Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny tft-skärm under 3000 kr

Produkter
(logga in för att koppla)
stenaker skrev:
Jasså, den är bättre, har inte LG 16,7 imiljoner färger, Hur stor skillnad är det på DVI och VGA. Samsungen saknar DVI vad jag kan se.
Mvh. Roger.

Bägge har åttabitars färghantering (16,7 miljoner färger), ingen skillnad. LG-skärmens panel är däremot av ips-panel vilket är den typ som används just vid färgkritiskt arbete. Nackdelen med sådana paneler är dels att de normalt är dyrare, och att de har sämre svarstider (inga spelskärmar med andra ord).

Dvi är att föredra, då visar skärmen exakt den bild grafikkortet skickar, varken mer eller mindre. Analog överföring, vga, kan under optimala omständigheter ge precis lika bra bild, men är mycket känsligare för störningar.

Tumregel: med dvi behöver du bara koppla in och köra, med vga behöver du justera skärmen en anig då och då för att få ut optimal bild (vilket många skippar och därmed får sämre bild).
 
Re: läs här


En riktigt bra guide! Fast den är skriven på ett så obegripligt språk ... :)

Jag kanske misstolkar författaren, men om jag förstår honom rätt så menar han att alla tn-paneler har sexbitars färghantering -- det är inte riktigt sant. Det är mycket vanligt med sexbitars färg i tn-baserade skärmar, men det finns faktiskt de som har åttabitars. Det mest tråkiga med tn är ju annars att färgerna förändras så kraftigt beroende på i vilken vinkel man ser på skärmen.

Sedan har det börjat bli allt besvärligare att hålla isär de olika teknikerna. Förr var alla ips-paneler långsamma, och alla tn-paneler hade kassa färger. Men nyligen släppte Nec sin 20WGX2 som har en trevlig ips-panel och 6 ms svarstid. Dessutom har en del mer påkostade tn-paneler numera riktigt acceptabla färger och betraktningsvinklar. Inte så de fungerar för proffsbruk (de saknar t.ex. kalibreringsmöjligheter), men de är ok för hemmabruk och för den som inte jobbar jättemycket med bilder.

Jag har en stark känsla av att många som funderar på att skaffa ny skärm för att få bättre färger skulle klara sig ganska långt bara genom att kalibrera den skärm de redan har. Det hade varit bra om det funnits kalibreringsinstrument att låna eller hyra billigt ...
 
Re: Re: läs här

Grevture skrev:
Jag har en stark känsla av att många som funderar på att skaffa ny skärm för att få bättre färger skulle klara sig ganska långt bara genom att kalibrera den skärm de redan har.

Om fler bara kalibrerade sin skärm skulle fler se bilden som det är tänkt ;o) Slippa dessa "Bilden är för mörk" kommentarerna, jag sitter ju inte med ett par solglasögon på och bedömmer deras bilder >8-]

Fotosidans egna guide om skärmkalibrering
 
Re: Re: läs här

Det är mycket med bitarna, flatpanels är bra men inte alltid rätt. behardware och anandtechs skärm forum är några andra bra.
Själv blev jag lurad på en samsung 970, marnadsförd som 16,7 en 8bitars panelteknik som drivs i 6 =(. Nöjd med mina färger dock.

Nu vet jag iaf vem jag ska fråga inför nästa inköp ; )

/Henrik


Grevture skrev:
En riktigt bra guide! Fast den är skriven på ett så obegripligt språk ... :)

Jag kanske misstolkar författaren, men om jag förstår honom rätt så menar han att alla tn-paneler har sexbitars färghantering -- det är inte riktigt sant. Det är mycket vanligt med sexbitars färg i tn-baserade skärmar, men det finns faktiskt de som har åttabitars. Det mest tråkiga med tn är ju annars att färgerna förändras så kraftigt beroende på i vilken vinkel man ser på skärmen.

