ondjultomte
Aktiv medlem
AFJ skrev:
Kristoffer, jag förmodar att du alltså inte äger en 400D och att ditt minne är dåligt.
Nästa gång du har tillgång till en 400D så föreslår jag att du tar upp den och studerar den lite mer noggrant så kanske även du kan konstatera at ISO inställning INTE är nedgrävd i någon meny på en 400D. Den nås direkt med en knapptryckning precis som de flesta andra fotografiska inställningar.
Mina händer är helt normala och jag gillar greppet på en 400D. Ditt "skämt" om defekter blir ganska plumpt.
Visst har 400D sina ergonomiska nackdelar, speciellt när man fotar i M läget eller när man vill använda exponeringskompensation vilket i båda fallen kräver lite finngerfärdighet. Där är hjulet på 40D en stor fördel. I övrigt tycker jag den är mycket lätthanterlig och logisk och jag anser den vara långt ifrån den ergonomiska katastrof som många vill göra gällande.
Jag vidhåller att majoriteten av kritiken mot handhavandet på 400D kommer från personer som inte använt kameran en längre tid.
Speciellt journalister, testare på nätet och andra erfarna personer har en tendens att dömma ut kameran eftersom avsaknaden av topp-display gör den annorlunda än vad de är vana med. Dessutom dömmer många testare 400D på erfarenhter från 350D utan att inse att det är stor skillnad på handhavande och menysystem mellan dessa båda modeller.
Nåväl, denna tråd skulle kanske inte handla om 400D vs. XYZ så jag tycker vi avslutar den här delen av diskussionen.
Mvh
Anders
DÅ minns jag fel. Det är en vän som äger en 400d så jag har använt den ganska mycket. Mitt omdömme kommer inte från att ha provat den i en affär i några timmar eller så ...