Annons

ny vs begagnad.

Produkter
(logga in för att koppla)

calle.

Aktiv medlem
Nu står jag i det svåra valet när man ska köpa sig en ny kamera. Modellerna jag väljer på är ny nikon d50 begagnad canon 10d, 300d eller nikon d70. Vad ska jag välja. vad bör man tänkte på vid köp av begagnat. Vad är rimliga pris på de begagnade kamerorna. Lägg gärna upp bilder med dessa kameror och ge förslag och råda mig. tack på förhand. MVH calle.

Jag tycker helt klart att du ska räkna bort 300D:n, den är betydligt långsammare än de andra.
Bildkvalitén skiljer sig inte nämnvärt mellan någon av modellerna. Om du har möjlighet tycker jag du borde känna på de olika kamerorna och se vilken som känns bäst i handen.
Titta om du ser några större skador t ex repor.
Om kameran har flera stora repor är det troligt att den har slagit i något eller att den blivit tappad i marken.
Om du köper en beg. D70 har du även möjligheten att se hur många bilder kameran tagit under sin livstid, tror inte det går med 10D.
Ett rimligt pris borde vara ca 4000:- för en kamera i bra skick.

/Hampus

Ja, jag har åsikt. Ungefär samma som Hampus. :)

En ny kamera får man ju garanti på, men en begagnad ehöver ju inte innebära problem heller och kan ju ge mycket mer för pengarna.
De båda Nikon-kamerorna är snabbare och modernare. 10D har större buffert än 300D och ger lite högre i tak vid sekvenstagning och så, men är annars lika ebarmligt långsam.

ok tack för mycket bra synpunkter. jag har bestämmt mig för 10d eller d70 nu i alla fall. någon som har fler åsikter eller kanke kan lägga upp bilder i original storlek. vore tacksam för det.

Ha tålamod...

Hej,
Jag vet av egen erfarenhet att det brukar klia i fingrarna när man börjar tänka på att köpa en "ny" kamera... Köpte nyss själv en beg 1D.

10D finns det mängder av till salu och det går nog att pruta rätt hårt. En mycket bra kamera men lite långsam som tidigare nämnts. Vill du senare ha vertikalgrepp (jag kan varmt rekommendera det) så finns väl inte det till D70!? (rätta mig om jag har fel... blev lite osäker...)

/lars

Björn Mattsson (eldaren3) skrev:
Vad är bätttre med 10d mot en ny 350,,,
Känslan i huset är mycket bättre, enligt mig, sen tror jag att slutaren är tystare på 10D:n.
Annars tror jag inte att 10D har något som inte 350D har.

/Hampus

helnöjd med svaren. det vore bra med lite bilder från en 10d med. och vad är det på en 10d som är lite "långsamt". är det auto fokusen eller när man ska kolla på bilder och så vidare.

Det är framför allt vid läsning och skrivning till kortet, så det är när bilderna ska skrivas ner från bufferten till minneskortet eller när man ska läsa upp bilder för att titta på dem. Bufferten rymmer 9 bilder, så man är inte alls lika begränsad som med 300D som bara har plats för 4 bilder.
Det behöver inte alls vara någon begränsning öht, det beror ju på vad har för behöv eller fotograferingsstil, men jag upplever det som väldigt frustrerande om man vill kolla på bilder och kameran tuggar och stönar och stänkar och pustar och...

Jag har haft alla Du nämner i första inlägget förutom 300D och idag när jag ser tillbaka på vad de presterade, så känns D70 ganksa överlägsen och den i kombination med Nikkor 18-70 för runda slängar 6000:- begagnad, ger totalt sett ett väldigt kompetent paket, som kräver mycket stora investeringar för att ge bättre bilder. 10D-huset känns kanske något bättre i handen, men D70 ligger inte långt efter och jag gillar Nikons utformning och placering av knappar och reglage mycket bättre, samtidigt som den är mycket snabbare än 10D på det mesta. Även ljusmätningen är bättre. Som jag tycker så saknar Canon en bra normalzoom i det lägre prisskiktet, då det jag sett av det Canon 17-85 presterar inte direkt har imponerat på mig. Däremot 350D eller 20D matchar D70 bättre, men jag hade faktiskt 20D och en hel del andra Canonobjektiv tidigare och valde D70 efter att ha samkört dom under en längre period, mest på grund av att användargränssnittet hos D70 passar mig mycket bättre, samt att jag gillar Nikons återgivining av färger bättre. Idag har jag Nikon D200, men kan inte direkt säga att bildkvaliteten är bättre, däremot är den ännu bättre handhavandemässigt, än D70.

ok tack mycket bra hjälp på traven där. därför känns det ganska säkert att det är d70 som gäller. men innan köpet. vad behöver jag tänka på och se att den värkligen fungerar som den ska så den itne går sönder efter en vecka eller 2.

Framför allt är det ju att kolla så att kameran inte har yttre skador som tyder på att den varit i backen.
Användkameran och kolla så att allt verkar fungera, AF, ljusmätning och allt sånt.
Om möjligt så ta bilder med kameran och se till att få titta på dem på en dator, så att de verkar okej. Kolla gärna med preview extractor hur många exponeringar kameran gått. Är det väldigt många så bör man kanske dra öronen åt sig.
Köper du med objektiv så kolla att glasen ser okej ut och att bländarlamellerna rör sig lätt och ledigt och inte hänger sig.

jag ska bara tillägga

Hej ! När du köper en begagnad digital kamera, det är bra om Du kan veta hur många bilder ungefär man har tagit. Digikameran tickarklocka är slutaren, den håller inte evigt. Slutaren går att byta förstås,men den servicen är gansga dyr, kan röra 2000 - 3000 kr. Vad är mycket för kameror Du nämner, jag skulle säga 15000 - 20000 är mycket. Häls Jouni

tack jouni. men jag har startat en annan tråd om det med. jag har opnda. men jag kan iten kolla hur många bilder en d70 har tagit. för jag har nämnligen en sådan bild. jag har kollat igenom allt. du kanske kan hjälpa mig.

Tjäna Calle

Vet Du, jag vet inte om det finns någon möjlighet att se hur många bilder en digital kamera har tagit. Jag har inte hört i alla fall. Kameran lagrar inte inom sig antalet bilder. Löpande nummerserie är lagrad på minneskort.

Köper du direkt från en ägare, man kan alltid fråga. Det finns ärliga människor också men tyvär alla är inte det.

Om jag skulle köpa själv en begagnad digikamera, jag skulle titta på extra nogrant hur den ser ut. Använder man mycket, det borde synas något.

Jag hade själv 20D 1½ år. Jag tog ungefär 10.000 bilder. När jag sålde den, jag rensade och tittade på den nogrannare. Jag märkte att svarta färgeni baksidan hade lite slitit. Jag kan säga att jag behandlar kameran mycket försigtigt. Men den svarta färgen på kameran verkar vara gansga känslig, den slits lite bara du har kameran på magen. Den kan du titta. jag är ledsen att jag kan inte vara för mera hjälp, Jouni

Jouni

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar