AFJ skrev:
Kristoffer, har du använt en 400D? Vilka inställninga är det som är gömda i menyer? Vad är det som är "point & shoot"?
Robin, vad är det för leksaksmässigt med en 400D? Har du ägt någon? Använt den en längre tid?
Visst är väl alla kameror leksaker, eller så är ingen av dem det...
Jag blir så trött på alla som rackar ner på 400D -oftast utan att ha ägt en. På Nikonsidan ser jag sällan motsvarande kritik för D40 och D40x, trots att de är i samma format. När det gäller Canon så älskar fotosidans förståsigpåare att nedvärdera 400D. Jag begripper bara inte varför?
Att man kan ha en personlig preferns vad gäller storlek och känsla må vara en sak men att ge tvärsäkra råd till andra baserat på dessa "mjuka" värden tycker jag är helt galet. Lite mer nyanserade råd skulle inte alls skada!
Jag har själv ägt en 350D i några månader, därefter en 400D i drygt ett år och lite mer än 10000 exponeringar.
Jag har hela tiden läst om hur överlägsen 30D är när det gäller ergonomin. Så när 40D presenterades blev frestelsen för stor. Jag har nu använt denna i en månad och visst är det mycket som är bättre på 40D men det handlar mer om små nyansskillnader än klasskillnader. Jag skulle vilja se den bild som någon kan ta med en 30D/40D och INTE kan ta med en 400D!
Vad gäller ergonomin är jag långt ifrån övertygad om 20-30-40/D överlägsenhet. 400D är otroligt lätt att manövrera och jag jobbar garanterat fortare och säkrare med den. Visst, säkert kommer jag att bli mer vän med 40D med tiden men att påstå att skillnaderna är så himmelsvida som vissa vill göra gällande tycker jag är helt felaktigt. Dessutom är 30D/40D något tyngre och att bära runt på vilket vissa säkert kan uppleva som en liten nackdel.
Ursäkta "utbrottet".
Mvh
Anders