Annons

Ny systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
med samma "fotograferingsstil" eller sätt så kommer du få samma resultat med en systemkamera, billig eller värstingmodell, spelar ingen roll.

Är det dåligt ljus så påverkar tekniken till vissdel, objektiv en viss del, men störst är tekniken du använder för fotograferingen. Hade du följt med hunden vid knäppandet så hade du fått en skarp hund och en suddig bakgrund med mycket fartkänsla.

För tips om kamera, sök i forumet, finns nog tillräckligt för att sysselsätta dig några veckor framöver

tack för tipset, men om jag nu endå vill ha en ny systemkamera, är dom billigare någgot att ha eller?

någon som vill guida mig?

robba_86 skrev:
tack för tipset, men om jag nu endå vill ha en ny systemkamera, är dom billigare någgot att ha eller?

någon som vill guida mig?

Nej dom billiga suger as du måste minst ha en canon eos mark III 40000kr eller en Nikon d3 för 57000. Dom tror jag du blir nöjd med.
Tycker Robin som är djävligt trött på att köpa ny systemkamera trådar.

Robin Gyllander skrev:
Nej dom billiga suger as du måste minst ha en canon eos mark III 40000kr eller en Nikon d3 för 57000. Dom tror jag du blir nöjd med.
Tycker Robin som är djävligt trött på att köpa ny systemkamera trådar.

okej men då avstår jag nog har inte riktigt den budgeten

*LOL!* {Gäller Kalles passus ovan om allt som skrivits om kameraval här på Fotosidan.}.

Men två mycket bra råd från Kalle.

Kan väl också lägga till att förutom val av objektiv som Kalle berör ovan (dvs välja dylika med hög ljusstarka), så har man också möjligheten att välja film med hög känslighet ifall man använder en analog kamera, och öka ISO-talet ifall man använder en digital. I så fall får man acceptera lite större korn eller mera brus.

Här kommer en systemkamera att ge dig förbättringar gentemot din Coolpix kompaktdigital. De förra har betydligt större sensor än kompakterna, vilket ger tydligt lägre brus och möjlighet att ställa in flera gånger högre ISO-tal. Och, som sagt, så har du ju också möjlighet att köpa till så ljusstarka objektiv som du har råd med...

Till sist finns det ju också alltid den enkla men något mindre sportiga metoden - att hjälpa till med blixt. Vilket man normalt kan göra även med digitalkompakterna, förstås. Problemet där kan vara att det många gånger inte går att ansluta en extern blixt, vilket ofta krävs eftersom de inbyggda normalt har tämligen kort räckvidd.

Edit: Såg att du hade kompletterat din fråga. Det finns som sagt väldigt mycket att läsa här på Fotosidan, tillräckligt för att göra vem som helst snurrig i huvudet i början, så det kan väl vara rimligt att t.ex.jag totar ihop en liten översikt över vad du kan förvänta dig att få i lite olika prisklasser. Är dock inte säker på att jag hinner ikväll, men jag återkommer så snart jag kan.

Edit 2: Robins passus tyckte jag först inte var lika rolig som Kalles, men sedan tolkade jag hans båda inlägg som att när du läser om kameraval här, så är det en stark slagsida mot att det bara är de allra dyraste kamerorna som duger, alla andra är kass...

Senast ändrad:
robba_86 skrev:
okej men då avstår jag nog har inte riktigt den budgeten
Eller budget verisonen att dra upp isot.
Du kan alltid börja med det jag kommenterade din bild om att dra upp isot till 1000 istället för att köra iso 50 som är väldigt lågt. Och så tvivlar jag lite på att du inte känner din kamera och dens funktioner.

Jag skall försöka hjälpa dig lite mer ingående...

Bildexemplet du hänvisade har egentligen inte så myucket med kameran att göra utan snarare hur man fotograferar. Givetvis blir det lättare med bättre saker men så kan man säga med vilken utrustning man än har, därför är det bättre att lära sig grunderna från början och riktigt.

