Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny tft-skärm under 3000 kr

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för tipsen Daniel och Lennart(det blir till att damma av min danska;-) ).

Daniel: Jag följer nu instruktionerna för skärmkalibrering och jag vill fråga dig vilka inställningar(ljus o kontrast) du har på skärmen. Det var förvalt 70 på kontrast och det rekommenderades mellan 85-120 men 100 som var max såg ju inte klokt ut. Så 70 känns bra.
(Den lilla rutan m RGB 060606 kunde jag se hela tiden när jag ändrade på ljusstyrkan.)

Och nu när det är dags för gamma inställningen så hittar jag inte Adobe Gamma, kan det vara så att man inte har det programmet när man kör m Elements? Suck, jag kan för lite om det här...typ inget. Men skam den som ger sig! Jag får leta vidare.

Ja, det lär ju dyka upp fler frågor på vägen!

~Karin
 
Kakan74 skrev:
Daniel: Jag följer nu instruktionerna för skärmkalibrering och jag vill fråga dig vilka inställningar(ljus o kontrast) du har på skärmen. Det var förvalt 70 på kontrast och det rekommenderades mellan 85-120 men 100 som var max såg ju inte klokt ut. Så 70 känns bra.
(Den lilla rutan m RGB 060606 kunde jag se hela tiden när jag ändrade på ljusstyrkan.)

Och nu när det är dags för gamma inställningen så hittar jag inte Adobe Gamma, kan det vara så att man inte har det programmet när man kör m Elements? Suck, jag kan för lite om det här...typ inget. Men skam den som ger sig! Jag får leta vidare.

Ja, det lär ju dyka upp fler frågor på vägen!

~Karin
Jag har 100 på Brightness och 70 på contrast. Gamman står på noll. Jag tycker att mina färger är perfekta. :)

Är du inne på kontrollpanelen och letar efter Adobe Gamma? Annars vet jag faktiskt inte hur du ska lösa det. :(
 
Ja jag har varit inne på kontrollpanelen och kikat. Funderar på att ominstallera Elements och se om kanske problemet försvinner och Adobe gamma dyker upp. Kanske jag har avinstallerat det av misstag...

Det är verkligen skumt, alla färger ser bra ut i alla program men i Elements så är det vita krämgult.

Funderar på att prova installera CS i stället. Vad tror du är att föredra: CS el CS2? CS2 är på engelska och med tanke på hur lite jag kan facktermer på svenska så är det kanske än värre på engelska.

Det är så svårt att veta vad som är bra. Skärmen jag hade innan var riktigt gammal och sunkig så med den nya så ser det kanon ut. Men jag vill ju att det ska stämma! Och inte komma upp tråkiga meddelanden om defekter :-(
 
Kakan74 skrev:
Ja jag har varit inne på kontrollpanelen och kikat. Funderar på att ominstallera Elements och se om kanske problemet försvinner och Adobe gamma dyker upp. Kanske jag har avinstallerat det av misstag...

Det är verkligen skumt, alla färger ser bra ut i alla program men i Elements så är det vita krämgult.

Funderar på att prova installera CS i stället. Vad tror du är att föredra: CS el CS2? CS2 är på engelska och med tanke på hur lite jag kan facktermer på svenska så är det kanske än värre på engelska.

Det är så svårt att veta vad som är bra. Skärmen jag hade innan var riktigt gammal och sunkig så med den nya så ser det kanon ut. Men jag vill ju att det ska stämma! Och inte komma upp tråkiga meddelanden om defekter :-(
Jag hade kört på CS2. :) I den så ingår Adobe Gamma.

Men du kanske använder en annan färgprofil i Elements, än vad du visar i Windows?

Kolla i Elements under Redigera -> Färginställningar. Vad står det under arbetsyta? sRGB? Eller AdobeRGB?

:)
 
Ha! Nu har jag kalibrerat skärmen. Adobe Gamma dök upp efter ominstallerat! Det vita är nu åter vitt och inte krämgult! Härligt!

~Karin
 
Mycket billig tft-skärm

Börjar med att tacka för all expertkunskap i den är tråden, jag har verkligen lärt mig mycket om tft-skärmar, men vill ändå har lite råd och kommentarer. Jag ska byta ut två skärmar till platta skärmar och har hittat den här skärmen MIRAI DML-519N, 19" TFT, 8ms

Länkhttp://www.misco.se/product/product.aspx?I_Tab=2&P_ItemId=518835&SL_SectionId=21039&HBX_cmp=KAC-EA1

som kostar under 1900:-

Tft-tekniken är A-Si, vad den innebär känner jag inte till – någon som gör det.

