Karlsson
Aktiv medlem
På nedanstående länk finns mycket info om skärmar. Det går t.ex att skriva in skärmmodell och få fram vad för display som sitter i.
http://www.flatpanels.dk/
http://www.flatpanels.dk/
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har 100 på Brightness och 70 på contrast. Gamman står på noll. Jag tycker att mina färger är perfekta.Kakan74 skrev:
Daniel: Jag följer nu instruktionerna för skärmkalibrering och jag vill fråga dig vilka inställningar(ljus o kontrast) du har på skärmen. Det var förvalt 70 på kontrast och det rekommenderades mellan 85-120 men 100 som var max såg ju inte klokt ut. Så 70 känns bra.
(Den lilla rutan m RGB 060606 kunde jag se hela tiden när jag ändrade på ljusstyrkan.)
Och nu när det är dags för gamma inställningen så hittar jag inte Adobe Gamma, kan det vara så att man inte har det programmet när man kör m Elements? Suck, jag kan för lite om det här...typ inget. Men skam den som ger sig! Jag får leta vidare.
Ja, det lär ju dyka upp fler frågor på vägen!
~Karin
Jag hade kört på CS2. I den så ingår Adobe Gamma.Kakan74 skrev:
Ja jag har varit inne på kontrollpanelen och kikat. Funderar på att ominstallera Elements och se om kanske problemet försvinner och Adobe gamma dyker upp. Kanske jag har avinstallerat det av misstag...
Det är verkligen skumt, alla färger ser bra ut i alla program men i Elements så är det vita krämgult.
Funderar på att prova installera CS i stället. Vad tror du är att föredra: CS el CS2? CS2 är på engelska och med tanke på hur lite jag kan facktermer på svenska så är det kanske än värre på engelska.
Det är så svårt att veta vad som är bra. Skärmen jag hade innan var riktigt gammal och sunkig så med den nya så ser det kanon ut. Men jag vill ju att det ska stämma! Och inte komma upp tråkiga meddelanden om defekter :-(
Ankhmorkpork skrev:
Börjar med att tacka för all expertkunskap i den är tråden, jag har verkligen lärt mig mycket om tft-skärmar, men vill ändå har lite råd och kommentarer. Jag ska byta ut två skärmar till platta skärmar och har hittat den här skärmen MIRAI DML-519N, 19" TFT, 8ms
Länkhttp://www.misco.se/product/product.aspx?I_Tab=2&P_ItemId=518835&SL_SectionId=21039&HBX_cmp=KAC-EA1
som kostar under 1900:-
Tft-tekniken är A-Si, vad den innebär känner jag inte till – någon som gör det.
Den har 24 bitar (16,7 miljoner färger) och DVI gränssnitt.
Färgtemperatur för bild - 9300K, justerbar, 6500K, 7500K
Nackdelen med den här skärmen verkar vara att den begränsade bildvinkeln. 150 vert. och 130 horis. Är det en stor nackdel, eller kan man stå ut med det med tanke på priset?
Jag förstår att det egentligen ska till en hel del mer pengar för en bra skärm för att betrakta och bearbeta bilder men kanske är det en skaplig skärm i väntan på bättre ekonomi till en bättre skärm.
einar skrev:
Förlåt en (kanske) dum fråga. Vad är det för skillnad på en TFT och en LCD-skärm?
Ankhmorkpork skrev:
Tack för snabbt svar. Du har nog rätt, jag ska nog gå upp i prisklass. Men en sak jag inte blir klok på är hur olika skärmar i olika prisklasser varierar när det gäller färgstödet. En del billiga skärmar påstår att det är 16,7 miljoner färger och många dyra har bara 16,2 miljoner färger. Det vore intressant och veta om det verkligen är 16,7 miljoner färger med 8-bitars på den skärmen jag hänvisade till. Likaså har en del dyrare skärmar nästan lika dålig betraktningsvinkel.
Jag ska leta vidare prisklassen 3500-4000 och se vad jag hittar, återkommer säkert på forumet ber om råd.
Du får gärna tipsa mig om du känner till någon bra skärm för 3500-4000:-
Grevture skrev:
Hej!
Jag tror mycket av variationerna när de uppger 16,2 respektive 16,7 miljoner färger helt enkelt beror på rent slarv eller okunskap hos distributörer och de som skriver produktbeskrivningar. Vilket är olyckligt för oss som är intresserade av just färger.
Egentligen har ju en skärm med 6-bitars färg bara drygt 260 000 färger, siffran 16,2 miljoner får man fram genom att köra en teknik som kallas FRC, Frame Rate Control och som lite förenklat går ut på att bildpunkterna snabbt växlar mellan två nyanser och på så sätt lurar ögat att se en tredje nyans som bildpunkten egentligen inte kan visa. FRC används även i en del fina 8-bitarsskärmar för att ge en känsla av ännu större färgomfång än 16,7 miljoner färger.
Men en 6-bitars skärm med FRC har inte lika bra färger som en 8-bitars skärm utan FRC. Framför allt får de problem att hålla jämn färgtemperatur och med att skapa jämna tonramper (skalor).
Sedan beror inte alltid priset hos en skärm enbart på färgkvaliteten Saker som svarstid, påkostad design, extra finesser med mera påverkar priset. Dessutom kostar ju vissa märken helt enkelt lite extra ...
Nec Multisync 1970NXP är ett exempel på en bra men prisvärd skärm med helt ok färger. Men det finns många fler. Ofta kan du ha lite tur och köpa en riktigt bra skärm på kampanjpris. Nyligen var det många som köpte 20-tums LG-skärmar av utgående modell till ett kanonpris hos Webbhallen -- de reade helt enkelt ut en utgående modell (men en bra sådan).
Grevture skrev:
Hej!
Den där skärmen hade så sent som i januari i år ett listpris på sisådär 6500 kronor, så de har sänkt priset en hel del
Den har en mva-panel som har riktig 8-bitars färg -- och den är verkligen bra på färger. Som du såg i artikeln bedömde vi Sony-skärmen som närmast jämnbra med testvinnaren som dock hade mer generös garanti. Sony SDM-X95K är en riktigt trevlig skärm. Enda bildmässiga svagheten var att vi såg en del variation i färgtemperatur i olika delar av gråskalan. Men det var inte något alarmerande, bara lite mer än till exempel hos testvinnaren.
En kul finess hos den här skärmen är den inbyggda kvm-switchen -- ett klart plus för den som av någon anledning har två datorer.
För det priset är den skärmen ett riktigt bra köp.
MVH
/Martin
Ankhmorkpork skrev:
Nu till ett annat dilemma. Jag behöver köpa till ett DVI-I grafikkort. Tidigare erfarenheter med krånglande grafikkort, ofta köpt sådana som spelfreaken använder, som bara ställt till problem i datorn. Använder nu ett enklare standardkort som fungerar riktig bra för mina behöv.
Kan man använda ett vanligt standardkort som detta och få bra bild eller behöver man dyrare för bildåtergivningen?
mange78 skrev:
En fråga: Hur ser man om det är en tn, mva etc? Det specas ju inte någonstans i princip?
Är själv ute i djungeln och letar en hyfsad skärm för max 4000 och har gått rejält vilse... Har tittat på Eizos skärmar som heter 1921 och 1931, men det finns ju inte angivet vilken panel dessa har. Inte ens på Eizos hemsida.
Martin, har du koll på det?