Jag tänker inte hjälpa dig det minsta i hur du undviker denna typ av suddighet eftersom du dels inte efterfrågat det och dels är det svårt att förklara om du inte kan begreppen. Bra tips är att läsa fotoskolan som finns här gratis för alla medlemmar på Fotosidan.

robba_86 skrev:
http://www.fotosidan.se/pools/view/15/1129887.htm

Ser ju hur den bilden blev.

Är ute efter en kamera med zoom som funkar att ta bra action bilder med i skymningen.

Svar: En systemkamera är en systemkamera, en burk som samlar in ljus, varken mer eller mindre. Vill du ha zoom så får du köpa ett sådant objektiv vid sidan av. Hur mycket zoom det ska vara får du avgöra själv vid köp. Om du vill kunna fotografera i skymning så antar jag du menar med stor bländare. Ju större bländare ju dyrare blir det. Inga undantag. Räkna med runt 3000:- till 15 000:- för ett f2.8 objektiv, beroendes på brännvidd och fabrikat, detta alltså enabrt för objektivet.

Vill ha klara bilder på objekt så rör sig rätt snabbt(typ 70km/h) i skymning.

Svar: Detta beror ju på hur du menar, vill du att allt skall frysas och bli skarpt i kraftig skymning så funkar det inte med något objektiv egentligen. För att lösa denna ekvation så måset man veta hur dom olika sakerna påverkar varandra.

ISO, slutartider, bländare, panorering, blixt osv.

Du kan inte köpa dig till ett resultat. bara hjälpa dig på traven. Detta är en vetenskap som man egentligen _MÅSTE_ kunna på sina fem fingrar för att lyckas med ett bra resultat. Jag kan omformulera mig och säga att man måste kunna detta för att kunna styra och påverka sina bilder.

Ju billigare desto bättre.

Denna tankebana kan du glömma om du skall fotografera. Du kommer långt med en ingångssumma, men när man börjar komma med secifika krav på fotograferingen där normalsakerna inte räcker till eller där tekniken brister, då blir det dyrt, ruskigt dyrt!

... men det går ju att ställa in 1/4000s.
Varför blir allt svart?

Att fotografera är inte bara att köpa en dyr fin kamera och tro att allt löser sig. Man måste känna till lite om grunderna bländare, slutartid, ISO-tal osv.

När du kan det då är du första steget närmare att kunna ta bilden du är ute efter.
Vad vill jag uppnå? Hur ska jag ställa in min kamera?

Det är inte bara att vrida in "sportläget" och tro att kameran fryser verkligheten.

Här på FS finns en del bra artiklar om fotografins grunder, börja där.

Vem har inte hört följande:
Vilka fina "kort" du tar! Fast det är klart, du som har sån fin kamera!
Eeehh, ja just det...!!

Den här citatet gillar jag
"Ernest Hemmingway: - Du tar så fina bilder, vad har du för kamera?
Ansel Adams: - Du skriver så bra böcker, vad har du för skrivmaskin?"

Jag tror faktiskt att om du fick en canon eos 1d markIII och vi säger en bra actionfotograf här på fotosidan tex Jesper Ekvall. Du får den svindyra canon och jesper får en Canon S5IS ( billig manuell superzoom) så tror jag faktiskt att Jeppe skulle få bättre bilder än du. Se bara kameran som ett verktyg inget som tar bra bilder åt dig i slutändan är det ju alltid du som måste trycka på avtryckaren.

Ja ..... bussigt att ge robin C Mk III:an utan objektiv.... klart som solsken att jeppe tar grymmare bilder då ;)

För Feta objektiv "IS-The Shit".....

men allvarligt nu då .......tror jag att genom lite läsning under fliken Artiklar här på sidan tror ja du kan lära dig mera om kameror ...

hadé fint.