Den har 24 bitar (16,7 miljoner färger) och DVI gränssnitt.
Färgtemperatur för bild - 9300K, justerbar, 6500K, 7500K

Nackdelen med den här skärmen verkar vara att den begränsade bildvinkeln. 150 vert. och 130 horis. Är det en stor nackdel, eller kan man stå ut med det med tanke på priset?

Jag förstår att det egentligen ska till en hel del mer pengar för en bra skärm för att betrakta och bearbeta bilder men kanske är det en skaplig skärm i väntan på bättre ekonomi till en bättre skärm.
 
Re: Mycket billig tft-skärm

Ankhmorkpork skrev:
Börjar med att tacka för all expertkunskap i den är tråden, jag har verkligen lärt mig mycket om tft-skärmar, men vill ändå har lite råd och kommentarer. Jag ska byta ut två skärmar till platta skärmar och har hittat den här skärmen MIRAI DML-519N, 19" TFT, 8ms

Länkhttp://www.misco.se/product/product.aspx?I_Tab=2&P_ItemId=518835&SL_SectionId=21039&HBX_cmp=KAC-EA1

som kostar under 1900:-

Tft-tekniken är A-Si, vad den innebär känner jag inte till – någon som gör det.

Den har 24 bitar (16,7 miljoner färger) och DVI gränssnitt.
Färgtemperatur för bild - 9300K, justerbar, 6500K, 7500K

Nackdelen med den här skärmen verkar vara att den begränsade bildvinkeln. 150 vert. och 130 horis. Är det en stor nackdel, eller kan man stå ut med det med tanke på priset?

Jag förstår att det egentligen ska till en hel del mer pengar för en bra skärm för att betrakta och bearbeta bilder men kanske är det en skaplig skärm i väntan på bättre ekonomi till en bättre skärm.

Hej!

Jag har aldrig tittat på en sådan här skärm, så jag kan inte säga så mycket om den. Men, det är en tn-skärm, det framgår både av priset och i synnerhet av betraktningsvinklarna. Och att den har 24-bitars (eller 8-bitars, hur man nu ser det) färg är jag faktiskt lite skeptisk till.

Det finns tn-skärmar med 8-bitars färghantering, men den tekniken har bara funnits ett år ungefär och det är så vitt jag känner till inte en teknik som används i de allra billigaste skärmarna ...

A-Si är bara en viss tillverkares variant av tn-teknik (undrar om det inte är AU Optronics som kallar sina skärmar så ...?)

Det luriga är ju att skärmar som kör 6-bitars färghantering brukar specas som 16.2 miljoner färger medan de med riktig 8-bitars specas som 16,7 miljoner. Många i återförsäljarledet är ouppmärksamma på det där och tycker "äsch 16 miljoner ungefär, spela roll".

Det här är förmodligen en bra kontorsskärm för sitt pris, men sannolikt är det en rätt tråkig skärm ur färgsynpunkt (liten färgrymd, dåliga justeringsmöjligheter). Av betraktningsvinklarna går det i alla fall att se att dess färger (och färgtemperaturen) förändras en hel del beroende på i vilken vinkel du ser på skärmen och det är ganska irriterande om du jobbar mycket med bilder.

Jag skulle nog hellre spara ett tag till och satsa på en lite bättre skärm.
 
Tack för snabbt svar

Tack för snabbt svar. Du har nog rätt, jag ska nog gå upp i prisklass. Men en sak jag inte blir klok på är hur olika skärmar i olika prisklasser varierar när det gäller färgstödet. En del billiga skärmar påstår att det är 16,7 miljoner färger och många dyra har bara 16,2 miljoner färger. Det vore intressant och veta om det verkligen är 16,7 miljoner färger med 8-bitars på den skärmen jag hänvisade till. Likaså har en del dyrare skärmar nästan lika dålig betraktningsvinkel.

Jag ska leta vidare prisklassen 3500-4000 och se vad jag hittar, återkommer säkert på forumet ber om råd.

Du får gärna tipsa mig om du känner till någon bra skärm för 3500-4000:-
 
einar skrev:
Förlåt en (kanske) dum fråga. Vad är det för skillnad på en TFT och en LCD-skärm?

