Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny version av hack ute till 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det bara jag som tycker att AV/TV programmen har blivit skumma med den här patchen.
Alltså om jag kör f 3.5 och slår på blixten så får jag ändå en väldigt lång slutar tid. Mycket längre än vad jag hade med orginalfw.
Vilket gör att bilderna blir helt överexponerade.
 
Senast ändrad:
Är det inte så med originalmjukvaran? Jag tycker jämnt att jag får tider runt nästan sekunden med blixt i Av (kör aldrig Tv).

Men jag har inte flashat ännu (chicken).

/ Marcus
 
thomazl skrev:
Är det bara jag som tycker att AV/TV programmen har blivit skumma med den här patchen.
Alltså om jag kör f 3.5 och slår på blixten så får jag ändå en väldigt lång slutar tid. Mycket längre än vad jag hade med orginalfw.

Nej.. de programmen har alltid fungerat så (sedan 1987).. De mäter det befintliga ljuset och exponerar utefter detta. Sen används blixten till upplättning.

En fördel, innan man börjar att utforska och meckla med kameran, är ju att lära sig hur den fungerar först ;)
 
Det där var ju ett trevligt svar.
Jag vet hur kameran fungerar.
Men däremot så gillar jag inte när bilderna helt plötsligt blir överexponerade pga för lång slutar tid men men var tydligen inte rätt ställe att diskutera detta på.

Kanske du kan svara på varför blixten drar iväg en extra kort blixt efteråt samt hur man stänger av detta? För det vet jag ingenting om.
 
thomazl skrev:
Kanske du kan svara på varför blixten drar iväg en extra kort blixt efteråt samt hur man stänger av detta? För det vet jag ingenting om.

Sker detta varje gång du tagit ett kort? Om inte kanske det är så enkelt att du råkar komma åt "*-knappen" då och då (dvs FEL, FlashExposureLock). Detta händer nämligen mig då och då ;-)....kameran bränner ju då av en testblixt för att mäta ljuset i bildcentrum.

mvh / Matti
 
thomazl skrev:
Det där var ju ett trevligt svar.
Jag vet hur kameran fungerar.

Njä, inte helt och hållet verkar det som eftersom blixt eller ej inte påverkar slutartiden överhuvudtaget i Av-läget på 300D och de flesta (alla?) andra EOS-kameror.

thomazl skrev:

Men däremot så gillar jag inte när bilderna helt plötsligt blir överexponerade pga för lång slutar tid men men var tydligen inte rätt ställe att diskutera detta på.
Kanske du kan svara på varför blixten drar iväg en extra kort blixt efteråt samt hur man stänger av detta? För det vet jag ingenting om.

Hacket ger ju möjlighet till blixtexponeringskompensation (FEC) och det kan hända att den är intälld på att ge mer blixtljus än normalt. Testa att dra ner blixtljuskompensationen så kommer blixtljuset bli mindre framträdande på bilderna.

Angående extra blixten så är det nog förblixten som används för att bestämma blixtexponeringen som du har sett. (Den avfyras innan spegeln fälls upp.)
 
Senast ändrad:
ISO 3200 på 10D och 300D

Måste bara fråga om denna funktion även finns på D100?...

Tror sig läst någonstans?

Jonas
 
Re: ISO 3200 på 10D och 300D

Shonas skrev:
Måste bara fråga om denna funktion även finns på D100?...

Vet ej, men om den har det så står det helt säkert i dpreviews test.
Men eftersom det i princip bara är ISO 1600 pressad ett steg i mjukvara så kan du iaf få samma resultat genom att fota i NEF och ISO 1600 med ett stegs underexponering och sedan kompensera upp ett steg vid konverteringen i datorn.
 
Notera att med hacket

Så kan man låsa synktiden för blixten till 1/200 i Av-mode. Det finns en customfunktion som väljer mellan "normalt" beteende eller 1/200 sek.

Och som du säger, i Av-mode så påverkas inte slutartiden av blixt eller inte blixt. Det är omgivningsljuset som avgör slutartiden (Dvs, kameran försöker att exponera bakgrunden korrekt, vilket ger långa slutartider såvida jag inte använder den som upplättningsblixt)

--jalle


andgi skrev:
Njä, inte helt och hållet verkar det som eftersom blixt eller ej inte påverkar slutartiden överhuvudtaget i Av-läget på 300D och de flesta (alla?) andra EOS-kameror.



Hacket ger ju möjlighet till blixtexponeringskompensation (FEC) och det kan hända att den är intälld på att ge mer blixtljus än normalt. Testa att dra ner blixtljuskompensationen så kommer blixtljuset bli mindre framträdande på bilderna.

Angående extra blixten så är det nog förblixten som används för att bestämma blixtexponeringen som du har sett. (Den avfyras innan spegeln fälls upp.)
 
thomazl skrev:
Jag vet hur kameran fungerar.

Ja, okej.. Om du vet hur kameran fungerar, så borde du ju samtidigt ha vetat att din ljusmätaren i 300D inte tar hänsyn till blixten i Av och TV-lägena.

thomazl skrev:
Det där var ju ett trevligt svar.

1. Du fick svar på din fråga.
2. Därav ;)

thomazl skrev:
Men däremot så gillar jag inte när bilderna helt plötsligt blir överexponerade pga för lång slutar tid...