Sedan har det börjat bli allt besvärligare att hålla isär de olika teknikerna. Förr var alla ips-paneler långsamma, och alla tn-paneler hade kassa färger. Men nyligen släppte Nec sin 20WGX2 som har en trevlig ips-panel och 6 ms svarstid. Dessutom har en del mer påkostade tn-paneler numera riktigt acceptabla färger och betraktningsvinklar. Inte så de fungerar för proffsbruk (de saknar t.ex. kalibreringsmöjligheter), men de är ok för hemmabruk och för den som inte jobbar jättemycket med bilder.

Jag har en stark känsla av att många som funderar på att skaffa ny skärm för att få bättre färger skulle klara sig ganska långt bara genom att kalibrera den skärm de redan har. Det hade varit bra om det funnits kalibreringsinstrument att låna eller hyra billigt ...
 
Såg intressant ut med LG 20" TFT L2010T. Hur anser ni att det är att köpa en sån här skärm utan DVI-I ingång på datorn? Är det stor bildkvalitésskillnad jämfört med vanlig analog ingång?

Jag har nästan bara datorn till att redigera bilder, internet och skola/jobb. Ser nån film och spelar datorspel ca 1 gång i månaden, går detta att göra med svarstid på 16ms? Eller "laggar" det efter mycket?
 
Jag kan försöka se ifall jag ser någon skillnad när jag fått min skärm. Jag har ingen dvi-ingång utan kör analogt så länge.
 
Rekomenderar starkt att köpa en skärm som har dvi, Speciellt om du tänker ha kvar skärmen ett tag. Dvi kommer nog bli standard ganska snart och då kan det bli svårt att få tag i grafikkort med VGA........kanske
 
thewalrus skrev:
Såg intressant ut med LG 20" TFT L2010T. Hur anser ni att det är att köpa en sån här skärm utan DVI-I ingång på datorn? Är det stor bildkvalitésskillnad jämfört med vanlig analog ingång?

För att citera mig själv, tidigare i den här diskussionen:
"Dvi är att föredra, då visar skärmen exakt den bild grafikkortet skickar, varken mer eller mindre. Analog överföring, vga, kan under optimala omständigheter ge precis lika bra bild, men är mycket känsligare för störningar.

Tumregel: med dvi behöver du bara koppla in och köra, med vga behöver du justera skärmen en aning då och då för att få ut optimal bild (vilket många skippar och därmed får sämre bild)."


Jag har nästan bara datorn till att redigera bilder, internet och skola/jobb. Ser nån film och spelar datorspel ca 1 gång i månaden, går detta att göra med svarstid på 16ms? Eller "laggar" det efter mycket?

Så länge du inte spelar väldigt mycket klarar du dig bra så länge svarstiderna håller sig under 25 ms. Tänk också på att specifikationerna för svarstid är ganska luriga, de uppger (starkt förenklat) bara dne optimala svarstiden. Många skärmar (med tn-panel) har uppgivna svarstider på t.ex. 8 ms, det syftar på övergång svart-vitt-svart, men vissa andra färgövergångar kan gå så långsamnt som 30-50 ms. Hos en ips-skärm däremot (som LG-skärmen) är det i stort sett 16 ms rakt över.

Det här med laggning för normalt datorbruk är (utom då för extrema spelare) mest en myt idag som lever kvar från de platta skärmarnas barndom.
 
N i C skrev:
Rekomenderar starkt att köpa en skärm som har dvi, Speciellt om du tänker ha kvar skärmen ett tag. Dvi kommer nog bli standard ganska snart och då kan det bli svårt att få tag i grafikkort med VGA........kanske

Hej!

Dvi har varit standard ganska länge :)

Faktum är att dvi troligen kommer att börja fasas ut inom några år. Troligen ersätts det med DisplayPort eller någon liknande standard. När vi börjar få riktigt högupplösta skärmar med riktigt stora skärmbilder räcker inte dvi riktigt till.

Bandbredden i en dvi-kanal klarar max ungefär 1920x1200 i 60 hertz. Skärmar som Apples och Dells 30-tummare (med bildstorleken 2560 x 1600) kör därför med dubbla dvi-kanaler, något som tyvärr sällan är helt implementerat i grafikkorten. Att börja köra fler dvi-kanaler än två blir nog ganska klumpigt så när vi får skärmar med bildstorlekar på mer än 4-5 miljoner pixlar så behövs det en ny standard.