Hej!

TFT, Thin Film Transistor, eller "aktiv matris" är helt enkelt en av flera olika lcd-tekniker. Det finns ju även passiva matriser m m som också är lcd-skärmar.

Tft är den idag helt dominerande tekniken när man bygger datorskärmar eller tv-apparater med lcd-skärm.

Sedan finns det flera olika tft-tekniker, tn (twisted nematic), va (vertical alignment) och ips (in-plane switching) är de tre vanligaste.

Sedan har (förstås!) olika tillverkare olika namn på just sina varianter av de här teknikerna, som mva/pva eller s-ips ... :)
 
Re: Tack för snabbt svar

Ankhmorkpork skrev:
Tack för snabbt svar. Du har nog rätt, jag ska nog gå upp i prisklass. Men en sak jag inte blir klok på är hur olika skärmar i olika prisklasser varierar när det gäller färgstödet. En del billiga skärmar påstår att det är 16,7 miljoner färger och många dyra har bara 16,2 miljoner färger. Det vore intressant och veta om det verkligen är 16,7 miljoner färger med 8-bitars på den skärmen jag hänvisade till. Likaså har en del dyrare skärmar nästan lika dålig betraktningsvinkel.

Jag ska leta vidare prisklassen 3500-4000 och se vad jag hittar, återkommer säkert på forumet ber om råd.

Du får gärna tipsa mig om du känner till någon bra skärm för 3500-4000:-

Hej!

Jag tror mycket av variationerna när de uppger 16,2 respektive 16,7 miljoner färger helt enkelt beror på rent slarv eller okunskap hos distributörer och de som skriver produktbeskrivningar. Vilket är olyckligt för oss som är intresserade av just färger.

Egentligen har ju en skärm med 6-bitars färg bara drygt 260 000 färger, siffran 16,2 miljoner får man fram genom att köra en teknik som kallas FRC, Frame Rate Control och som lite förenklat går ut på att bildpunkterna snabbt växlar mellan två nyanser och på så sätt lurar ögat att se en tredje nyans som bildpunkten egentligen inte kan visa. FRC används även i en del fina 8-bitarsskärmar för att ge en känsla av ännu större färgomfång än 16,7 miljoner färger.

Men en 6-bitars skärm med FRC har inte lika bra färger som en 8-bitars skärm utan FRC. Framför allt får de problem att hålla jämn färgtemperatur och med att skapa jämna tonramper (skalor).

Sedan beror inte alltid priset hos en skärm enbart på färgkvaliteten :) Saker som svarstid, påkostad design, extra finesser med mera påverkar priset. Dessutom kostar ju vissa märken helt enkelt lite extra ...

Nec Multisync 1970NXP är ett exempel på en bra men prisvärd skärm med helt ok färger. Men det finns många fler. Ofta kan du ha lite tur och köpa en riktigt bra skärm på kampanjpris. Nyligen var det många som köpte 20-tums LG-skärmar av utgående modell till ett kanonpris hos Webbhallen -- de reade helt enkelt ut en utgående modell (men en bra sådan).
 
Re: Re: Tack för snabbt svar

Grevture skrev:
Hej!

Jag tror mycket av variationerna när de uppger 16,2 respektive 16,7 miljoner färger helt enkelt beror på rent slarv eller okunskap hos distributörer och de som skriver produktbeskrivningar. Vilket är olyckligt för oss som är intresserade av just färger.

Egentligen har ju en skärm med 6-bitars färg bara drygt 260 000 färger, siffran 16,2 miljoner får man fram genom att köra en teknik som kallas FRC, Frame Rate Control och som lite förenklat går ut på att bildpunkterna snabbt växlar mellan två nyanser och på så sätt lurar ögat att se en tredje nyans som bildpunkten egentligen inte kan visa. FRC används även i en del fina 8-bitarsskärmar för att ge en känsla av ännu större färgomfång än 16,7 miljoner färger.

Men en 6-bitars skärm med FRC har inte lika bra färger som en 8-bitars skärm utan FRC. Framför allt får de problem att hålla jämn färgtemperatur och med att skapa jämna tonramper (skalor).

Sedan beror inte alltid priset hos en skärm enbart på färgkvaliteten :) Saker som svarstid, påkostad design, extra finesser med mera påverkar priset. Dessutom kostar ju vissa märken helt enkelt lite extra ...