Om du använder Av eller Tv så mäter kameran det befintliga ljuset och exponerar utefter detta. Kameran väljer själv tid/bländare utefter ljuset och vad du valt för bländare/tid. Om bilden blir överexponerad har du antingen:
a: mätt ljuset fel
b: kommit åt exp. kompensationen
c. haft en extern blixt i M-läge.
d: annan orsak

thomazl skrev:
Kanske du kan svara på varför blixten drar iväg en extra kort blixt efteråt samt hur man stänger av detta? För det vet jag ingenting om.

Nej, blixten drar inte iväg en kort blixt efteråt, det är detta som är själva huvudblixten. Den blixt du först ser är förblixten i E-TTL systemet. Den avgör hur mycket effekt som blixten skall avge för en korrekt exponering.

Fast det känns lite onödigt att berätta detta eftersom du vet hur kameran fungerar... ;) (<- Ironi)
 
Jeppe skrev:
...din ljusmätaren i 300D inte tar hänsyn till blixten i Av och TV-lägena.

Stämmer detta verkligen? Prövade nyss i Av-läge med extern blixt ETTL (sigma 500 dg super) och slutartiden ändras även då naturligt ljus och bländaren är lika. Har jag missupfattat disskusionen eller?

/Ante
 
AKA skrev:
Stämmer detta verkligen? Prövade nyss i Av-läge med extern blixt ETTL (sigma 500 dg super) och slutartiden ändras även då naturligt ljus och bländaren är lika. Har jag missupfattat disskusionen eller?

Det skall stämma (och stämmer bevisligen med min D30). Hur mycket ändrar sig slutartiden? Om du använder evaluerande mätning så upplever iaf jag det som den oftast har en massa hyss för sig och sällan mäter exakt lika två gånger i rad. Se även inlägget ovan om custom funktionen som låser slutartiden till 1/200 för Av-läge med blixt. (Vad det nu skall vara bra för - om man vill bestämma både bländare och tid så borde ju M-läget vara minst lika bra..;)
 
Slutartiden ändras från 1/60 (blixt) till 1/30 (utan). Förmodar att det är evaluerande mätning.
Ska göra lite mer noggranna mätningar när jag får tid.
 
Hmm.. 1/60 är standard blixtsynk. Var kameran verkligen i Av-läge och inte i P-läge? I P-läge går den nämligen automatiskt till 1/60 när blixten aktiveras..
 
Tillbaka till temat...

... vet någon om det finns en manual eller beskrivning på nätet vad varje funktion i den senaste uppdateringen gör? Är lite skeptisk till vissa...

Edit: Antar att man kan använda 10D:s manual, om man nu skulle få tag i en sådan...
 
Senast ändrad:
Heh.. ja det stämmer faktiskt.. Men bara på nyare (digitala??) EOS-modeller. På min EOS 5 så händer ingenting med bländare/tid när man sätter på blixten i Av/Tv-lägena.

Det måste vara något som har med att göra med att de digitala EOS-modellerna gärna underexponerar, för att bevara högdagarna.. Således underexponerar kameran lite (mätt mot befintligt ljus) när man använder sig av blixten..
 
Om man vill flasha tillbaks till original fw, är det bara att hämta hem den och flasha eller finns det något man måste tänka på?

/ Marcus
 
Brummelisa skrev:
Om man vill flasha tillbaks till original fw, är det bara att hämta hem den och flasha eller finns det något man måste tänka på?

Om jag inte minns fel så bör man ställa tillbaka alla val till standardvärdena innan man byter tillbaka. Ett bra ställe att leta mer information är dpreviews 300D forum.
 
Re: Tillbaka till temat...

Aendy skrev:
... vet någon om det finns en manual eller beskrivning på nätet vad varje funktion i den senaste uppdateringen gör? Är lite skeptisk till vissa...

Edit: Antar att man kan använda 10D:s manual, om man nu skulle få tag i en sådan...


Manual till Canon 10D

Kort manual/förklaring till de senaste förändringarna:
---------
New in this release:
- ISO 3200
- Mirror Lock up

Changes:
- 'Left' button selects the autofocus mode:
PA-1 - ONEShot
PA-2 - AIservo (dosn't work right now)
PA-3 - AIfocusAF

- FEC is moved to JUMP button
- 'Right' button has no function assigned
- the default button in delete prompt was changed from 'Cancel' to 'OK'. So, be aware.
---------

Allt fanns att hämta från första länken i det här forumet. :)
 
Re: Re: Tillbaka till temat...

Cederbom skrev:
Manual till Canon 10D

Kort manual/förklaring till de senaste förändringarna:
---------
New in this release:
- ISO 3200
- Mirror Lock up

Changes:
- 'Left' button selects the autofocus mode:
PA-1 - ONEShot
PA-2 - AIservo (dosn't work right now)
PA-3 - AIfocusAF

- FEC is moved to JUMP button
- 'Right' button has no function assigned
- the default button in delete prompt was changed from 'Cancel' to 'OK'. So, be aware.
---------

Allt fanns att hämta från första länken i det här forumet. :)

Jag vet att allt detta står på första sidan. Dock finns det ju 17 st funktioner man kan ställa in, inklusive MLU (C Fn.). Tack för manualen dock.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.