Men än så länge är dvi starkt att rekommendera.
 
Hej!

Har tack vare denna diskussion fått vägledning i mitt skärmköp vars budget inte var stor. Har köpt en LG 20" TFT L2010T. Jag undrar nu lite över inställningar/kalibrering av skärmen. Jag har noll koll kan jag säga! Men nu när jag håller på med bildbehandling så vill jag ju få ett så bra resultat som möjligt. Bör jag göra några andra inställningar än dom som är förinställda?

Jag undrar också över hur det här med kalibrering fungerar och är det något som jag ska satsa på?

~Karin
 
Även jag ber att få tacka Martin m.fl. Inspirerad av denna tråd for jag till Webbhallen och inhandlade en LG L2010T idag. Än så länge är jag strålande nöjd.

/Micha
 
Ja, visst är skärmen super?! :D Jag stormtrivs.

Karin: Jag kör på de förinställda inställningarna och tycker de fungerar kanon. Du ser ju lite själv hur skärmens färgegenskaper ter sig. Är du nöjd? Då ser det ju bra ut.
 
Även jag inhandlade en LG L2010T och är nöjd, förutom att jag upplever att skärmens yta som lite flammig eller ser ut som smutsig. Upplevde inte min gamla Sony Trinitron Multiscan G200 17 tum Crt-skärms yta på samma sätt, men den skärmens yta var ju mer blank. Jag antar att det är fullt normalt på den här skärmen. Eller?
/Roger.
 
Nu är de där LG-skärmarna slutsålda och jag har exakt samma fråga; en tft-skärm för under 3000 kr, LG:n borträknad, vad finns kvar?

1600*1200 upplösning skulle vara trevligt, jag sitter på det nu men jag inser att det då handlar om 20" och då blir det antingen för dyrt eller för dålig kvalitét.

Användningsområden är vardagligt bruk med inslag av bildbehandling. Bildbehandling måste jag prioritera lägre än övrig användning.

Edit: om vi tänjer på budgeten med 500kr, hur står sig då denna? (Kostar 3500 i en annan butik) http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324158&cks=ASS&assoc=568496E9-1E88-41E9-B497-34C9BABE7E21
 
Senast ändrad:
Och även jag köpte LG L2010T och är väldigt nöjd..

Har "kalibrerat" den enligt instruktionerna som finns under artiklar på fotosidan och då blev det kanon. De inställningar som fanns från början var iaf för mig lite galna. Då var skärmen alldeles för ljus.
 
Måste också tacka!

Jag slog också till och köpte denna skärmen efter alla bra tips. Supernöjd!

Magnus
 
Ni som köpt LG-skärmen

Jag har ett litet problem... Jag använder Elements 3.0 och när jag startar programmet så kommer en dialogruta upp där det står att: "Bildskärmsprofilen "LG L2010T"verkar vara defekt. Kör kalibreringsprogramvaran för bildskärmen igen." Och så kan man välja antingen Ignorera profil eller Använd i alla fall.

Jag kanske är jättedum men jag hittar ingen kalibreringsprogramvara. Har kollat på cd-skivan som följde med men kan inte hitta något sådant.

Är det någon vänlig själ som har tips?

Mvh Karin
 
Re: Ni som köpt LG-skärmen

Kakan74 skrev:
Jag har ett litet problem... Jag använder Elements 3.0 och när jag startar programmet så kommer en dialogruta upp där det står att: "Bildskärmsprofilen "LG L2010T"verkar vara defekt. Kör kalibreringsprogramvaran för bildskärmen igen." Och så kan man välja antingen Ignorera profil eller Använd i alla fall.

Jag kanske är jättedum men jag hittar ingen kalibreringsprogramvara. Har kollat på cd-skivan som följde med men kan inte hitta något sådant.

Är det någon vänlig själ som har tips?

Mvh Karin
Skapa en ny färgprofil med Adobe Gamma i kontrollpanelen. Använd sedan den färgprofilen under färginställningar för din monitor.

Färgkalibrering på fotosidan: http://www.fotosidan.se/cldoc/2982.htm

Lycka till. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.