Nec Multisync 1970NXP är ett exempel på en bra men prisvärd skärm med helt ok färger. Men det finns många fler. Ofta kan du ha lite tur och köpa en riktigt bra skärm på kampanjpris. Nyligen var det många som köpte 20-tums LG-skärmar av utgående modell till ett kanonpris hos Webbhallen -- de reade helt enkelt ut en utgående modell (men en bra sådan).

Hej igen Martin

Nu har jag jämfört några skärmar till och har nästan bestämt mig för Sony SDM-X95K. Jag köpte och laddade ner bildskärmstesten från Microdatorn, nu förstår jag var dina stora kunskaper om bildskärmar kommer ifrån:)

Jag får uppfattningen om att Sony SDM-X95K är ett bra val och ger ganska bra ifrån sig även vid bildbehandling och granskning av bilder. Att priset nu ligger på 2995:- inkl. DVI kabel gör skärmen ännu mer intressant.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324129&view=detailed
Om jag tolkar rätt så har den ”äkta” 16,7 miljoner färger, rätta mig gärna om jag har fel.

Vad tycker du, är det en hyfsad skärm trots det låga priset.

Tack på förhand - Janne
 
Hej!

Den där skärmen hade så sent som i januari i år ett listpris på sisådär 6500 kronor, så de har sänkt priset en hel del :)

Den har en mva-panel som har riktig 8-bitars färg -- och den är verkligen bra på färger. Som du såg i artikeln bedömde vi Sony-skärmen som närmast jämnbra med testvinnaren som dock hade mer generös garanti. Sony SDM-X95K är en riktigt trevlig skärm. Enda bildmässiga svagheten var att vi såg en del variation i färgtemperatur i olika delar av gråskalan. Men det var inte något alarmerande, bara lite mer än till exempel hos testvinnaren.

En kul finess hos den här skärmen är den inbyggda kvm-switchen -- ett klart plus för den som av någon anledning har två datorer.

För det priset är den skärmen ett riktigt bra köp.

MVH
/Martin
 
Grevture skrev:
Hej!

Den där skärmen hade så sent som i januari i år ett listpris på sisådär 6500 kronor, så de har sänkt priset en hel del :)

Den har en mva-panel som har riktig 8-bitars färg -- och den är verkligen bra på färger. Som du såg i artikeln bedömde vi Sony-skärmen som närmast jämnbra med testvinnaren som dock hade mer generös garanti. Sony SDM-X95K är en riktigt trevlig skärm. Enda bildmässiga svagheten var att vi såg en del variation i färgtemperatur i olika delar av gråskalan. Men det var inte något alarmerande, bara lite mer än till exempel hos testvinnaren.

En kul finess hos den här skärmen är den inbyggda kvm-switchen -- ett klart plus för den som av någon anledning har två datorer.

För det priset är den skärmen ett riktigt bra köp.

MVH
/Martin

Hej igen Martin, tackar ännu en gång för snabbt svar

Då blir det den som jag beställer.

Nu till ett annat dilemma. Jag behöver köpa till ett DVI-I grafikkort. Tidigare erfarenheter med krånglande grafikkort, ofta köpt sådana som spelfreaken använder, som bara ställt till problem i datorn. Använder nu ett enklare standardkort som fungerar riktig bra för mina behöv.

Kan man använda ett vanligt standardkort som detta och få bra bild eller behöver man dyrare för bildåtergivningen?

Jag misstänker att det här kortet inte räcker till:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324727&view=detailed
eftersom Maximal färgupplösning (extern) inte anges.

Däremot det här kanske kan vara något:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300695&view=detailed

där anges Maximal färgupplösning (extern) som 24 bitar (16,7 miljoner färger)

Hoppas du står ut med alla mina frågor, men du har verkligen varit till mycket stor hjälp.
Mvh

Janne
 
En fråga: Hur ser man om det är en tn, mva etc? Det specas ju inte någonstans i princip?

Är själv ute i djungeln och letar en hyfsad skärm för max 4000 och har gått rejält vilse... Har tittat på Eizos skärmar som heter 1921 och 1931, men det finns ju inte angivet vilken panel dessa har. Inte ens på Eizos hemsida.

Martin, har du koll på det?
 