Robin Gyllander skrev:

Jag tror faktiskt att om du fick en canon eos 1d markIII och vi säger en bra actionfotograf här på fotosidan tex Jesper Ekvall. Du får den svindyra canon och jesper får en Canon S5IS ( billig manuell superzoom) så tror jag faktiskt att Jeppe skulle få bättre bilder än du. Se bara kameran som ett verktyg inget som tar bra bilder åt dig i slutändan är det ju alltid du som måste trycka på avtryckaren.

Fast jag tror att Jesper ändå tar bättre bilder med en 1dmk3 än om han hade en S5IS.

Om jag förstod rätt är bilden tagen på ISO 50, 1/26sek och bländare 3.5?

Med tex en Canon 400D + Tamron 17-50/2.8 hade man istället kunnat ha ISO 800, bländare 2.8 1/750s. En systemkamera kan man ofta dra upp ISO mer utan brus, än en kompakt, och det finns ljusstarkare objektiv.

Så nog kan man få en bättre bild i svagt ljus med en systemkamera + bra objektiv.

de inställningar jag har att leka med är:

Exponering 2/-2 för ljusare/mörkare bild?
Vitbalans
Auto/förinspelad/dagsljus/glödlampa/lysrör
Serietagning
BSS ?
Färgalternativ sepia/svartvitt/blåstick

Sen finns det ju olika fotolägen som:
Foto
Porträt
Hi Iso
Scene(olika förinställda lägen som sport/party/solnedgång mm

Det är dom inställningarna jag har att leka med, slutar tiden har jag ingen aning om vad den är, men den känns för lång för att jag ska kunna få en skarp bild.

Din kamera är helt klart begränsande, men din teknik kan nog också förbättras.

Eftersom slutartiden tycks ställas in automatiskt på din kamera så kan du bara påverka den med ISO-inställning och motivprogram. Välj High-ISO och sportprogrammet. Prova sen att ta en liknande bild, men följ motivet innan, medan, och efter du trycker av. Om kameran har en optisk liten sökare så använd hellre den än skärmen bakpå när du tar bilden. Det är lättare att hålla kameran stadigt då.

Det finns alltså en viss förbättringspotential genom att använda den kamera du har på rätt sätt. När du har utnyttjat den potentialen så börjar du nog få lite kläm på vad du saknar.

Det är dom inställningarna jag har att leka med, slutar tiden har jag ingen aning om vad den är, men den känns för lång för att jag ska kunna få en skarp bild.

Det här måste vara totalt fel!
Inte ha en den minsta susning om tider/bländare, men skall satsa ändå på en systemkamera!
Köp en fotobok, läs in de enkla basfunktionerna i hur en kamera fungerar, hur bländare och tider påverkar bilden, bl.a .....
Annars blir fotandet bara trist, typ trycka på en knapp.
Skapa dig en egen uppfattning över dina behov, inom alla möjliga kameror.
Tro inte på alla rekommendationer, tänk själv, annars blir du lurad, att köpa allt som några fotonördar anser att du måste ha, de är slavar under prylhysterin, akta dig från det:

larsborg skrev:

Det här måste vara totalt fel!
Inte ha en den minsta susning om tider/bländare, men skall satsa ändå på en systemkamera!
Köp en fotobok, läs in de enkla basfunktionerna i hur en kamera fungerar, hur bländare och tider påverkar bilden, bl.a .....
Annars blir fotandet bara trist, typ trycka på en knapp.
Skapa dig en egen uppfattning över dina behov, inom alla möjliga kameror.
Tro inte på alla rekommendationer, tänk själv, annars blir du lurad, att köpa allt som några fotonördar anser att du måste ha, de är slavar under prylhysterin, akta dig från det:

men det finns ju ingen anledning att lära mig tider/bländare om jag inte har någon användning av dem, kan ju inte använda dem om jag inte köper en ny kamera

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto