Jag har haft alla Du nämner i första inlägget förutom 300D och idag när jag ser tillbaka på vad de presterade, så känns D70 ganksa överlägsen och den i kombination med Nikkor 18-70 för runda slängar 6000:- begagnad, ger totalt sett ett väldigt kompetent paket, som kräver mycket stora investeringar för att ge bättre bilder. 10D-huset känns kanske något bättre i handen, men D70 ligger inte långt efter och jag gillar Nikons utformning och placering av knappar och reglage mycket bättre, samtidigt som den är mycket snabbare än 10D på det mesta. Även ljusmätningen är bättre. Som jag tycker så saknar Canon en bra normalzoom i det lägre prisskiktet, då det jag sett av det Canon 17-85 presterar inte direkt har imponerat på mig. Däremot 350D eller 20D matchar D70 bättre, men jag hade faktiskt 20D och en hel del andra Canonobjektiv tidigare och valde D70 efter att ha samkört dom under en längre period, mest på grund av att användargränssnittet hos D70 passar mig mycket bättre, samt att jag gillar Nikons återgivining av färger bättre. Idag har jag Nikon D200, men kan inte direkt säga att bildkvaliteten är bättre, däremot är den ännu bättre handhavandemässigt, än D70.