Ankhmorkpork skrev:
Nu till ett annat dilemma. Jag behöver köpa till ett DVI-I grafikkort. Tidigare erfarenheter med krånglande grafikkort, ofta köpt sådana som spelfreaken använder, som bara ställt till problem i datorn. Använder nu ett enklare standardkort som fungerar riktig bra för mina behöv.

Kan man använda ett vanligt standardkort som detta och få bra bild eller behöver man dyrare för bildåtergivningen?

Allmänt sett är det så att så länge du inte kör någon form av 3D (spel etc) så spelar grafikkortetets prestanda och minneskapacitet mycket liten roll. Den mängd grafikminne som krävs för att visa en skärmbild med 2D är ganska enkel att räkna ut. Säg att du har 1600 x 1200, det blir lite knappt två miljoner bildpunkter. Kör du då med 32-bitars färg ger det 32/8 eller 4 byte per bildpunkt. Du behöver alltså inte ens 8 megabyte grafikminne för att hantera en 2D-bild på 1600 x 1200. Nu används grafikminnet också för en del annat, men slutsatsen är ändå klar: Du behöver inte något superkort med 512 megabyte grafikminne och dubbla överliggande kamaxlar för att driva en stor skärm :)

Sedan är alla grafikort lite olika bra på att visa korrekta färger och tonskalor. Här har jag aldrig testat så speciellt utförligt, men min allmänna känsla är att det skiljer ganska lite såvida man inte har extremt höga krav. Andra vet förmodligen betydligt mer om detta.
 
mange78 skrev:
En fråga: Hur ser man om det är en tn, mva etc? Det specas ju inte någonstans i princip?

Är själv ute i djungeln och letar en hyfsad skärm för max 4000 och har gått rejält vilse... Har tittat på Eizos skärmar som heter 1921 och 1931, men det finns ju inte angivet vilken panel dessa har. Inte ens på Eizos hemsida.

Martin, har du koll på det?

Tyvärr får jag hålla med dig, tillverkarna är pinsamt dåliga på att ange paneltyp. Samsung ska ha pluspoäng för att de i alla fall konsekvent listar det bland specifikationerna på sin webb (www.samsung.se). Övriga tillverkare uppger det ibland (i synnerhet om det är en påkostad ips-panel) men glömmer det alltsom oftast. I butiker är det ännu värre, där känner få säljare ens till skillnaderna och vad de i praktiken betyder.

Egentligen borde vi dra igång en kampanj där alla som orkar skriver till supporten för olika märken och frågar om paneltyp ... Efter några hundra sådana mejl kanske de tröttnar och börjar ange det bland specifikationerna.

Nå, för de flesta skärmköpare (kontor m.fl.) som inte har så jättehöga färgkrav så spelar paneltypen ingen större roll. Det är ju vi fotomänniskor som har lite speciella krav.

Men några enkla tumregler hur du kan känna igen en skärm i en butik:

Tn-skärmar -- avslöjas lättast genom att titta på skärmen snett uppifrån, men i synnerhet snett underifrån. Mörknar eller ljusnar färger då kraftigt (ibland så kraftigt att mörka toner inverteras) är det en tn-skärm. Dessutom får du ofta en färgförkjutning i ljusa delar av skärmen när den ses uppifrån och i synnerhet nedifrån. Vitt kan glida iväg mot ljusgrönt, ljusblått, rosa, gult ...

Mva- och pva-skärmar -- de här håller färgen och kontrasten mycket bättre i vinkel än tn-skärmar. Men ett test som (med lite träning :) är avslöjande är om du tittar noga på ett område med lite olika färgtoner exakt rakt framifrån och sedan flyttar huvudet åt något håll. Bleknar då färgerna en liten aning (det sker vid ganska liten vinkel och blir inte värre med mer vinkel) så är det med största sannolikhet en mva- eller pva-panel. Eller kanske en extremt bra tn-skärm.

Ips-skärmar -- känns lättast igen på det höga priset och de på ytan föga imponerande specifikationerna. Ofta lägre ljusstyrka, lägre kontrast och sämre svarstid än andra paneltyper. Men de är bra! Specarna säger tyvärr inte så mycket om en skärm ... Ett fenomen framför allt äldre ips-skärmar har är att mycket mörka färgnyanser, svart och nära svart lätt slår om i en lila ton när du ser på skärmen i vinkel. I övrigt ska inte färgerna förändras märkbart utom vid riktigt extrema betraktningsvinklar.

Så nu är det bara ut och vippa och gunga på skärmar i butikerna :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.