inom foto-utrustning. Trams.

Om det mer än dubbelt så dyra 24-120VRII "passar till FX" är 24-85 definitivt inte sämre iaf. Det är t.om märkbart bättre från 40-50mm och upp. På 24mm är det inte lika bra i hörnen vidöppet.

Och eftersom det inte kostar mer än 600USD (vilket väl blir 5000kr i Sverige, efter att introduktionshysterin lagt sig) skulle jag inte tveka att köpa objektivet till DX heller, men då börjar ju maxbländaren kännas som lite "sommarobjektiv".

"Fro" visar ännu en gång att hans förmåga till oändlig svada i högt tempo är mycket högre utvecklad än hans kompetens inom foto-utrustning. Trams.

Om det mer än dubbelt så dyra 24-120VRII "passar till FX" är 24-85 definitivt inte sämre iaf. Det är t.om märkbart bättre från 40-50mm och upp. På 24mm är det inte lika bra i hörnen vidöppet.

Och eftersom det inte kostar mer än 600USD (vilket väl blir 5000kr i Sverige, efter att introduktionshysterin lagt sig) skulle jag inte tveka att köpa objektivet till DX heller, men då börjar ju maxbländaren kännas som lite "sommarobjektiv".

Det är väl mer som med Hasselbladsfotograferna i Hasselblad vs D800-videon. Proffs som debiterar 10kkr om dagen kan inte komma med ett sådant här objektiv, inte för att det har något med resultatet att göra men att det ser för Svensson ut. :)

/Karl

Jag funderade mycket på 24-85 VR och var väl nästa på G att köpa den, men då var det någon på ett annat fotoinriktat forum som letade fram denna länk:

http://froknowsphoto.com/nikon-24-85mm-vr-lens-review/

Nu är jag ägare till en Nikkor AF-S 24-70 /2.8G ED med ett B+W UV 010 XS-Pro MRC Nano-filter och är hur nöjd som helst! Visst är det lite tungt, 2,2 kg med D700 och objektivet, men vad sjutton - man vänjer sig. ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar