Annons

Ny tft-skärm under 3000 kr

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter att ha läst en massa trådar nu om detta så måste jag säga att jag blir helt snurrig. En massa paneler hit och dit =)

Någon som kan ge ett konkret tips på en hyfsad skärm där filmtittande och bildbehandling har samma prioritet? Max 3500:- min 19", gärna widescreen.(4000 kan gå bra om den är mycket bättre)
 
Grevture skrev:
Tyvärr får jag hålla med dig, tillverkarna är pinsamt dåliga på att ange paneltyp. Samsung ska ha pluspoäng för att de i alla fall konsekvent listar det bland specifikationerna på sin webb (www.samsung.se). Övriga tillverkare uppger det ibland (i synnerhet om det är en påkostad ips-panel) men glömmer det alltsom oftast. I butiker är det ännu värre, där känner få säljare ens till skillnaderna och vad de i praktiken betyder.

Egentligen borde vi dra igång en kampanj där alla som orkar skriver till supporten för olika märken och frågar om paneltyp ... Efter några hundra sådana mejl kanske de tröttnar och börjar ange det bland specifikationerna.

Nå, för de flesta skärmköpare (kontor m.fl.) som inte har så jättehöga färgkrav så spelar paneltypen ingen större roll. Det är ju vi fotomänniskor som har lite speciella krav.

Men några enkla tumregler hur du kan känna igen en skärm i en butik:

Tn-skärmar -- avslöjas lättast genom att titta på skärmen snett uppifrån, men i synnerhet snett underifrån. Mörknar eller ljusnar färger då kraftigt (ibland så kraftigt att mörka toner inverteras) är det en tn-skärm. Dessutom får du ofta en färgförkjutning i ljusa delar av skärmen när den ses uppifrån och i synnerhet nedifrån. Vitt kan glida iväg mot ljusgrönt, ljusblått, rosa, gult ...

Mva- och pva-skärmar -- de här håller färgen och kontrasten mycket bättre i vinkel än tn-skärmar. Men ett test som (med lite träning :) är avslöjande är om du tittar noga på ett område med lite olika färgtoner exakt rakt framifrån och sedan flyttar huvudet åt något håll. Bleknar då färgerna en liten aning (det sker vid ganska liten vinkel och blir inte värre med mer vinkel) så är det med största sannolikhet en mva- eller pva-panel. Eller kanske en extremt bra tn-skärm.

Ips-skärmar -- känns lättast igen på det höga priset och de på ytan föga imponerande specifikationerna. Ofta lägre ljusstyrka, lägre kontrast och sämre svarstid än andra paneltyper. Men de är bra! Specarna säger tyvärr inte så mycket om en skärm ... Ett fenomen framför allt äldre ips-skärmar har är att mycket mörka färgnyanser, svart och nära svart lätt slår om i en lila ton när du ser på skärmen i vinkel. I övrigt ska inte färgerna förändras märkbart utom vid riktigt extrema betraktningsvinklar.

Så nu är det bara ut och vippa och gunga på skärmar i butikerna :)

Tack för det mycket utförliga svaret!

Får ut och kolla lite i butikerna kanske. Nåt jag uppmärksammade i mitt letande på nätet, var att någon/några modeller av Sonys 19" skärmar under 4000kr har ips-panel. Alltså borde kanske Sony vara ett bra val om man vill hamna under 4000 kr?
 
köpte en Sony SDM-X95K

Efter alla goda råd här på forumet, stor tack Martin Agfors, så har jag nu köpt Sony SDM-X95K för 2995. Jag är mycket nöjd med skärmen. Inga döda pixlar eller något annat att klaga på. Att min förra skärm var dålig visste jag men nu framgår det ännu mer hur kass den var. Som lågbudgetskärm så rekommenderar jag verkligen den här skärmen.

Jan Jältorp
 
Har bestämt mig för att byta ut mina gamla CRT-skärmar till LCD-skärmar.
Har läst denna och andra forum om skärmar, men känner ändå en viss osäkerhet.
Kan någon med god kännedom om skärmar säga om detta är ett bra val: Samsung Syncmaster 204B.
Går den att kalibrera?

Skall köpa den hos Dustin och kan således inte åka och titta på den.
 
Även jag håller på och söker ny skärm, budjeten är tyvärr ganska begränsad, 4000-. Har funderat lite på samsung 940fn, skulle gärna höra om nån annan har en sån, vad ni tycker om den osv.
1000 kontrast, 178grad, 8ms svar och PVA panel låter ju helt ok för priset. eller?

/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.